1515
Annons

Ikea och Sonos fortsätter samarbeta: Första bilderna på nya högtalartavlan

Ikea och högtalartillverkaren Sonos har utvecklat sitt samarbete med produktlinjen Symfonisk.

Nästa smarta högtalare kommer i form av en tavla.

”Ikea kan heminredning och vet hur människor bor. Vi kan ljud”, säger Sonos Sara Morris om samarbetet.

Sara Morris, produktchef på Sonos, visar upp Symfonisk – en smart högtalare i samarbete med Ikea.
Sara Morris, produktchef på Sonos, visar upp Symfonisk – en smart högtalare i samarbete med Ikea.

Ikeas smarta högtalare Symfonisk har varit en succé för möbeljätten sedan lanseringen 2019. Samarbetet med Sonos har hittills genererat en lampa med inbyggd högtalare och en enklare modell för bokhyllan.

Under tisdagen avtäckte bolagen den tredje produkten inom samarbetet – den här gången i form av en tavla.

”Vi började med att identifiera problemet tillsammans med Sonos för två år sedan. Hur gör vi tech som går att blanda in i en hemmiljö – hur får vi det att se ut som inredning?”, säger Stjepan Begic, produktutvecklare på Ikea.

Sonos nappade på idén i det som nu blivit ett långvarigt samarbete partnerna emellan.

”Jag går runt i Ikeas utställning i Älmhult och ser nya rum och platser att sätta högtalare på hela tiden”, säger Sonos Sara Morris.

Den nya tavelhögtalaren från Sonos och Ikea kommer i två utföranden när den släpps i juli. Därefter väntar fler utbytbara fronter att släppas efter hand.
Den nya tavelhögtalaren från Sonos och Ikea kommer i två utföranden när den släpps i juli. Därefter väntar fler utbytbara fronter att släppas efter hand.

Den nya högtalartavlan bygger 6 centimeter från väggen, vilket enligt Sonos utvecklare är nog för att skapa ett djupt ljud de kan sätta sitt välrenommerade namn på.

”Vi vill inte kompromissa med ljudet. Vi behövde en akustisk volym, med bas. Utmaningen var att jag sitter i Santa Barbara, mitt team runtom i USA och vi skulle göra det ihop med det svenska designteamet”, säger Sonos Chris Davies.

Sonos är en av världens största utvecklare av smarta högtalare. Bolaget har gjort sig kända för högkvalitativa produkter som i kombination bildar ett nätverk av ljud som går att spela synkroniserat i flera rum samtidigt.

Produkterna som säljs via Ikea är inget undantag och rymmer precis som Sonos vanliga utbud funktioner med trådlös uppspelning från såväl Google- som Appleprodukter.

Vad gäller tavlans utseende kommer den vid släppet den 15 juli i två utföranden; en svart och en vit. Men enligt Stjepan Begic pågår ett arbete med fler typer av utbytbara fonter.

Pressbilder från Ikea indikerar i alla fall två ytterligare fronter till den nya högtalaren.
Pressbilder från Ikea indikerar i alla fall två ytterligare fronter till den nya högtalaren.

Ikeas designer Anderas Fredriksson konstaterar under förtagets presentation att alla rum har olika behov och att det inte alltid passar sig med en synlig högtalare.

”Vår tidigare högtalare för bokhyllan ville man gömma, den här vill du ska synas”, säger han och fortsätter:

”Tavlan är gjord för att personaliseras. Den ska kunna blandas in i din vanliga tavelvägg utan att sticka ut som en teknikprodukt. Den passar också väldigt bra för små boenden.”

Sonos verkar å sin sida väldigt nöjda med hur produkten låter.

”Vi ville verkligen inte ha olika lyssningsupplevelse beroende på var du står i förhållande till högtalaren. Vi har jobbat väldigt mycket på att sprida ljudet från den här väldigt grunda produkten”, säger Chris Davies.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Nätläkaren tar in 280 miljoner – försvarar värderingen

Nätläkaren Doktor.se fyller på kassan från bland andra Leovegas grundare Gustaf Hagman.

Trots det sviktande marknadsklimatet försvarar bolaget sin värdering, som skrivs till drygt 6 miljarder kronor.

”En börsnotering är definitivt fortfarande i korten”, säger vd:n Martin Lindman till Di.

Martin Lindman är vd på Doktor.se, som nu får in Leovegas grundare Gustaf Hagman som ny delägare.
Martin Lindman är vd på Doktor.se, som nu får in Leovegas grundare Gustaf Hagman som ny delägare.Foto:Press.

Det digitala vårdbolaget Doktor.se har tagit in cirka 280 miljoner kronor i en nyemission, framgår av handlingar hos Bolagsverket som Di tagit del av. Bolagets grundare och vd Martin Lindman bekräftar att bolaget under sommaren fyllt på sin kassa.

”Arbetet med att stänga rundan gick relativt snabbt och vi blev övertecknade. Vår ambition var egentligen att ta in 200 miljoner kronor, men sedan visade flera externa investerare intresse att vara med. Vi håller också på att utöka en större kreditlina”, säger han till Di.

Doktor.se omsatte i fjol 845 Mkr och gjorde en förlust på sista raden om 153 Mkr. Martin Lindman uppger att det nya kapitalet framför allt ska vigas till bolagets internationella expansion. 

”Vi går mot lönsamhet i Sverige i år och behöver egentligen inget externt kapital för att driva den löpande verksamheten. Utan pengarna ska gå till tillväxt i utlandet, där vi till att börja med gör en jättesatsning i Tyskland”, säger han.

I transaktionen värderas Doktor.se till drygt 6 miljarder kronor, med det nya kapitalet inräknat. När bolaget senast tog in externt kapital under 2021, i samband med att kinesiska Tencent klev in på ägarlistan, skrevs värderingen till 5,5 miljarder kronor.

”I en tid då många bolag tvingats sänka sina värderingar är vi förstås otroligt tacksamma och glada för stödet. Ungefär hälften av pengarna i rundan kommer från befintliga ägare och hälften från nya investerare, som verkligen visar att de tror på oss”, säger han.

Enligt handlingarna hos Bolagsverket går Leovegas grundare Gustaf Hagman in med 60 Mkr, medan Serendipitys grundare Saeid Esmaeilzadeh investerar 25 Mkr. Dessutom har existerande ägare som Tencent och Bonnier Ventures skjutit till pengar.

I början av 2022 var Doktor.se på väg till Stockholmsbörsens huvudlista, där man enligt Di:s uppgifter siktade på att nå en värdering över 10 miljarder kronor, men i mars bekräftade Martin Lindman att noteringsplanerna lagts på is i det försämrade marknadsklimatet.

Hur ställer du dig till en börsnotering i dag?
”Vi är ett börsfähigt bolag och var i stort sett redo att ringa i börsklockan i våras. Nu har vi i stället säkrat kapital utanför börsen som gör att vi för en god tid framåt kan fokusera helt på det operationella arbetet. Men en börsnotering är definitivt fortfarande i korten, när vi kommer in i 2023 ska vi lyfta blicken igen och värdera det”, säger Martin Lindman.

Räknat i antalet patientbesök är Doktor.se i dagsläget Sveriges näst största nätläkare efter marknadsledaren Kry. Storägare i bolaget utöver grundarduon Martin Lindman och Svante Tegnér är Evolutions grundare Jens von Bahr, Anicuras tidigare vd Peter Dahlberg, den finska apotekskoncernen Oriola och den kinesiska teknikjätten Tencent.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera