1515

Ilija Batljan ny storägare i norsk fastighetsplattform

Ilija Batljan går in med 44 miljoner kronor i Kameo, en norsk plattform för finansiering av fastighetsprojekt, och blir därmed ny storägare. Nu ska bolaget öka tillväxttakten och har som mål att låna ut minst en miljard kronor under 2021.

Ilija Batljan blir ny storägare i Sebastian Harungs plattform Kameo.
Ilija Batljan blir ny storägare i Sebastian Harungs plattform Kameo.Foto:Press.

Nyemissionen låg totalt på 66 miljoner kronor och med på tåget var även investmentbanken ABG Sundal Collier, som varit strategisk ägare sedan två år tillbaka. 

Under 2020 lånade Kameo ut 600 miljoner kronor till bostadsutvecklare i Skandinavien. Sedan start har bolaget lånat ut 1,4 miljarder kronor fördelat på 400 olika lån. Under 2021 är målet att låna ut minst en miljard kronor, något de ser ut att nå enligt Kameos grundare Sebastian Harung.

”Det är viktigt för oss att fortsätta arbetet med att demokratisera och öppna upp fastighetsmarknaden för alla som vill investera och spara, och samtidigt förse fastighetsutvecklare med finansiering. Alla ska ha möjlighet att investera i attraktiva fastighetsprojekt, vilket tidigare bara var tillgängligt för några få, stora investerare. De som har sina pengar på ett bankkonto får i dag ingen ränta alls, vilket är riktig uselt”, kommenterar han.  

Ilija Batljan får i samband med investeringen två styrelseplatser, som tillträds av hans hustru Sanja Batljan och dottern Mia Batljan.

”Ilija är en av de skickligaste entreprenörerna i Norden, och vi är väldigt glada och stolta över att han har valt att investera i Kameo. Med dem ombord får vi en väldigt stark kompetens från fastighetsbranschen och en mycket visionär ägare. Samtidigt har vi ABG Sundal Collier, som är ledande inom finansiering och investeringar. Tillsammans är det en helt unik ägarkombination”, kommenterar ABG Sundal Colliers vd Jonas Ström. 

Så sent som i april i år köpte fastighetsmiljardären Ilija Batljan in sig med 5 procent i Kameos svenska konkurrent Tessin, som samtidigt noterades på First North genom ett omvänt förvärv.

 

 

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?