1515

Ilija Batljan ny storägare i norsk fastighetsplattform

Ilija Batljan går in med 44 miljoner kronor i Kameo, en norsk plattform för finansiering av fastighetsprojekt, och blir därmed ny storägare. Nu ska bolaget öka tillväxttakten och har som mål att låna ut minst en miljard kronor under 2021.

Ilija Batljan blir ny storägare i Sebastian Harungs plattform Kameo.
Ilija Batljan blir ny storägare i Sebastian Harungs plattform Kameo.Foto:Press.

Nyemissionen låg totalt på 66 miljoner kronor och med på tåget var även investmentbanken ABG Sundal Collier, som varit strategisk ägare sedan två år tillbaka. 

Under 2020 lånade Kameo ut 600 miljoner kronor till bostadsutvecklare i Skandinavien. Sedan start har bolaget lånat ut 1,4 miljarder kronor fördelat på 400 olika lån. Under 2021 är målet att låna ut minst en miljard kronor, något de ser ut att nå enligt Kameos grundare Sebastian Harung.

”Det är viktigt för oss att fortsätta arbetet med att demokratisera och öppna upp fastighetsmarknaden för alla som vill investera och spara, och samtidigt förse fastighetsutvecklare med finansiering. Alla ska ha möjlighet att investera i attraktiva fastighetsprojekt, vilket tidigare bara var tillgängligt för några få, stora investerare. De som har sina pengar på ett bankkonto får i dag ingen ränta alls, vilket är riktig uselt”, kommenterar han.  

Ilija Batljan får i samband med investeringen två styrelseplatser, som tillträds av hans hustru Sanja Batljan och dottern Mia Batljan.

”Ilija är en av de skickligaste entreprenörerna i Norden, och vi är väldigt glada och stolta över att han har valt att investera i Kameo. Med dem ombord får vi en väldigt stark kompetens från fastighetsbranschen och en mycket visionär ägare. Samtidigt har vi ABG Sundal Collier, som är ledande inom finansiering och investeringar. Tillsammans är det en helt unik ägarkombination”, kommenterar ABG Sundal Colliers vd Jonas Ström. 

Så sent som i april i år köpte fastighetsmiljardären Ilija Batljan in sig med 5 procent i Kameos svenska konkurrent Tessin, som samtidigt noterades på First North genom ett omvänt förvärv.

 

 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?