1515

Icas vd: ”Enorm tillväxt inom e-handel”

Icas e-handelsförsäljning ökade med 50 procent under det första kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Icas vd Per Strömberg såg koncernens e-handel växa med 43 procent under första kvartalet.
Icas vd Per Strömberg såg koncernens e-handel växa med 43 procent under första kvartalet.Foto:Jack Mikrut

Inom segmentet lösplock var tillväxten över 60 procent. Det säger Icas vd Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt.

”Det är en enorm tillväxt inom e-handel. Här tror vi att vi växte klart mer än marknaden”, säger han.

Under helåret 2016 ökade Icas e-handelsförsäljning med 43 procent samtidigt som e-handelsmarknaden växte med 30 procent.

Läs mer: ”Butikshandeln har peakat” 

Ica ser nu att andelen e-handel i butikerna ökar rejält och är uppe i 2,5 procent av omsättningen i de butiker som erbjuder online.

Hur stor andel kan e-handeln komma att utgöra framöver?

”Vi har väl sagt att på sikt kan den ligga någonstans kring 5 procent, kanske något över. Tittar man på England står online för omkring 5-6 procent av den totala försäljningen”, säger han.

Vid utgången av det första kvartalet var omkring 200 Ica-butiker aktiva med e-handel, vilket är på samma nivå som vid årsskiftet.

”Jag tror fortfarande att vi långsiktigt kommer att vara någonstans kring 300-350 butiker. Nu har fokus legat på att få upp försäljningen på de butiker där e-handel har införts, men vi har också lagt ned e-handel på vissa butiker där det inte har fungerat”, säger han.

Totalt sett bedömer Ica-chefen att bolaget har växt "minst" i linje med marknaden.

I Sverige ökade de svenska Ica-butikerna försäljningen 0,4 procent under första kvartalet, medan marknaden gick ned med 1,1 procent enligt preliminär statistik från HUI.

”Det tyder på att vi tog andelar”, säger Per Strömberg men påpekar samtidigt att den preliminära siffran från HUI kan komma att revideras.

Apoteket växte med 3,6 procent på en marknad som visade en tillväxt på 3,4 procent, medan Ica däremot utvecklades något svagare än marknaden i Baltikum.

”Det beror delvis på att vi håller på att konverterar vissa butiker till Rimi-butiker. Sedan märker vi av att Lidl har gått in på marknaden”, säger Per Strömberg.

Direkt/Di Digital

Läs mer: Hemligt Malmöbolag ska “touchifiera” e-handeln


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?