1515

Ikea och Sonos fortsätter samarbeta: Första bilderna på nya högtalartavlan

Ikea och högtalartillverkaren Sonos har utvecklat sitt samarbete med produktlinjen Symfonisk.

Nästa smarta högtalare kommer i form av en tavla.

”Ikea kan heminredning och vet hur människor bor. Vi kan ljud”, säger Sonos Sara Morris om samarbetet.

Sara Morris, produktchef på Sonos, visar upp Symfonisk – en smart högtalare i samarbete med Ikea.
Sara Morris, produktchef på Sonos, visar upp Symfonisk – en smart högtalare i samarbete med Ikea.

Ikeas smarta högtalare Symfonisk har varit en succé för möbeljätten sedan lanseringen 2019. Samarbetet med Sonos har hittills genererat en lampa med inbyggd högtalare och en enklare modell för bokhyllan.

Under tisdagen avtäckte bolagen den tredje produkten inom samarbetet – den här gången i form av en tavla.

”Vi började med att identifiera problemet tillsammans med Sonos för två år sedan. Hur gör vi tech som går att blanda in i en hemmiljö – hur får vi det att se ut som inredning?”, säger Stjepan Begic, produktutvecklare på Ikea.

Sonos nappade på idén i det som nu blivit ett långvarigt samarbete partnerna emellan.

”Jag går runt i Ikeas utställning i Älmhult och ser nya rum och platser att sätta högtalare på hela tiden”, säger Sonos Sara Morris.

Den nya tavelhögtalaren från Sonos och Ikea kommer i två utföranden när den släpps i juli. Därefter väntar fler utbytbara fronter att släppas efter hand.
Den nya tavelhögtalaren från Sonos och Ikea kommer i två utföranden när den släpps i juli. Därefter väntar fler utbytbara fronter att släppas efter hand.

Den nya högtalartavlan bygger 6 centimeter från väggen, vilket enligt Sonos utvecklare är nog för att skapa ett djupt ljud de kan sätta sitt välrenommerade namn på.

”Vi vill inte kompromissa med ljudet. Vi behövde en akustisk volym, med bas. Utmaningen var att jag sitter i Santa Barbara, mitt team runtom i USA och vi skulle göra det ihop med det svenska designteamet”, säger Sonos Chris Davies.

Sonos är en av världens största utvecklare av smarta högtalare. Bolaget har gjort sig kända för högkvalitativa produkter som i kombination bildar ett nätverk av ljud som går att spela synkroniserat i flera rum samtidigt.

Produkterna som säljs via Ikea är inget undantag och rymmer precis som Sonos vanliga utbud funktioner med trådlös uppspelning från såväl Google- som Appleprodukter.

Vad gäller tavlans utseende kommer den vid släppet den 15 juli i två utföranden; en svart och en vit. Men enligt Stjepan Begic pågår ett arbete med fler typer av utbytbara fonter.

Pressbilder från Ikea indikerar i alla fall två ytterligare fronter till den nya högtalaren.
Pressbilder från Ikea indikerar i alla fall två ytterligare fronter till den nya högtalaren.

Ikeas designer Anderas Fredriksson konstaterar under förtagets presentation att alla rum har olika behov och att det inte alltid passar sig med en synlig högtalare.

”Vår tidigare högtalare för bokhyllan ville man gömma, den här vill du ska synas”, säger han och fortsätter:

”Tavlan är gjord för att personaliseras. Den ska kunna blandas in i din vanliga tavelvägg utan att sticka ut som en teknikprodukt. Den passar också väldigt bra för små boenden.”

Sonos verkar å sin sida väldigt nöjda med hur produkten låter.

”Vi ville verkligen inte ha olika lyssningsupplevelse beroende på var du står i förhållande till högtalaren. Vi har jobbat väldigt mycket på att sprida ljudet från den här väldigt grunda produkten”, säger Chris Davies.

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?