1515

Ikea krokar upp Klarna-utmanare

Mastercards betalningslösning krokar upp Ikea Sverige som första svenska storkund. Därmed tar kortjätten upp kampen med både Swish och Klarna.

Mats Taraldsson är utvecklingschef på Mastercard i Norden och Baltikum.
Mats Taraldsson är utvecklingschef på Mastercard i Norden och Baltikum.Foto:Magnus Sandberg/Mastercard

E-handlande Ikea-kunder ska i Sverige kunna börja betala med Mastercards betalningslösning i juni.

Tanken med Masterpass är att kunden ska kunna betala utan att mata in sina kortuppgifter varje gång. Lösningen påminner om amerikanska Paypal, som grundades av bland andra stjärnentreprenören Elon Musk redan 1998.

Kunderna sparar sina kortuppgifter i Mastercards system och kan sedan välja vilket kort pengarna ska dras från vid ett köp på nätet. Till skillnad från Paypal verifieras dock transaktionen med via Bank-id, bankernas egen identifikationstjänst.

Läs mer: Swish utmanar Klarna – vill ta 30 procent av e-handeln

Mats Taraldsson, utvecklingschef på Mastercard i Sverige, påpekar att det är ”väldigt viktigt” för Mastercard att digitalisera betalkorten i våra plånböcker.

”Vi söker efter varor och shoppar allt mer på våra telefoner. Då måste vi kunna erbjuda enkla och säkra betalningar i den miljön också”, säger Mats Taraldsson.

Masterpass finns i dagsläget 29 länder och hos fler än 270 000 handlare, uppger kortjätten. Bland tjänstens svenska kunder finns sedan tidigare Flygbussarna och Arlanda Express.

På den svenska marknaden har både Swish och Klarna lanserat e-handelslösningar det senaste året. Klarna har dessutom uppgett för Di Digital att man för samtal med Google, Facebook och Apple om att bistå med teknisk infrastruktur när deras betaltjänster utökar till nya marknader.

Läs mer: Klarna i hemliga samtal med Google och Facebook

För Masterpass är ”nästa steg” är att lansera kontaktlös betalning i butik, likt Apple Pay eller Googles Android Pay.

”Masterpass är en global lösning. Dessutom är den kopplad till Bank-id, en lösning som är välkänd och används flitigt av svenska konsumenter”, säger Mats Taraldsson.

Även konkurrensen om betalningar i butik hårdnar. Tidigare i maj presenterade Klarna sina planer på att etablera sig i fysiska butiker. Klarna Checkout når sina första butiker mot slutet av månaden genom ett samarbete med kassasystemsbolaget Sitoo.

First North-noterade Seamless tjänst SEQR, som baseras på inskanning av QR-koder i butik, har nått ett flertal europeiska marknader men samtidigt inte lyckats nå lönsamhet.

Läs mer: Swish petar Klarna från betaltronen


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?