1515
Annons

Ikea och Citi investerar i svenska klimatkortet

Doconomy förlänger sin kapitalrunda och tar in två tunga ägare i Citi och Ikeas investeringsgren. Pengarna ska elda på en redan offensiv tillväxtplan. 

”Det är dags för oss att titta både öster och västerut, och i viss mån även söderut”, säger Mathias Wikström, vd och medgrundare av Doconomy. 

Doconomy grundades 2018 av Mathias Wikström och Johan Pihl. Nu får de Ikeagruppen som delägare.
Doconomy grundades 2018 av Mathias Wikström och Johan Pihl. Nu får de Ikeagruppen som delägare.

Svenska Doconomy grundades så sent som 2018 och har sedan året därpå med sig kortjätten Mastercard som delägare. 

Idén utgår ifrån ett betalkort som kan redovisa klimatpåverkan för olika inköp, men tekniken integreras även hos externa aktörer. Till exempel kan kunder se sin klimatpåverkan per konsumtionskategori i betalbolaget Klarnas shopping-app. Med en konkret uppskattning av utsläppen kan konsumenten sedan välja att klimatkompensera sitt köp. 

”Det känns som att många företag börjar förstå sitt ansvar och är beredda att ta det. FN:s klimattoppmöte var en väckarklocka vilket gör att många bolag i dag vänder sig till Doconomy för att utbilda sina kunder”, säger Mathias Wikström, vd och medgrundare av Doconomy. 

Nu ansluter ytterligare två tunga namn till Doconomys ägarlista. Det är Ikeasfärens investeringsbolag Ingka Investments och storbanken Citis riskkapitalgren Citi Ventures som investerar i en förlängd runda från i höstas. Det innebär att mängden riskkapital sväller från 150 miljoner kronor till ungefär 170 miljoner kronor. 

”Både Ingka och Doconomy har stora ambitioner om att forma framtidens hållbara hem genom nya produkter och tjänster. Med Doconomy ser vi stor potential i att ta fram lösningar för att stötta människor, produkter och tjänsteleverantörer i arbetet med att mäta, förstå och minska sin klimatpåverkan”, säger Krister Mattsson, chef över  Ikeagruppens bolag Ingka Investments, i ett pressmeddelande. 

Med färskt riskkapital i kassan är planen att Doconomy, som i nuläget har runt 70 medarbetare, ska anställa ännu fler. Man kommer även satsa resurser på att utveckla produkten, samt röra sig in på nya marknader. 

”Det är dags för oss att titta både öster och västerut, och i viss mån även söderut”, säger Mathias Wikström. 

Under 2021 ökade omsättningen från 13,7 miljoner kronor till cirka 30 miljoner kronor, enligt siffror från företaget. Resultatet, som landade på minus 37 miljoner kronor under 2020, vill de inte dela än. Detsamma gäller för prognosen 2022 – utöver att Doconomy tror på en stark tillväxt. 

Hur tror ni att intresset från näringslivet för den här typen av tjänster kommer att utvecklas?
”Det kommer att utvecklas något alldeles otroligt, men även kunskapen och förståelsen för den roll som näringslivet har. Vi röstar på politiker var fjärde år, men på varumärken varje gång vi handlar. De företag som inte tar sitt ansvar kommer att försvinna, för vi rör oss mot en marknad som inte accepterar varumärken som inte tar sitt ansvar.”

Läs mer: Verdane stänger ny jättefond – backas av Tredje AP-fonden 


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?