1515

Ikea hoppas på vinstrekord genom nya appen

Den 19 september kommer augmented reality-appen Ikea Place ut på Apples Appstore. ”Både augmented reality, och vr, virtual reality, kommer att förändra spelplanen för både detaljhandeln", säger en digitalchef på Inter Ikeaa

Inter Ikea groups vd Torbjörn Lööf blir fotograferad sittandes på en äkta stol bredvid virtuella möbler på Ikea i Älmhult. Foto: TT
Inter Ikea groups vd Torbjörn Lööf blir fotograferad sittandes på en äkta stol bredvid virtuella möbler på Ikea i Älmhult. Foto: TT

"Vi är på väg att återuppfinna hur man handlar heminredning. Den fysiska och digitala världen möts nu på ett nytt och naturligt sätt och kommer att lyfta upplevelsen och göra det lättare för de många kunderna att få inspiration och hitta precis rätt vara”, säger Michael Valdsgaard, chef för digital transformation på Inter Ikea.

Läs mer: Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"

På tisdagskvällen meddelade världens största heminredare att dess nästa storsatsning är en ny app. Den har döpts till Ikea Place och rullas enligt planen ut stegvis på Apples Appstore med start den 19 september.

”Appen kommer att göra det möjligt att i din Iphone eller Ipad se hur en ny fåtölj, soffa eller flera tusen andra produkter kommer att se ut och passa i just den miljön de ska stå”, förklarar Michael Valdsgaard.

Målet är att appen ska bli en succé bland Ikeas hundratals miljoner kunder runt om i världen, men även locka många nya, och i slutändan bidra till nya försäljnings- och vinstrekord.

Ikeas nyhet släpptes i anslutning till Apples stora lanseringsevent. Den nya appen bygger på ett samarbete med den amerikanska teknikjätten kring dess nya teknik för AR, augmented reality.

”Vi är väldigt stolta att Apple valde att använda Ikea Place när de presenterade den här banbrytande teknologin. Vi har lagt stora resurser och jobbat dag och natt med vår app och har mycket stora förhoppningar på att den ska bli uppskattad”, säger Michael Valdsgaard.
Inter Ikea som äger konceptet och varumärket Ikea tror på stort genomslag för den nya tekniken.

”Både augmented reality, och vr, virtual reality, kommer att förändra spelplanen för både detaljhandeln men även många andra branscher och samhället i övrigt”, säger Michael Valdsgaard.

Hur då?
”Det går inte att veta säkert. Möjligheterna är oändliga. Men vi är övertygade om att dessa nya teknologier kommer att få minst lika stor inverkan som internet. Skillnaden är att förändringarna sannolikt kommer att gå mycket fortare.”

Läs även: Knapp- och sladdlöst från Apple


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?