1515
Annons

Ikea storsatsar på elbilar

Möbeljätten Ikea startsatsar på elbilar. Nu ska samtliga Ikea-varuhus i världen byta ut sina bilar mot eldrivna fordon och bolaget öppnar även upp för att investera i företag verksamma i elbilssektorn. 

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.
Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.Foto:Alexander Blinov

Det var under den pågående klimatveckan i New York som Ikeas tillförordnade hållbarhetschef Pia Heidenmark-Cook presenterade möbeljättens elbilssatsning. 

"Det gäller vår egen fordonsflotta vid varuhusen och kontoren, men också de partner som sköter våra hemleveranser. Dessutom ska vi sätta upp laddstolpar vid alla varuhus för att uppmuntra både medarbetare och kunder att också byta till elbil", säger hon till DN.  

Läs mer: H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne 

Genom skiftet hoppas Ikea bidra till högre produktionsvolymer för elbilstillverkarna vilket potentiellt kan hjälpa till att pressa priserna på elbilar. Omkring hälften av Ikeas varuhus är redan utrustade med laddstolpar, skriver DN. 

Övergången till en elbilsflotta ska vara klar senast 2030 och även andra globala jättar som DHL, HP, Unilever och Vattenfall har anslutit sig till initiativet. 

"Vi kommer att byta ut hela fordonsparken med 3 500 fordon under de kommande fem åren. Med detta beslut bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi blir också en förebild för andra företag. Vi arbetar även med våra kunder för att bygga norra Europas största laddnätverk, InCharge", säger Magnus Hall, vd för Vattenfall, i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"

Ett stort hinder för Ikeas vision är att det i dagsläget är ont om elfordon för tyngre transporter, men bolaget hoppas att initiativet ska öka utvecklingstakten i elbilsbranschen. Om det inte är tillräckligt är möbeljätten även beredd att ta saken i egna händer. 

"Vi tittar även på möjligheten att investera, till exempel i företag som främjar övergången till elbilar eller att gå in i långsiktiga partnerskap för att visa att det här är viktigt", säger Pia Heidenmark-Cook till DN. 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera