1515

Ikea investerar i Matsmart – ska expandera utanför Norden

Nätbutiken Matsmart.se fortsätter att växa i raketfart genom att sälja mat som annars riskerar att slängas. Nu investerar Ikea cirka 25 miljoner kronor i bolaget – som förbereder en expansion utanför Norden.

Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.
Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.

Nätbutiken Matsmart.se tog nyligen in 75 miljoner kronor i riskkapital från Norrsken och Axel Johnson-sfärens D-Ax. Nu hoppar även möbeljätten Ikea på tåget – och skjuter till ytterligare cirka 25 Mkr. 

”Ikea har fyllt ut rundan som blir totalt 100 miljoner”, förklarar Karl Andersson, vd för Matsmart (NTL).

Läs mer: Norrsken och Axel Johnson går in i Matsmart 

Satsningen innebär att Matsmart på några få år har samlat på sig ett imponerande antal tunga delägare. Bland tidigare investerare kan nämnas riskkapitalbolagen Northzone, GP Bullhound, Edastra och Inbox Capital samt affärsänglar som Adlibris vd Johan Kleberg och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.
Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.Foto:Press

”Matsmart är ett intressant bolag med en genuin affärsidé som stämmer väl överens med våra ambitioner om att fler människor får tillgång till bra mat till ett lågt pris. Minoritetsinvesteringar som den här syftar till att stödja innovativa företag som är verksamma inom sektorer relevanta för Ikea-koncernen och som har en positiv inverkan på människor och miljö”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.

Ikea har börjat investera aktivt i teknikbolag. I fjol förvärvade man det amerikanska startupbolaget Taskrabbit. Ikea startade i fjol även ett acceleratorprogram för mindre bolag.

Matsmart lanserades tidigt 2014 med ambitionen att köpa upp livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker. 

Försäljningen har ökat fort och bolaget har expanderat till Norge och Finland. 2016 omsatte Matsmart 69 miljoner kronor och hade en förlust på 32 Mkr. I fjol nådde bolaget en rullande omsättning på drygt 200 Mkr och räddade, enligt egen utsago, 2022 ton mat från att slängas.

”Vi växer fort just nu. Snart taktar vi mellan 250 och 300 miljoner kronor i rullande årsomsättning. Vi har även förbättrat lönsamheten betydligt”, säger Karl Andersson, vd för Matsmart.

Läs mer: Matsvinnsappen Karma rekryterar Atomico-investerare för lansering i London

Han menar att bolaget ska använda de 100 Mkr till att fortsätta expandera verksamheten i Norden och resten av Europa.

”Nu fortsätter vi expandera i de länder vi redan finns. I slutet av året, eller början av nästa, ska vi expandera utanför Norden”, säger han.

Karl Andersson hoppas att Ikea kan bidra med råd och hjälp i samband med denna expansion. 

”Ikea har tagit något väldigt svenskt och paketerat det så att det funkar i hela världen. Jag tror deras medverkan kommer öka våra förutsättningar att expandera utomlands”, säger han. 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?