1515
Annons

Illröda siffror – men ett ”genombrottsår” enligt Einride

Miljardvärderade Einride redovisar en blygsam omsättning och en enorm förlust för fjolåret. Men vd:n och medgrundaren Robert Falck är nöjd och beskriver 2021 som ett ”genombrottsår” med många nya kunder och avtal.

”Vi är redan inblandade i 50–60 procent av alla avtal på marknaden”, säger han.

Robert Falck, vd och grundare Einride.
Robert Falck, vd och grundare Einride.Foto:Anna-Lena Lundqvist

Sex år efter starten har svenska logistiktechbolaget Einride hunnit sätta sin prägel på marknaden för tunga, eldrivna transporter. Ett 40-tal storkunder – från Oatly och Electrolux till rederiet Mærsk – använder numera bolagets logistiksystem. Bolaget har ett eget operativsystem som vävs samman med bland annat elektriska lastbilar, förarlösa ”poddar” och ett nätverk av laddstolpar.

Redan 2019 blev bolaget först i världen med att få testa sitt elektriska, obemannade poddar på allmän väg i Sverige. Detta sedan Transportstyrelsen gett tummen upp gällande en sträcka mellan logistikjätten DB Schenkers lastområden i Jönköping. 

För några veckor sedan blev man även först med att få tillstånd att få köra poddarna på allmän väg i USA, utan en förare ombord. 

”Det är ett historiskt första steg mot framtidens autonoma elektriska transportsystem”, sa Robert Falck till Di då.

Det är just dessa typer av tunga, förutsägbara transporter – ofta mellan hamnar och logistikcentrum och butiker och varulager – som Einride hoppas bli en storspelare de kommande åren. 

Idag övervakas de autonoma fordonen av en operatör som kan gripa in och fjärrstyra på distans. Ambitionen är att dessa operatörer ska kunna övervaka upp till tio fordon åt gången, och att transporterna på sikt ska vara helt självkörande.

Men framgången har sitt pris. 

Under 2021 trefaldigades omsättningen visserligen till 18,2 Mkr. Men förlusterna trefaldigades samtidigt från 100 Mkr 2020 till närmare 322 Mkr i fjol, enligt den årsredovisning som Di Digital fått tjuvkika på. 

Av denna siffra härrör 267 Mkr från förluster i moderbolaget och resten från Einrides dotterbolag i USA, med ett 70-tal medarbetare i New York och Austin, Texas. 

Men förlusterna är enligt plan, enligt Robert Falck. 

”För oss har det varit ett genombrottsår”, säger vd:n.

”Siffrorna ligger i linje med den plan vi tagit fram ihop med våra investerare. Vi investerar i teknisk utveckling och de kundleveranser vi har framför oss. Vi har fått in ett stort antal kunder och kunnat bygga upp en fin leveransplan framåt”, fortsätter han.

Till saken hör att Einrides affärsmodell binder en hel del kapital. Detta eftersom bolaget bygger sina komplexa logistiksystem med hårdvara från exempelvis fordonsbolag och tillverkare av laddstationer. Intäkterna under 2021 beskrivs exempelvis i årsredovisningen som en effekt av kundavtal ingångna under andra halvåret 2020. 

När bolaget ska uppvisa ordentlig omsättning och gå med vinst, vill Robert Falck inte säga. Men han beskriver 2022 som ett ”starkt tillväxtår”.

”Vi är redan i dag inblandade i 50–60 procent av alla avtal på marknaden för tunga, eldrivna transporter”, säger han.

Satsningen har redan lockat stora mängder kapital från tunga investerare som svenska EQT, amerikanska jätten Capital Group och finska JB Nordic Fund. Bara under 2021 tog Einride in totalt 915 Mkr via två nyemissioner. 

”Vi har tagit in ungefär 250 miljoner dollar sedan start”, säger vd:n.

Värderingen är imponerande. I januari i år låg den på närmare 13 miljarder kronor, enligt flera källor till Di Digital.

”En börsnotering är ett gångbart alternativ för oss framåt”, sa Robert Falck då.

Kassan är av allt att döma välfylld. Vid årsskiftet innehöll den 508 miljoner kronor. Men Robert Falck indikerar att bolaget behöver ta in mer kapital för att fortsätta gasa på i den takt man vill. 

I slutet av 2021 startade Einride exempelvis tre nya bolag: i Tyskland, Belgien och Holland, för att hantera nya kundkontrakt. Vd:n uppger att man har 420 medarbetare i dag och spår att man närmar sig 500 vid årsskiftet.

”Vi är i fortsatt behov av kapitalfinansiering, men vi haren tydlig plan till lönsamhet. Och vi har en bra dialog med befintliga och nya investerare”, säger Robert Falck. 

Det är tuffa tider för många techbolag. Hur starkt är intresset från investerarna för er del?

”Alla investerare har blivit mer selektiva, men vi är optimistiska. Intresset för eldrivna, tunga transporter accelererar. De höga bränslepriserna bidrar till omställningen och förbättrar våra förutsättningar.”

Hur många fordon ingår i era olika system?

”Under det kommande 12 månaderna ska vi ha satt totalt 1.000 lastbilar i drift.”

Vilka är era viktigaste samarbetspartners?

”Det är våra kunder. Deras engagemang ligger till grund för vår tillväxt.”

Innehåll från BillogramAnnons

Ändrade köpbeteenden ställer nya krav på framtidens betallandskap

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.
Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.

E-handeln fortsätter att öka och har, i kombination med en stark ”Köp nu, betala sen”-trend, kastat om spelplanen för det moderna betallandskapet. Allt fler köp görs mot faktura, och med det kommer nya förväntningar på en smidig och enkel betalupplevelse. Nu står många företag inför stora förändringar för att lyckas hålla jämna steg med utvecklingen.

Trenderna som dominerar på den svenska betalmarknaden 

Fakturan har funnits i olika tappningar i omkring 5000 år. Ändå har den utvecklats oändligt långsamt. Dagens fakturor ser i princip likadana ut som de som utställdes för hundra år sedan, men något håller på att hända med betallandskapet. I framtiden är det inte alls säkert att fakturan fortsatt kan se ut på samma sätt.

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram, säger att det ställs allt högre krav på enkelhet och användarvänlighet i samband med betalningen, speciellt bland yngre konsumenter.

– De kanaler man når ut till olika kunder genom blir en allt viktigare fråga. De som är unga idag är vana vid att sköta en stor del av livet digitalt – oftast via mobilen. Den upplevelse de skulle mötas av i ett traditionellt fakturaflöde, med ett fysiskt brev som skickas till dem eller betalning via dator och internetbank, håller helt enkelt inte måttet längre. De förväntar sig mer. 

Viktigt att möta kunderna där de redan är

Utmaningen framöver, menar Suijkerbuijk, ligger i att tillhandahålla ett format för faktura och betalning som är lätt att ta till sig och som känns enkelt och naturligt för användaren. 

– Idag är vi ganska beroende av e-post och sms för vår kommunikation, men det kommer med stor sannolikhet att ändras. Vi ser redan exempel i andra delar av världen, där företag i allt högre grad använder Whatsapp och Messenger för att nå kunderna. För många tror jag att en sådan flödesbaserad kommunikation skulle passa bättre i en kund-/leverantörsrelation. Det blir enklare för kunderna att välja om de vill agera direkt eller senare, samtidigt som företagen kan kommunicera mer frekvent, utan att det innebär ett störande moment för mottagaren.

Framtidens faktura: EU-direktiv driver teknisk innovation 

”De som erbjuder mervärde kommer att stå som vinnare”

På frågan om vad som kommer att hända i landskapet kring faktura och betalning menar Jonas Suijkerbuijk att vi, åtminstone på kort sikt, kommer att se en utveckling som präglas av en stundande lågkonjunktur.  

– De som hittills inte investerat i kundlojalitet får nu bråttom att göra det, om det inte redan är för sent. Att ”göra fel” kommer att stå leverantören mycket dyrare än vad det gjort tidigare och en sund kundhantering kommer på många sätt att bli avgörande framåt. För företagen blir det därför viktigare att kunna erbjuda flexibilitet och enkelhet i alla led – och dit räknas betalningen i allra högsta grad.

På längre sikt ser Suijkerbuijk en utveckling där dagens fakturor kommer att fasas ut, till förmån för enklare och mer kundtillvända format. Han avslutar:

– Redan när vi startade Billogram sa vi: ”Om fem år finns inte pappersfakturan”. Här sitter vi nu, drygt tio år senare, och det är fortfarande rätt mycket pappersfakturor i omlopp. Utvecklingen har gått väldigt långsamt, men vi ser att den har ökat de senaste åren i takt med att fler och fler utmanare dykt upp på marknaden och den digitala mognaden ökat bland både företag och konsumenter. Därför tror jag ändå att pappersfakturan kommer att fasas ut allt mer under de kommande åren. Det som vi idag betraktar som en faktura kommer istället att abstraheras i allt högre grad, och tillgodogöras i andra, mer interaktiva gränssnitt som även inkluderar själva betalningen. De företag som ser möjligheterna i detta, och erbjuder mervärde i kundrelationens alla led, kommer att stå som vinnare i kampen om kunderna.

Läs mer om framtidens betallandskap här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Volkswagen utesluter inte börsnotering av batteriverksamhet

Tyska fordonsjätten Volkswagens finanschef Arno Antlitz säger till Reuters att man inte utesluter en börsnotering av sin batteriverksamhet. I nuläget överväger man att ingå olika partnerskap de kommande 1-2 åren som ett första steg.

”Vi utesluter inte en börsnotering av batterienheten, men den finansiella flexibilitet som vi fick idag gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt arbete inom enbart batterier. Sedan kommer vi att överväga att lägga till strategiska partners senare”, sade Antlitz till Reuters.

Vidare avfärdade Antlitz att dagens börsnotering av Porsche kommer leda till en notering av Audi. Istället kommer fokus ligga på en eventuell notering av batteriverksamheten. 

Volkswagen har avsatt 20 miljarder euro för investeringar i dess batteriverksamhet.

Arno Antlitz sade också att han förväntar sig att chipbristen består in i 2024.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera