1515

Ilija Batljan ny storägare i norsk fastighetsplattform

Ilija Batljan går in med 44 miljoner kronor i Kameo, en norsk plattform för finansiering av fastighetsprojekt, och blir därmed ny storägare. Nu ska bolaget öka tillväxttakten och har som mål att låna ut minst en miljard kronor under 2021.

Ilija Batljan blir ny storägare i Sebastian Harungs plattform Kameo.
Ilija Batljan blir ny storägare i Sebastian Harungs plattform Kameo.Foto:Press.

Nyemissionen låg totalt på 66 miljoner kronor och med på tåget var även investmentbanken ABG Sundal Collier, som varit strategisk ägare sedan två år tillbaka. 

Under 2020 lånade Kameo ut 600 miljoner kronor till bostadsutvecklare i Skandinavien. Sedan start har bolaget lånat ut 1,4 miljarder kronor fördelat på 400 olika lån. Under 2021 är målet att låna ut minst en miljard kronor, något de ser ut att nå enligt Kameos grundare Sebastian Harung.

”Det är viktigt för oss att fortsätta arbetet med att demokratisera och öppna upp fastighetsmarknaden för alla som vill investera och spara, och samtidigt förse fastighetsutvecklare med finansiering. Alla ska ha möjlighet att investera i attraktiva fastighetsprojekt, vilket tidigare bara var tillgängligt för några få, stora investerare. De som har sina pengar på ett bankkonto får i dag ingen ränta alls, vilket är riktig uselt”, kommenterar han.  

Ilija Batljan får i samband med investeringen två styrelseplatser, som tillträds av hans hustru Sanja Batljan och dottern Mia Batljan.

”Ilija är en av de skickligaste entreprenörerna i Norden, och vi är väldigt glada och stolta över att han har valt att investera i Kameo. Med dem ombord får vi en väldigt stark kompetens från fastighetsbranschen och en mycket visionär ägare. Samtidigt har vi ABG Sundal Collier, som är ledande inom finansiering och investeringar. Tillsammans är det en helt unik ägarkombination”, kommenterar ABG Sundal Colliers vd Jonas Ström. 

Så sent som i april i år köpte fastighetsmiljardären Ilija Batljan in sig med 5 procent i Kameos svenska konkurrent Tessin, som samtidigt noterades på First North genom ett omvänt förvärv.

 

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?