1515

Ilija Batljan ny storägare i norsk fastighetsplattform

Ilija Batljan går in med 44 miljoner kronor i Kameo, en norsk plattform för finansiering av fastighetsprojekt, och blir därmed ny storägare. Nu ska bolaget öka tillväxttakten och har som mål att låna ut minst en miljard kronor under 2021.

Ilija Batljan blir ny storägare i Sebastian Harungs plattform Kameo.
Ilija Batljan blir ny storägare i Sebastian Harungs plattform Kameo.Foto:Press.

Nyemissionen låg totalt på 66 miljoner kronor och med på tåget var även investmentbanken ABG Sundal Collier, som varit strategisk ägare sedan två år tillbaka. 

Under 2020 lånade Kameo ut 600 miljoner kronor till bostadsutvecklare i Skandinavien. Sedan start har bolaget lånat ut 1,4 miljarder kronor fördelat på 400 olika lån. Under 2021 är målet att låna ut minst en miljard kronor, något de ser ut att nå enligt Kameos grundare Sebastian Harung.

”Det är viktigt för oss att fortsätta arbetet med att demokratisera och öppna upp fastighetsmarknaden för alla som vill investera och spara, och samtidigt förse fastighetsutvecklare med finansiering. Alla ska ha möjlighet att investera i attraktiva fastighetsprojekt, vilket tidigare bara var tillgängligt för några få, stora investerare. De som har sina pengar på ett bankkonto får i dag ingen ränta alls, vilket är riktig uselt”, kommenterar han.  

Ilija Batljan får i samband med investeringen två styrelseplatser, som tillträds av hans hustru Sanja Batljan och dottern Mia Batljan.

”Ilija är en av de skickligaste entreprenörerna i Norden, och vi är väldigt glada och stolta över att han har valt att investera i Kameo. Med dem ombord får vi en väldigt stark kompetens från fastighetsbranschen och en mycket visionär ägare. Samtidigt har vi ABG Sundal Collier, som är ledande inom finansiering och investeringar. Tillsammans är det en helt unik ägarkombination”, kommenterar ABG Sundal Colliers vd Jonas Ström. 

Så sent som i april i år köpte fastighetsmiljardären Ilija Batljan in sig med 5 procent i Kameos svenska konkurrent Tessin, som samtidigt noterades på First North genom ett omvänt förvärv.

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?