1515
Annons

Indikationer på konjunkturtopp i techbranschen

Vinstregnet kan vara över för asiatiska teknikjättar. Stigande kostnader pressar, samtidigt som efterfrågan kan vara på väg att minska när kunderna väljer att sälja från lagren, enligt en ny rapport.

Foto:Joe Buglewicz, Vincent Yu

Under pandemin har oro för störningar i leveranskedjorna fått flera företag att fylla på sina lager. Enligt en färsk rapport från den franska investmentbanken Netaxis ökade lagerandelen av taiwanesiska bolags totala tillgångar från 18 procent under perioden 2015–2021, till 22 procent under årets första kvartal.

Taiwan – med sin starka tekniktillverkningssektor – är känslig för svängningar och kan därmed ses som en tidig indikation på utvecklingen inom techbranschen i övriga Asien.

Pressade av högre räntor och lägre konsumentefterfrågan – bland annat till följd av inflationen på flera håll i världen – väljer nu flera företag att sälja av sina lager och väntar med att själva lägga nya ordrar. 

Asiatiska teknikbolag som sydkoreanska Samsung och taiwanesiska TSMC har redan meddelat att de skalar ned produktionen eller varnat för vad lagerutförsäljningen hos kunderna kan innebära.

Det kan framför allt slå mot Taiwan, där minskade exportordrar redan märks gentemot storkunderna USA och Kina.

”I takt med att kunder försenar beställningar för att sälja av sina lager kommer fler tillverkare att tvingas sänka priserna och ge rabatter, vilket också kommer att ha en inverkan på bruttomarginalen. Detta innebär att den starka tillväxten i omsättning och bruttomarginal de senaste två åren kan nå en konjunkturtopp”, skriver investmentbanken i rapporten. 

Samtidigt syns tecken i Japan på att man fortfarande försöker att öka lagren av komponenter och råmaterial, där det fortfarande råder brist vilket fått bolag att skjuta upp tillverkningen av konsumentprodukter som riskokare och tvättmaskiner, enligt Nikkei Asia.

Enligt Netaxis kommer till och med den starka halvledarbranschen i Asien att påverkas, men där kan efterfrågan hållas uppe av en fortsatt starkt tillväxt i bland annat bilsektorn och datacenter.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Skenande inflation får Tradera att gasa

Svenska Tradera tar sitt koncept till andra sidan Öresund, där bolagets vd Stefan Öberg ser en stor potential.

”Vi har redan fyra miljoner grejer på Tradera, och i Danmark kommer vi ha ett par miljoner saker från dag ett”, säger han. 

Foto:Patrik Olsson

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera