1515

Ikea och Spotify i unikt samarbete – för kundernas ”livsrytm”

Ikea vill sätta dig i rätt sinnesstämning – hela dagen. Det med färger, ljus och ljud. I ett nytt samarbete har möbeljätten bett Spotify att bistå med sistnämnda. ”Vi vill skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför”, säger Ikea Sveriges marknadschef Per Stolt.

Daniel Eks Spotify har byggt en musiktjänst i ett samarbete med Ikea – som ska få Spotifys användare att lyssna på musik hela dagen.
Daniel Eks Spotify har byggt en musiktjänst i ett samarbete med Ikea – som ska få Spotifys användare att lyssna på musik hela dagen.

Möbeljätten Ikea förklarade för Di Digital i våras att mycket av företagets digitala satsningar syftar till att hjälpa kunderna med en känsla av välmående. Bland annat genom den uppkopplade serien glödlampor som kan skifta i ljustemperatur, från blått ljus till mörkare gult, beroende på tid på dygnet.

Av samma anledning gav sig bolaget in på högtalarområdet i ett samarbete med Sonos, eftersom musik och annan lyssning precis som ljus kan bidra till sinnesstämningen, förklarade företagets Rebecca Töreman, ansvarig för den digitala affären inom Home smart då.

Läs mer: Daniel Ek ska upptäcka sjukdomar – plöjer ned 30 miljoner i sitt nya bolag

Nu verkar Ikea ha tagit nästa steg mot att påverka kundernas välmående till det bättre. I dag presenteras kampanjsajten ”Rhythm of life” där kunder – som också har ett Spotifykonto – kan ställa in sina musikpreferenser och i ett system som streamingjätten byggt. Därefter synkar Spotify önskemålen med den musik de redan vet att användarna brukar lyssna på.

Resultatet, enligt de båda företagen, är en låtlista som förändras under dagen, ”dynamiskt”.

Ikea samlar in kundernas preferenser. Därefter skapas en spellista som förändras under dagen i dennes Spotifybibliotek.
Ikea samlar in kundernas preferenser. Därefter skapas en spellista som förändras under dagen i dennes Spotifybibliotek.

”I vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna ligger så mycket mer än våra produkter. Tillsammans med Spotify kan vi nu hjälpa till att skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför”, säger Ikeas Per Stolt, stolt.

Spotify klagar knappast. Tekniken framstår inte speicellt komplicerad, men syftar alltså till att användarna ska spela musik mer eller mindre hela dagen – en dröm för Daniel Ek.

”Magin med musik är att den kan förstärka känslorna genom livets alla skeenden. Alla tillfällen under en dag har sin perfekta låt och spellista, och det är otroligt spännande att tillsammans med Ikea nu ge den perfekta rytmen till vardagsbestyren”, säger Peter Myhrman, nordisk marknadschef på Spotify.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?