1515

Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"

Ikea och Apples nya AR-app ska få ett svenskt namn, spela en central roll för lanseringen av nya möbler och det ska gå att handla i den direkt. Det säger en chef på möbeljätten till Di Digital.

Möbeljätten Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. 74 år senare samarbetar man med Apple kring augmented reality, eller förstärkt verklighet.
Möbeljätten Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. 74 år senare samarbetar man med Apple kring augmented reality, eller förstärkt verklighet.

I början av juni släppte möbeljätten Ikea en bombmatta av nyheter till ett pressuppbåd på 250 journalister i Älmhult.

Förutom en ny "klickteknik" som ska göra möblerna lättare att sätta ihop och ett projekt med amerikanska rymdstyrelsen Nasa avslöjade Ikea även ett samarbete med Apple.

Läs mer: Ikea avslöjar samarbete med Apple

Det är en påtagligt nöjd Ikea-chef som nu kan berätta mer om appen de bygger med den amerikanska teknikjätten.

"Det här kommer att bli den första augmented reality-appen som gör att du kan fatta pålitliga köpbeslut", säger Michael Valdsgaard, som är digital transformeringschef på Inter Ikea Systems, bolaget som äger varumärket Ikea.

Med hjälp av appen ska användarna kunna placera ut virtuella Ikea-produkter i hemmet. Syftet är att kunden ska se om möbeln passar därhemma innan de köper.

Vid lanseringen kommer 500-600 produkter finnas i appen. Framöver kommer den att spela en central roll för nya produktlinjer.

”När vi framöver lanserar nya produkter så kommer de att komma först i AR-appen.” 

Den nya appen hoppas han ska lanseras i höst samtidigt som operativsystemet iOS uppdateras.

Vi ska pröva på så mycket som möjligt

Michael Valdsgaard tror att den nya appen med hjälp av Apples teknik och specialistkunskap kan bli bättre än Ikeas egenutvecklade föregångare.

Apple har enligt Ikea-chefen den senaste tiden gjort viktiga framsteg inom AR, bland annat kring storleken och ljussättningen av virtuella objekt. Positioneringen är nu millimeterprecis, säger han.

En annan sak som lockade Ikea var Apples ekosystem med hundratals miljoner användare.

Läs mer: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning

”Det kommer att bli den största AR-plattformen i världen över en natt. Det är superintressant för oss."

Det är klart att vi blir lite techiga

Vad appen ska heta är inte klart ännu. Men Michael Valdsgaard är ganska säker på att det blir ett svenskt namn. Kanske "Platsa". 

Han ser två skäl till varför Apple vill samarbeta med Ikea:

Dels har möbelbolaget redan ett stort lager med 3D-modeller som bland annat används i printkatalogen. Och dels blir appen ett tydligt exempel på hur AR kan användas utanför spelvärlden.

Ska man kunna handla direkt i appen?

”Det är ambitionen, men jag kan inte lova att det funkar i den första versionen. Idealiskt sett så skulle du kunna placera en soffa i ditt hem med hjälp av appen, och sedan med ett klick lägga det i köpkorgen på e-handelssajten. Men vi har en tajt deadline."

Hur säljer Ikea möbler i framtiden?

”Butikerna är vår främsta tillgång. Vi har nästan 400 stycken och vi vill komplettera dem på så många sätt som möjligt genom mobiler, social media, AR, och tredjeparts-e-handlare. En sak kommer inte ersätta en annan, men vi ska pröva på så mycket som möjligt.”

Ikea har flera större team som arbetar med teknik och innovation. Enligt Michael Valdsgaard finns det bara i Älmhult ett innovationsteam på 150 personer, som till viss del arbetar digitalt, och även ett 3d-modelleringsteam på 20 personer. 

Men han betonar starkt Ikeas framtid som ett möbelföretag, som integrerar teknik.

"Men det är klart att vi blir lite techiga", säger han.

"När du satsar på AR så måste du förstå tech. Du kan inte göra det bara genom att förstå dig på soffor.”

Läs mer: Ikea satsar på startups - startar accelerator i Älmhult


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?