Annons

Ikea avslöjar samarbete med Apple

Möbeljätten Ikea har offentliggjort ett samarbete med Apple kring augmented reality, samt en ny teknik som radikalt ska kapa monteringstiden.

Ikeas grundare Ingvar Kamprad.
Ikeas grundare Ingvar Kamprad.Foto:TT

Ett medieuppbåd med 250 journalister från hela världen slöt upp till Älmhult när Ikea bjöd in till årlig träff för att ge en vink om framtiden. Ett nytt samarbete med Apple och en rad designers var några av nyheterna liksom att tillträdande Ikeachefen Jesper Brodin visade nästa revolution.

Läs mer: Ikea stärker e-handeln med nytt lager i Arlandastad

Democratic Design Days heter eventet som startade på onsdagen och attraherade tv-bolag, dagstidningar, magasin, bloggare och andra från exempelvis Kina, USA och Europa att vallfärda till Ikeas födelseort Älmhult i Småland.

"Vi vill öppna dörrarna och bland annat ge en blick in i framtiden", säger Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea.

Bolaget som äger varumärket ansvarar också för utvecklingen av sortimentet i Ikeavaruhusen. Bland annat offentliggjordes ett färskt samarbete med den amerikanska jätten Apple.

Planen är att Ikeas kunder framöver ska kunna använda så kallad augmented reality, AR, (ungefärlig översättning: förstärkt verklighet) för att hemifrån kunna se hur olika Ikeaprodukter ser ut och passar in för att lättare fatta köpbeslut även utan att behöva åka till ett varuhus.

"Det är bara ett led i vårt åtagande att gör våra produkter tillgängliga för så många som möjligt. Och här ser vi stora möjligheter genom att utnyttja kommande digitala tekniker fullt ut", säger Torbjörn Lööf.

Men det är inte bara digitalt som gäller framöver. Jesper Brodin, som den 1 september tillträder som ny koncernchef för Ikeakoncernen, drog ned stora applåder när han levde upp till sitt löfte att inför publik montera ett köksskåp på en minut. Bakom bragden ligger den nya klicktekniken för att sammanfoga möblerna utan traditionella beslag eller lim, och som nu gradvis introduceras i hela sortimentet.

"Jag skulle vilja beskriva det som vår största innovation sedan det platta paketet. Det kommer att skapa stor nytta genom bland annat lägre miljöbelastning, enklare och billigare produkter och att de kan demonteras vid flytt eller återvinning", säger Torbjörn Lööf.

"Och tidsåtgången kan kapas radikalt. Att montera en Paxgarderob kan förkortas från en och en halv timme för en normalkund till tre minuter!"

Läs även: Ikea satsar på startups - startar accelerator i Älmhult

Innehåll från ZeptagramAnnons

Planerad notering av Zeptagram: ”Musikrättigheter nytt tillgångsslag”

Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.
Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.

Zeptagram gör musikrättigheter tillgängliga för musikintresserade investerare och allmänheten. Bolaget genomför en nyemission inför en planerad notering. Musikrättigheter har potential att bli nästa stora tillgångsslag och Zeptagram siktar på att bli en av marknadsledarna.

Zeptagram identifierade i ett tidigt skede möjligheten att förändra musikindustrin med hjälp av blockkedjetekniken. Bolaget har utvecklat två egna plattformar för handel med NFT:er och DNFT:er som hjälper artister att skapa nya intäktsmodeller och tidigarelägga sina intäkter från royalties. Bolaget planerar en notering under nästa år.

Hits som framför av artister som Britney Spears och Justin Bieber

Zeptagrams användare har redan fått möjlighet att köpa musikrättigheter från en rad artister på plattformen, bland annat i några hits som framförs av världskända artister men också ”up-and-coming”-artister som Annyett Royale – som under året har haft topplaceringar på hitlistorna i USA.

– Investerare och fans ges möjlighet att köpa royaltybringande rättigheter och digitala samlarobjekt. Vi är stolta över de rättigheter som våra användare har fått köpa och framgångar för ”vår” artist Annyett Royale, säger Christina Löwenström, VD och grundare av Zeptagram.

Stabil tillväxt och låg korrelation med traditionella tillgångsslag

Royalties betalas ut när musiken spelas och utgör avkastningen för investerare. Royalties följer inte ekonomiska trender i någon större utsträckning. Ökad tillgång till musik via streamingtjänster och sociala medier bäddar för en fortsatt stigande efterfrågan på musik samt växande royalties, menar Christina Löwenström.

Intäkter från streamingtjänster förväntas fortsätta öka i en snabb takt och 2030 stå för mer än 80 procent av intäkterna inom musikbranschen, enligt analysfirman MIDiA. Intäkterna förväntas öka till 89,1 miljarder dollar till 2030 från 51,8 miljarder dollar under 2021.

Musikrättigheter och NFT:er på två plattformar

Musikmarknadsplatsen är ekosystemet för handel med musikrättigheter samt distribution av royalties. Musikmarknadsplatsen bygger på smarta kontrakt som möjliggör delägande av värdefulla rättigheter.

NFT-marknadsplatsen riktar sig till artister och kreatörer som vill skapa digital konst. Investerare och fans kan investera i digital konst genom NFT:er. Utöver digital konst kan NFT:er skapas av albumomslag, specialinnehåll, biljetter, autografer, böcker, digitala souvenirer et cetera.

Zeptacoin – egen grön kryptovaluta

Bolaget har skapat en egen kryptovaluta, Zeptacoin, som finns noterad på fem olika handelsplatser för kryptovaluta, däribland Bitmart, Bittrex och LBank. 

– Zeptacoin är en så kallad grön kryptovaluta vilket innebär att den är energieffektiv, CO2-neutral, snabb och har en bråkdel av transaktionskostnader jämfört med de stora kryptovalutorna, förklarar Christina Löwenström.

Värdet av bolagets innehav av egna Zeptacoin uppgår till uppskattat 30 MSEK (per 10 november 2022).

Handel med aktier innebär alltid en risk. En investering i aktier kan både öka och minska i värde och det är inte alltid säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

 

Mer från Zeptagram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zeptagram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera