1515

Ilija Batljan och Sinch-grundare investerar i Tessin inför kommande notering

Ilija Batljan köper tillsammans med Sinch-grundarna in sig i fastighetsplattformen Tessin inför bolagets notering på Nasdaq First North. Samtidigt ökar NFT Ventures sitt innehav och blir största ägare.

Ilija Batljan och Sinchs grundare Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell, köper in sig i Tessin.
Ilija Batljan och Sinchs grundare Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell, köper in sig i Tessin.Foto:Jack Mikrut/Jesper Frisk

Tessins plattform kopplar ihop fastighetsutvecklare i behov av lånefinansiering med investerare, och tillhandahåller primärt bygg- och brygglån till små och medelstora fastighetsbolag och fastighetsutvecklare. Bolaget grundades 2014 har i dag cirka 55 000 registrerade medlemmar. 

Fastighetsmiljardären Ilija Batljan går nu in som ägare med cirka 5 procent av aktierna. Meddelandetjänstföretaget Sinchs SINCH +1,79% Dagens utveckling grundare Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell kommer tillsammans att äga cirka 6 procent. 

Säljare är Stronghold Invest som efter transaktionerna blir Tessins näst största ägare med cirka 11 procent. Den nuvarande ägaren NFT Ventures ökar sitt innehav med cirka 6 procent och blir därmed Tessins största ägare med cirka 28 procent. 

”Det känns naturligt för oss att fortsätta vara del av Tessins resa mot fortsatt utveckling av framtidens finansieringslösningar som riktar sig mot fastighetssektorn. Tessin tillhör den nya generationens aktörer i finansbranschen där NFT sannolikt kan bidra med kompetens, erfarenhet och nätverk”, säger Pär Roosvall, vd och medgrundare av NFT Ventures, i en kommentar. 

Läs mer: Efter lyxsmällen: Tessin sätter upp fond på 250 miljoner

I mitten av mars förvärvade Tessin bolaget Effnetplattformen genom en apportemission, eller omvänt förvärv, och kommer därefter att ta Effnetplattformens plats på First North.

Inför noteringen kommer Tessin även genomföra en riktad nyemission mot utvalda investerare som enligt bolaget ”kan utgöra en viktig del av den långsiktiga ägarstrukturen”. Cantaloupe deltar tillsammans med investmentbolaget Stronghold Invest och Hans Runesten, huvudägare i nätverksbolaget Effnetplattformen, som ankarinvesterare i nyemissionen och har lämnat teckningsförbindelser på cirka 45 procent av emissionen som är begränsad till maximalt 38 miljoner kronor. 

Enligt de senaste uppgifterna hos Bolagsverket värderades Tessin till 325 Mkr på den privata marknaden under 2019.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?