1515

Ikea öppnar för fler stora techförvärv

Ikea överraskade i fjol med att göra ett jätteförvärv av den amerikanska frilansappen Taskrabbit. Nu öppnar möbeljätten för fler företagsköp och investeringar inom techsektorn i närtid.

”Tekniken är nyckeln till framgång – oavsett om det handlar om Alibaba, Amazon eller Ikea”, säger Krister Mattsson på Ikea Group.

Ikea Sveriges hållbarhetschef Jonas Carlehed på möbeljättens varuhus i Helsingborg.
Ikea Sveriges hållbarhetschef Jonas Carlehed på möbeljättens varuhus i Helsingborg.Foto:Ola Torkelsson

Medan andra svenska storföretag gjort egna investeringar i startups valde Ikea länge att ligga lågt på marknaden. Men under 2017 startade möbeljätten upp en riskkapitalgren som ska göra minoritetsinvesteringar på uppemot 20 procent. Detta i startupbolag som i första hand bygger sin affärsidé på ny teknologi och kring hållbarhet.

Så sent som i januari överraskade Ikea genom att bli delägare i svenska Matsmart som via nätet säljer mat som annars hade slängts. Kopplingen till möbler är inte självklar, men Ikea kan lära sig av tekniken, enligt Krister Mattsson på Ikea Group.

”Vi kommer inte att utnyttja plattformen initialt, men man vet aldrig vad som händer i framtiden”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance, till Di Digital.

Läs mer: Ikea investerar i Matsmart – ska expandera utanför Norden 

Ikea har dessutom ingått ett par delägarskap i USA. Dels i XL Hybrids som bygger om bensin- och dieselmotorer till hybrider i mindre lastbilar – samt i Aerofarms, vars högteknologiska lösning möjliggör grönsaksodling nära storstäderna. Rundorna som Ikea deltog i hade en storlek på 178 respektive 327 miljoner kronor.

Just nu tittar Ikea brett på 10 till 15 potentiella minoritetsinvesteringar och förväntar sig en större aktivitet i Europa framöver, enligt Krister Mattsson.

Han hymlar inte om att möbeljättens mycket starka finansiella ställning möjliggör en högre aktivitet på riskkapitalmarknaden.

”Vi har en god likviditet som vi tidigare har förvaltat på ganska traditionellt med finansiella investeringar. Nu satsar vi på att ta större risker som understödjer vår kärnverksamhet och som kan ge mer avkastning på vårt kapital. Men vårt ingångsvärde är ändå att det är långsiktiga investeringar”, säger Krister Mattsson.

Krister Matsson, chef för corporate finance på Ikea Group.
Krister Matsson, chef för corporate finance på Ikea Group.

Ikea Group, som dagligdags kallas för Ikeakoncernen, driver 355 varuhus i 29 länder och är därmed världens största heminredningsföretag. För det brutna räkenskapsåret 2017 blev resultatet cirka 33 miljarder kronor före skatt.

Om man dessutom lägger till resultatet hos Inter Ikea – som äger varumärket och numera också sortimentsutvecklingen och möbelproduktionen – blev den samlade vinsten 44 miljarder kronor.

Läs mer: Ikea köper amerikanska startupbolaget Taskrabbit 

Bortsett från minoritetsinvesteringarna har Ikea inte minst börjat sluka bolag i sin helhet. I september 2017 köptes nämligen Silicon Valley-startupen Taskrabbit, som matchar frilansarbetare med jobb. Tjänsten har redan lanserats i USA, Kanada och Storbritannien där kunderna erbjuds hjälp att montera sina Ikeamöbler. 

”Den digitala ryggraden måste finnas på plats, vilket kräver fortsatta investeringar i varuhus, lager, e-handel och distribution. Men i och med att kraven på hemleverans och service ökar är det naturligt för oss att understödja verksamheten med företagsförvärv, särskilt i högteknologiska bolag och multikanalsdistribution”, säger Krister Mattsson.

Prislappen i affären offentliggjordes inte. Taskrabbit hade dock tagit in över 400 miljoner kronor i riskkapital sedan starten, vilket rimligtvis borde betyda att Ikea fick betala en ansenlig summa för aktierna i bolaget. 

Vid tiden för uppköpet var ungefär 60 000 frilansarbetare anslutna till tjänsten. Taskrabbit ska nu hjälpa Ikea att stärka sitt erbjudande till kunderna i en tid då konkurrenter i allt större utsträckning satsar på hemprodukter och installationstjänster.

”I den nya ekonomin och den konkurrens som växer fram är tekniken nyckeln till framgång. Så även inom detaljhandeln – oavsett om det handlar om Alibaba, Amazon, Ikea eller något annan”, säger Krister Mattsson.

Läs mer: ”Amazons framfart skyndar på Ikeas startup-jakt” 

Jonas Carlehed är hållbarhetschef på Ikea Sverige. Han menar att digitalisering och hållbarhet, de två stora makrotrenderna i världen, går hand i hand. 

När fler plattformar för delning kommer till marknaden ökar det till exempel möjligheterna att förlänga livet på Ikeas produkter. 

”Förvärvet av Taskrabbit var ett sätt för oss att ta ett snabbt kliv in i den nya delningsekonomin. Om vi själva skulle ha utvecklat en liknande plattform hade det förmodligen tagit längre tid, med tanke på Ikeas tyngd och storlek”, säger Jonas Carlehed till Di Digital.

Ikea har som mål att i slutänden bli ett helt cirkulärt företag. För att nå den visionen kommer möbeljätten att behöva ta hjälp av ännu fler startupföretag, enligt Jonas Carlehed.

”Vi är otroligt intresserande och beroende av ett samarbete med mer snabbspringande innovatörer och entreprenörer i de nya ekonomierna. Samtidigt kan vi bidra med våra resurser och vår kunskap till dem”, säger han.

Krister Mattsson bekräftar också att Ikeakoncernen är öppna för att göra fler stora förvärv under 2018 och framåt.

”Vi tittar utvärderar alltid nya möjligheter för framtiden som är direkt kopplade till vår kärnverksamhet och som skapar mervärde för våra kunder”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.

Läs mer: Så vill Ikea utveckla sin digitala affär


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?