1515

Ikea investerar i Matsmart – ska expandera utanför Norden

Nätbutiken Matsmart.se fortsätter att växa i raketfart genom att sälja mat som annars riskerar att slängas. Nu investerar Ikea cirka 25 miljoner kronor i bolaget – som förbereder en expansion utanför Norden.

Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.
Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.

Nätbutiken Matsmart.se tog nyligen in 75 miljoner kronor i riskkapital från Norrsken och Axel Johnson-sfärens D-Ax. Nu hoppar även möbeljätten Ikea på tåget – och skjuter till ytterligare cirka 25 Mkr. 

”Ikea har fyllt ut rundan som blir totalt 100 miljoner”, förklarar Karl Andersson, vd för Matsmart (NTL).

Läs mer: Norrsken och Axel Johnson går in i Matsmart 

Satsningen innebär att Matsmart på några få år har samlat på sig ett imponerande antal tunga delägare. Bland tidigare investerare kan nämnas riskkapitalbolagen Northzone, GP Bullhound, Edastra och Inbox Capital samt affärsänglar som Adlibris vd Johan Kleberg och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.
Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.Foto:Press

”Matsmart är ett intressant bolag med en genuin affärsidé som stämmer väl överens med våra ambitioner om att fler människor får tillgång till bra mat till ett lågt pris. Minoritetsinvesteringar som den här syftar till att stödja innovativa företag som är verksamma inom sektorer relevanta för Ikea-koncernen och som har en positiv inverkan på människor och miljö”, säger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.

Ikea har börjat investera aktivt i teknikbolag. I fjol förvärvade man det amerikanska startupbolaget Taskrabbit. Ikea startade i fjol även ett acceleratorprogram för mindre bolag.

Matsmart lanserades tidigt 2014 med ambitionen att köpa upp livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker. 

Försäljningen har ökat fort och bolaget har expanderat till Norge och Finland. 2016 omsatte Matsmart 69 miljoner kronor och hade en förlust på 32 Mkr. I fjol nådde bolaget en rullande omsättning på drygt 200 Mkr och räddade, enligt egen utsago, 2022 ton mat från att slängas.

”Vi växer fort just nu. Snart taktar vi mellan 250 och 300 miljoner kronor i rullande årsomsättning. Vi har även förbättrat lönsamheten betydligt”, säger Karl Andersson, vd för Matsmart.

Läs mer: Matsvinnsappen Karma rekryterar Atomico-investerare för lansering i London

Han menar att bolaget ska använda de 100 Mkr till att fortsätta expandera verksamheten i Norden och resten av Europa.

”Nu fortsätter vi expandera i de länder vi redan finns. I slutet av året, eller början av nästa, ska vi expandera utanför Norden”, säger han.

Karl Andersson hoppas att Ikea kan bidra med råd och hjälp i samband med denna expansion. 

”Ikea har tagit något väldigt svenskt och paketerat det så att det funkar i hela världen. Jag tror deras medverkan kommer öka våra förutsättningar att expandera utomlands”, säger han. 


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?