1515

Ikeas facit: Sålde möbler på nätet för 13 miljarder

E-handeln stod för 12 procent av Ikeakoncernens tillväxt det senaste året. Totalt sålde man möbler för 326 miljarder kronor.

Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll tillträdde för tre år sedan.
Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll tillträdde för tre år sedan.

Ikeas totala försäljning under perioden som avslutades den sista augusti hamnade på 326 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning justerad för valutaeffekter på 7,9 procent gloalt sett.

Det återstår att introducera e-handel i Ryssland, Kina och Spanien. Och det är inga små marknader som ska kopplas på.

E-handeln gör än så länge ett begränsat avtryck på resultatet.

Förra året stod Ikeas digitala kanaler för drygt 3 procent av försäljningen. Under verksamhetsåret 2016 stod den försäljningen för drygt 4 procent, det vill säga drygt 13 miljarder kronor.

Läs mer: Nu kan du skriva ut Ikea-prylen på 3D-printern

Men koncernchefen Peter Agnefjäll spår kraftig tillväxt på området de närmsta åren.

”Vi fortsätter transformationen från att enbart vara en blå och gul box på potatisåkern till att också vara en del av den digitala ekonomin. E-handeln står för 12 procent av årets tillväxt och då har det i princip inte tillkommit några nya marknader”‚ säger Peter Agnefjäll.

”Det återstår att introducera e-handel i Ryssland, Kina och Spanien. Och det är inga små marknader som ska kopplas på.”

Ikea räknar med att försäljningen på nätet ska stå för 10 procent av omsättningen år 2020.

Läs mer: Ikea miljardinvesterar i e-handel

Ikeakoncernen har i dag 340 varuhus i 28 länder. Utöver dessa finns det över 40 varuhus som drivs av andra franchisetagare. 

Hur stor vinsten blir berättar Ikea i december i samband med att årsrapporten släpps.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?