1515

Ilija Batljan och Sinch-grundare investerar i Tessin inför kommande notering

Ilija Batljan köper tillsammans med Sinch-grundarna in sig i fastighetsplattformen Tessin inför bolagets notering på Nasdaq First North. Samtidigt ökar NFT Ventures sitt innehav och blir största ägare.

Ilija Batljan och Sinchs grundare Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell, köper in sig i Tessin.
Ilija Batljan och Sinchs grundare Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell, köper in sig i Tessin.Foto:Jack Mikrut/Jesper Frisk

Tessins plattform kopplar ihop fastighetsutvecklare i behov av lånefinansiering med investerare, och tillhandahåller primärt bygg- och brygglån till små och medelstora fastighetsbolag och fastighetsutvecklare. Bolaget grundades 2014 har i dag cirka 55 000 registrerade medlemmar. 

Fastighetsmiljardären Ilija Batljan går nu in som ägare med cirka 5 procent av aktierna. Meddelandetjänstföretaget Sinchs SINCH +1,79% Dagens utveckling grundare Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell kommer tillsammans att äga cirka 6 procent. 

Säljare är Stronghold Invest som efter transaktionerna blir Tessins näst största ägare med cirka 11 procent. Den nuvarande ägaren NFT Ventures ökar sitt innehav med cirka 6 procent och blir därmed Tessins största ägare med cirka 28 procent. 

”Det känns naturligt för oss att fortsätta vara del av Tessins resa mot fortsatt utveckling av framtidens finansieringslösningar som riktar sig mot fastighetssektorn. Tessin tillhör den nya generationens aktörer i finansbranschen där NFT sannolikt kan bidra med kompetens, erfarenhet och nätverk”, säger Pär Roosvall, vd och medgrundare av NFT Ventures, i en kommentar. 

Läs mer: Efter lyxsmällen: Tessin sätter upp fond på 250 miljoner

I mitten av mars förvärvade Tessin bolaget Effnetplattformen genom en apportemission, eller omvänt förvärv, och kommer därefter att ta Effnetplattformens plats på First North.

Inför noteringen kommer Tessin även genomföra en riktad nyemission mot utvalda investerare som enligt bolaget ”kan utgöra en viktig del av den långsiktiga ägarstrukturen”. Cantaloupe deltar tillsammans med investmentbolaget Stronghold Invest och Hans Runesten, huvudägare i nätverksbolaget Effnetplattformen, som ankarinvesterare i nyemissionen och har lämnat teckningsförbindelser på cirka 45 procent av emissionen som är begränsad till maximalt 38 miljoner kronor. 

Enligt de senaste uppgifterna hos Bolagsverket värderades Tessin till 325 Mkr på den privata marknaden under 2019.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?