1515
Annons

Ikea storsatsar på elbilar

Möbeljätten Ikea startsatsar på elbilar. Nu ska samtliga Ikea-varuhus i världen byta ut sina bilar mot eldrivna fordon och bolaget öppnar även upp för att investera i företag verksamma i elbilssektorn. 

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.
Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.Foto:Alexander Blinov

Det var under den pågående klimatveckan i New York som Ikeas tillförordnade hållbarhetschef Pia Heidenmark-Cook presenterade möbeljättens elbilssatsning. 

"Det gäller vår egen fordonsflotta vid varuhusen och kontoren, men också de partner som sköter våra hemleveranser. Dessutom ska vi sätta upp laddstolpar vid alla varuhus för att uppmuntra både medarbetare och kunder att också byta till elbil", säger hon till DN.  

Läs mer: H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne 

Genom skiftet hoppas Ikea bidra till högre produktionsvolymer för elbilstillverkarna vilket potentiellt kan hjälpa till att pressa priserna på elbilar. Omkring hälften av Ikeas varuhus är redan utrustade med laddstolpar, skriver DN. 

Övergången till en elbilsflotta ska vara klar senast 2030 och även andra globala jättar som DHL, HP, Unilever och Vattenfall har anslutit sig till initiativet. 

"Vi kommer att byta ut hela fordonsparken med 3 500 fordon under de kommande fem åren. Med detta beslut bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi blir också en förebild för andra företag. Vi arbetar även med våra kunder för att bygga norra Europas största laddnätverk, InCharge", säger Magnus Hall, vd för Vattenfall, i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"

Ett stort hinder för Ikeas vision är att det i dagsläget är ont om elfordon för tyngre transporter, men bolaget hoppas att initiativet ska öka utvecklingstakten i elbilsbranschen. Om det inte är tillräckligt är möbeljätten även beredd att ta saken i egna händer. 

"Vi tittar även på möjligheten att investera, till exempel i företag som främjar övergången till elbilar eller att gå in i långsiktiga partnerskap för att visa att det här är viktigt", säger Pia Heidenmark-Cook till DN. 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?