1515
Annons

Ikea öppnar ny e-handel med begagnat

Ikea tar sitt förfinade ”fyndhörna”-koncept från varuhusen ut på nätet. I dag öppnar möbeljätten sin så kallade Cirkulärbutik för näthandel.

”Vi ser det som vår uppgift att göra det enkelt för våra kunder att göra mer hållbara val”, säger Alison Walker, chef för produktåtervinning på Ikea Sverige.

Ikea öppnar sin Cirkulärbutik digitalt.
Ikea öppnar sin Cirkulärbutik digitalt.

Ikeas klassiska fyndhörnor bytte tidigare i år namn till ”Cirkulärbutiker” i bolagets varuhus. Målet var att bredda verksamheten och även köpa tillbaka gamla möbler från kunder som vill bli av med dem, till skillnad från tidigare då fyndhörnorna bara innehöll visningsexemplar och returer.

Nu tar Ikea nästa steg och gör även dessa varor tillgängliga genom sin e-handel.

”Våra Cirkulärbutiker är väldigt uppskattade, men vi har lärt oss från våra kunder att många vill ta reda på vad som finns i utbudet innan de besöker oss. Med denna nya onlinelösning kan våra kunder nu ta reda på vad som finns i Cirkulärbutiken och dessutom reservera sina favoriter redan innan de kommer dit”, säger Alison Walker chef för produktåtervinning på Ikea Sverige.

Cirkulärbutiken online innehåller fortfarande visningsexemplar, varor med skönhetsfel, och utgående modeller, enligt bolaget, men nu alltså också begagnade möbler som Ikea köpt tillbaka.

Läs mer: Ikea-stiftelse ska betala kolkraftverk för att stänga – får med sig Amazons grundare

Möbeljätten har sedan tidigare ett värderingsverktyg på sin sajt för att kunder ska få en uppskattning om sina möblers värde, innan de säljer dem till Ikea.

”Vi ser det som vår uppgift att göra det enkelt för våra kunder att göra mer hållbara val. Vi har fokus på att utveckla och förbättra våra cirkulära tjänster för att göra dem ännu mer användarvänliga”, säger Alison Walker.

Ikea har som mål att till 2030 bara producera cirkulära möbler, det vill säga av material som kan återvinnas eller är återvunna.

Innehåll från SEBAnnons

Systrarna som vill skapa framtidens lantbruk

Bättre hygien för djuren skapar minskade utsläpp av ammoniak, lägre användning av antibiotika, bättre lönsamhet och bättre arbetsmiljö för lantbrukaren.

Moving Floor är innovationen som bidrar till att skapa framtidens lantbruk.

– Hela vår idé handlar om hållbarhet, säger Peg Söderberg, vd för Moving floor.

Systrarna Peg Söderberg och Katja Lindvall är uppväxta på en gård på Gotland, där man producerade smågrisar.

– Moving floor började som en idé hos pappa, det var ett utvecklingsprojekt som löpte parallellt med det dagliga arbetet i många år, säger Peg Söderberg.

Idag är djurproduktionen nedlagd och systrarnas fokus ligger sedan tio år på Moving Floor som är en patenterad modul till djurstallar som gör automatiskt rent hos djuren. Den första produkten som tillverkades var för kalvar och finns i dag ute på mer än 100 gårdar, i Skandinavien, norra Europa, Kanada och Kina.

Moving Floor har nu tilldelats Transformation-priset i SEB:s The Next Awards. I motiveringen konstateras att lantbruket och animalieproduktionen står för stor klimatpåverkan i form av gasutsläpp och övergödning. ”Med Moving Floors lösning kan man spara vatten och minska behovet av antibiotika. Dessutom minskas kväveutsläpp i både luft och mark”, framhåller juryn vidare.

– Varje golvmodul har en matta som roterar med programmerade intervall och skrapas ren från gödsel. Resultatet blir att detta förs bort från djurets närmiljö inom två timmar efter att det lämnat djuret, vilket minskar andelen ammoniakutsläpp med upp till 85 procent.

– Den största ammoniakavgången ses annars fyra timmar efter att gödseln har lämnat djuret, säger Peg Söderberg.

Genom att hygienen hos djuren drastiskt förbättras skapas även många andra positiva följdeffekter. Djuren håller sig friskare, vilket är viktigt även för lantbrukarens lönsamhet.

”Vill komma till rätta med grundproblemet”

Peg Söderberg säger att lantbrukssektorn globalt sett står för 70 procent av antibiotikaanvändningen i världen.

– Antibiotika används globalt mycket i preventivt syfte för att hålla djuren friska och kompensera för undermålig hygien. Vi vill i stället komma till rätta med grundproblemet.

I Sverige används ingen antibiotika i preventivt syfte.

– Men det gynnar alla att djuren har en renare närmiljö.

Som vinnare av Transformations-kategorin får Moving Floor ta plats i SEB:s Sustainability Business Program, ett unikt utformat utbildningsprogram där de kommer ges de bästa möjliga förutsättningarna för att nå ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

– Hela vår produkt är ju sprungen ur hållbarhet. Det är jätteviktigt för oss att göra så gott vi kan i alla led. Vi ser väldigt positivt att få delta i det här programmet. Det kommer hjälpa oss att bli ännu vassare! säger Katja Lindvall.

Moving Floor är nu i slutfasen av en kapitalanskaffning, och systrarna ser fram emot att ta företaget till nästa fas.

– Nu kan vi starta tillväxtresan. Det ska bli fantastiskt roligt.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023. 

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

Nu kommer Googles Iphoneutmanare till Sverige

Google lanserar nu sin telefon Pixel i Sverige. Planen är att utmana Apple inom premiumsegmentet.

”Att byta till Pixel känns inte som att byta eftersom de flesta förmodligen använder någon Google-tjänst redan”, säger Nanda Ramachandran, sökmotorjättens globala chef för affärsområdet telefoner, till Di.

Anna Wikland är Sverigechef för Google, som nu får börja sälja bolagets telefon Pixel för första gången.
Anna Wikland är Sverigechef för Google, som nu får börja sälja bolagets telefon Pixel för första gången.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera