1515

IBS-hjälpen Tummy lab tar in nytt kapital

Göteborgsbolaget Tummy Lab har tagit fram ett digitalt hjälpmedel för personer med magbesvär. Nu tar bolaget in nytt kapital och siktar på att bli ett instrument inom vården.

Tummy Labs grundare Anders Carling och Anders Elfving.
Tummy Labs grundare Anders Carling och Anders Elfving.Foto:privat

Mellan 10–15 procent av Sveriges befolkning lider av tarmbesvär, eller IBS. Göteborgsbolaget Tummy Lab vänder sig till just den kundgruppen med sitt digitala hjälpmedel. 

”Vi har byggt en lösning som kan genomlysa en persons matvanor, besvär och livsstil och göra det möjligt att identifiera tidigare dolda kopplingar. Det finns en enorm potential i att använda denna data även inom vården, inte minst vid IBS, säger Anders Elfving, vd och medgrundare av Tummy Lab, i ett meddelande.

Läs även: Från fotboll till magbesvär – här är Football Addicts-veteranens nya app

Nu tar bolaget in ytterligare 3 miljoner kronor av Chalmers Ventures, The Springfield Project samt ett antal svenska läkare. Med det nya kapitalet vill Tummy Lab anpassa sin digitala dagbok för användning inom vården.

The Springfield Project, som har lagt ner verksamheten när det gäller nyinvesteringar har fortsatt att investera i bolagen de redan är delägare i. Tummy Lab som grundades 2015 har tidigare haft en plats i Springfield Projects acceleratorprogram med en investering på 500 000 kronor. 

Enligt Anders Elfving har appen en potential att förbättra den kostnadseffektiva vården av denna målgrupp.

”Vårt mål är att bli en självklar del i vården av patienter med funktionella mag-tarmsjukdomar. Det finns hjälp att få för dessa patienter, och här tror vi att Tummy Lab kan göra mycket för att få vården att räcka till, säger Anders Elfving.

Tummy Lab var även ett av de startupbolag som tävlade i Di Startup Tour i Göteborg 2016. 

Läs även: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?