1515
Annons

Ikea går in i ”Uber för kontorsmöbler”: ”Fler lämnar aktivitetsbaserade arbetsplatser”

Det började som ett tankeexperiment inne på möbeljätten Ikea. Resultatet blev ett nytt bolag med målet att låta företag möblera om när de vill, hur ofta de vill och till en låg, fast kostnad.

”Det är inte så många som är stolta att visa upp att det har massa möbelinköp i sin balansräkning”, säger en av skaparna av Skype, Jonas Kjellberg, som nu gått in som delägare.

Det låter som ”möbler as a service”, eller ”Maas”, när Nornorms ordförande Jonas Kjellberg (vänster) och vd Anders Jepsen förklarar hur de se på framtidens kontor. För en euro per anställda och dag erbjuder de företag alla möbler som behövs, och att byta ut dem om projekt eller antalet anställda förändras.
Det låter som ”möbler as a service”, eller ”Maas”, när Nornorms ordförande Jonas Kjellberg (vänster) och vd Anders Jepsen förklarar hur de se på framtidens kontor. För en euro per anställda och dag erbjuder de företag alla möbler som behövs, och att byta ut dem om projekt eller antalet anställda förändras.Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från OxceedAnnons

Techbolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed

Finansiell överblick och resultatanalys är två av de vinster som techbolaget Zynca ser med Oxceed. – Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger CFO Zeljko Arezina.

Zynca är ett molnbaserat CRM-system som möjliggör samverkan mellan den privata och offentliga sektorn och är skapat för arbetsgivare, arbetssökande och kompletterande aktörer. En nytänkande tjänst som förenar traditionella metoder med innovativa matchningsalgoritmer, VR-tester och AI assistenter. 

Ville kunna skräddarsy rapporter

Som snabbväxande techbolag var Zynca i behov av ett ekonomisystem som förenklade rapporteringen och uppföljningen.

– Jag har arbetat med den här typen av rapportering tidigare och för att jobba mer effektivt behöver du kunna se och jämföra i ett system, säger Zeljko som är CFO och medgrundare av Zynca.

Ett grundläggande krav var att kunna rensa bort konton i rapporterna för bättre överblick. Ett annat att kunna skräddarsy rapporter för olika målgrupper. 

– Techbranschen är extremt kapitalkrävande. Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger Zeljko.

Läs mer: Tre sätt att prestera bättre som ekonomichef 

Effektiviserar verksamheten med Oxceed

Zynca används idag av över 350 företag och vill bli ledande inom den digitala utvecklingen på arbetsmarknaden för att även expandera utanför Sverige. Med Oxceed kan Zeljko analysera verksamhetens ekonomi från olika perspektiv för att effektivisera verksamheten. 

– Genom Oxceed kan jag gå in både på mer övergripande nivå, och göra en mer detaljerad analys för att hitta de ställen där vi är ineffektiva, säger han.

Zeljko har byggt olika rapporter för olika målgrupper. För styrelse och investerare finns även möjlighet att dyka ner i rapporterna och granska underliggande siffror. 

Rapportering och uppföljning sker månadsvis, per kvartal och på årsbasis. Dessutom används Oxceed regelbundet för uppföljning av kund- och leverantörsreskontra.

– Där kan vi exempelvis analysera obetalda fakturor och prioritera hur vi hanterar det. Vi arbetar proaktivt med att hitta problem innan de eskalerar.

Läs mer: Framåtriktad rapportering löser tre viktiga problem i ert företag 

Ökad insikt viktig vinst

Med hjälp av Oxceed har Zynca kunnat spara tid och samtidigt få en bättre överblick över företagets ekonomi. Det bästa tycker Zeljko är att han får konstant tillgång till och möjlighet att analysera bolagets siffror. 

– Det är när du tittar på siffrorna som du verkligen förstår hur det går för företaget. Och det är precis det vi får ut av Oxceed. Vi är jättenöjda, säger Zeljko.

Fatta bättre beslut och öka företagets verksamhet med Oxceed 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Kim Kardashian krävs på miljoner efter olaglig kryptoreklam

Kim Kardashian krävs på miljonbelopp av den amerikanska finansinspektionen. Realitystjärnan förbjuds också göra reklam för kryptovalutor under de kommande tre åren. 

Kim Kardashian har över 300 miljoner följare på Instagram.
Kim Kardashian har över 300 miljoner följare på Instagram.Foto:Evan Agostini

Kim Kardashians reklaminlägg på Instagram, som postades i juni 2021, har blivit en nagel i ögat. 

I det reklammärkta inlägget frågar hon sina följare om de är intresserade av krypto och gör reklam för den alternativa kryptovalutan ethereum max (som inte ska blandas ihop med den större tillgången ether). Kort därefter förlorade ethereum max nästan hela sitt värde. 

Kim Kardashian ersattes med 250.000 dollar, runt 3 miljoner kronor, för sitt inlägg. Hon har i skrivande stund 331 miljoner följare. 

Nu går realitystjärnan med på att betala 1,2 miljoner dollar, runt 14 miljoner kronor, till den amerikanska finansinspektionen SEC. Det omfattar en straffavgift på 1 miljon dollar, den ersättning hon fick för inlägget samt ränta. 

”Det här fallet är en påminnelse om att, när kändisar och influencers rekommenderar investeringar som krypto, betyder det inte att de tillgångarna är rätt för alla investerare”, säger SEC:s ordförande Gary Gensler i ett pressmeddelande. 

Kim Kardashian kommer att fortsätta samarbeta med den pågående utredningen och har förbjudits från att göra reklam för kryptovalutor under de kommande tre åren. 

Hon har varken dementerat eller bekräftat myndighetens anklagelser. 

Även NBA-stjärnan Paul Pierce och boxaren Floyd Mayweather Jr. utreds efter att ha gjort reklam för ethereum max. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera