1515

Ikea miljardinvesterar i e-handel

Ny webb, ny e-handel och ny logistik. Ikea gör en mångmiljardinvestering i tekniska plattformar för att skapa nya intäkter på nätet.

Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll i Älmhult.
Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll i Älmhult.Foto:Johan Bävman

(Di Digital/Älmhult) ”På relativt kort sikt kommer vår e-handel att växa med motsvarande ett stort svenskt börsbolag”, säger Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll.

Procentuellt står e-handeln för en ganska liten del av Ikeas omsättning. Under förra verksamhetsåret stod den för drygt 3 procent av möbeljättens försäljning, vilket innebär 1 miljard euro, motsvarande drygt 9 miljarder kronor. De senaste tre åren har Ikeas e-handel växt med 40 procent om året.

Peter Agnefjäll räknar med att den tillväxttakten håller i sig och att koncernens e-handel om två år omsätter omkring 38 miljarder kronor.

”Vi förbereder Ikea för att bli en återförsäljare i flera kanaler. Vi investerar i tre stora plattformar som ska ge oss en ny webbsida, en ny e-handelslösning och ett nytt orderhanteringssystem”, säger Peter Agnefjäll.

Läs mer: Ikea krokar upp Klarna-utmanare

De tre plattformarna är enligt koncernchefen en mångmiljardinvestering, men han vill inte precisera siffrorna närmare än så.

Plattformarna lanseras skarpt i Storbritannien under sommaren och under det kommande året börjar de rullas ut på samtliga Ikeas marknader.

”Den stora utmaningen blir hur vi ska lösa distributionen av varor på alla våra marknader på ett kostnadseffektivt sätt”, säger Peter Agnefjäll.

Enligt Peter Agnefjäll möjliggörs investeringen i nya tekniska plattformar delvis av den största förändringen inom Ikea på drygt 30 år. Den 1 september slutförs affären där Ikea Group säljer all produktion, sortimentsutveckling och inköp till Inter Ikea Systems Holding BV. Affären innebär att det franchisesystem som legat till grund för Ikeas tillväxt de senaste 30 åren nu görs om.

”Vi har kommit fram till att vårt system var ganska oortodoxt, det var ett av få system där den största franchisetagaren också utvecklar sortimentet och sköter inköpen. Den här transaktionen ger oss bland annat möjlighet att fokusera på att utveckla Ikea till en återförsäljare i flera kanaler”, säger Peter Agnefjäll.

Under förra verksamhetsåret ökade Ikeas försäljning till omkring 300 miljarder kronor och vinsten uppgick till 3,5 miljarder euro, motsvarande 33 miljarder kronor. Ikea har ett indikativt mål att nå 50 miljarder euro, 470 miljarder kronor, i omsättning år 2020.

Läs mer: Nu kan du skriva ut Ikea-prylen på 3D-printern


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?