1515

Ikea visar upp snabbväxande "mini-farm" för hemmet

Med Ikeas nya satsning hoppas möbeljätten att vi i framtiden kommer att kunna odla våra egna grönsaker i hemmet. Inomhusfarmen Lokal visades i samband med London Design Festival.  

Foto: Space10
Foto: Space10

Ikea har blivit allt mer begivna på teknik och innovation. Nyligen meddelade möbeljätten att de köper startupbolaget Taskrabbit, som är en marknadsplats för tjänster. I slutet av maj kunde Di Digital rapportera att Ikea dragit igång en bolagsaccelerator i Älmhult.

Nu har Ikeas innovationslabb Space10 i Köpenhamn tagit fram en mini-farm som skulle kunna göra det möjligt att producera grödor hemma. 

I ett inlägg på bloggsajten Medium presenterar Space10 prototypen som har det svenskklingande namnet Lokal. Den är uppbyggd med klimatstyrda lådor där grödor växer under led-lampor. Med det nyutvecklade systemet används 90 procent mindre vatten och växtprocessen blir nästan tre gånger så snabb jämfört med om odlingen hade skett utomhus. 

Foto:
Foto: Space10

Läs mer: ”Amazons framfart skyndar på Ikeas startup-jakt”

Prototypen visades i samband med London Design Festival i Shoreditch.

Foto:
Foto: Space10

Men det är inte säkert att Lokal i slutändan når kunderna.

Enligt Michael La Cour som är vd för Ikea Food Services, måste konceptet fortsätta att utvecklas innan företaget beslutar om produkten ska komma ut i Ikeas butiker. Det skriver Business Insider.

Just nu arbetar teamet på innovationslabbet med att tillföra sensorer till odlingsbackarna för att användaren ska kunna följa hur grödorna växer. Guillaume Charny-Brunet, som är innovationschef på SPACE10 ser Lokal som en framtida lösning för närproducerad mat.  

Foto:
Foto: Space10

"Lokal skulle kunna hjälpa utvecklingen av en ny, lokal försörjningskedja, som gör det möjligt för oss att odla mer mat i våra städer", sa Guillaume Charny-Brunet på  SPACE10 enligt Business Insider.  

Lokal är inte Ikeas första odlingsprojekt. I slutet av 2016 lanserade Space10 en urban trädgårdslösning kallat Growroom.

Läs mer: Ikea vill integrera smart teknik i hela sortimentet


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?