1515

I år blir Klarna vårt nya Spotify

Det händer mycket i det digitala affärslivet – miljarder sätts på rull. Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz konstaterar att det bland annat är tuffa tider för Spotifys produktchefs privata portfölj – och att sociala medier-drottningen Isabella Löwengrip söker en viss man.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Det rör på sig i Klarna just nu. Tidigare i veckan kom nyheten att Klarnas kapitalrunda på 1 miljard kronor var stängd och färdig. Aktiekursen sköt upp betalbolagets värdering till 32 miljarder kronor.

På torsdagen avslöjade vår reporter Fredrik Björkman att både gamla och nya investerare, som Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander, klockmiljardären Filip Tysander, Lundin-familjen och H&M, hängde med i jätterundan. I en intervju med Reuters öppnade även vd:n Sebastian Siemiatkowski upp för en kommande notering.

Läs mer: Ny miljardrunda – så mycket investerar stjärnorna i Klarna

Läs mer: Klarnas vd öppnar för en börsnotering 

Miljardären Michael Moritz sitter i Klarnas styrelse tillsammans med vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Miljardären Michael Moritz sitter i Klarnas styrelse tillsammans med vd:n Sebastian Siemiatkowski.

För ett tag sedan spreds en artikel från Financial Times i Mediasverige om hur Dagens Nyheter lyckas med sin digitala affärsmodell. Vi gläds såklart åt våra koncernkollegers framgångar! Klarna var också med på DN:s digitala resa tidigt och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski ville 2015 bli nyheternas räddande ängel.

Men vad några noterade är att författaren till FT-artikeln heter Michael Moritz. Samme Michael Moritz som även han kan glädjas till Klarnas värdestegring. Detta då han investerade tidigt i betalbolaget med sitt Sequoia Capital och sitter i styrelsen. Han är Wales rikaste man tack vare en rad andra framgångsrika placeringar. Han var en av de första att investera i Google och tjänade nästan 30 miljarder kronor när Whatsapp såldes till Facebook.

Michael Moritz är även känd för att ha en hårdför stil. Något av det kan man ana i en annan FT-artikel där han lyfter fram kinesernas arbetsmoral som en förebild. Enligt honom jobbar techcheferna där klockan 8-22, och utvecklarna klockan 10-24 och sex till sju dagar i veckan. Vi har tidigare ”brusat” om att Sebastian Siemiatkowski sägs ställa hårda krav på sig själv och andra. Enligt våra källor är dessa två herrar ”väldigt lika”. 

Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di:s nuvarande chefredaktör i New York förra året.
Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di:s nuvarande chefredaktör i New York förra året.Foto:Pontus Höök

Nyckelpersonerna kring Spotify har också varit med om en ordentlig värderingsresa och därmed tjänat stora pengar. Vår reporter Sven Carlsson kartlade nyligen hur kretsen kring succébolaget investerar sina pengar i unga teknikbolag. 

För vissa verkar dock avkastningen dröja. Det visar sig att de allra flesta av den inflytelserike produktchefen Gustav Söderströms investeringar har haft en tuff tid på sistone. 

E-handelsplattformen Tictail såldes nyligen till reapris. Modeappen Left or Right har utmanövrerats av Instagram och lagts ned. Watty fick slut på pengar och räddades i sista stund genom ett förvärv. Werlabs har gjort sig av med sin vd. Shim svaldes nyligen av Kry, enligt våra uppgifter efter att ha fått slut på pengar.

Tuffa tider för fem av de sju bolag som Gustav har i portföljen. Det är med andra ord upp till bevis för både Albacross och Digiexam. Kanske kan Gustav Söderström – med sin bakgrund som gruppchef i lumpen över en grupp jägare i Arvidsjaur – leda dem rätt. Han har trots allt en riktig succé bakom sig. Det rör sig om VR-bolaget 13th Lab, som för några år sedan såldes till Facebook-ägda Oculus.

Kolla hela Gustav Söderströms portfölj på Nordic Tech List här.

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu 

Yubicos grundare Stina Ehrensvärd kom till Stockholm för att tala på Female Founders.
Yubicos grundare Stina Ehrensvärd kom till Stockholm för att tala på Female Founders.Foto:Jonas Eng

Det var fullsatt i veckan under vårt event Female Founders på Musikaliska i Stockholm. Folk verkade oväntat mingelsugna, möjligen då säsongen just kommit igång. Tunga investerare, startupmänniskor speed-dejtade, knöt kontakter och information (”Jag behöver en ny vd, har du något tips?” ”Vem ska jag prata med för att hitta tio iot-utvecklare?”). Till slut fick vi tyvärr be folk lämna då lokalen skulle stängas.

Vi korade också Årets kvinnliga grundare – Pink Programmings Vanja Tufvesson. Över 2000 röster avgjorde tävlingen. Dock upptäckte vår reporter Miriam Olsson Jeffery (och den som är hjärnan bakom årets Female Founders) under omröstningen att vi hade blivit hackade och fick revidera för det. En risk vi borde ha räknat med i denna sektor.

Isabella Löwengrip söker efter en man som är ”rationell och lugn” för att ta över vd-stolen i hennes bolag.
Isabella Löwengrip söker efter en man som är ”rationell och lugn” för att ta över vd-stolen i hennes bolag.Foto:Jesper Frisk

Apropå kvinnliga grundare så tog sociala medier-stjärnan Isabella Löwengrip ett nytt kvoteringsgrepp. Utöver hennes kända blogg har hon idag ett imperium med nio bolag. Nu söker hon tydligen en ny vd för hennes Löwengrip Invest. Förutom att personen hon söker ”behöver vara en skicklig ekonom” söker hon främst en man. Detta då det tydligen saknas män på bolaget idag. Vd:n bör tydligen också vara ”rationell, lugn och stabil” för att han och Isabella ska klicka. 

Isabella Löwengrip hyser tydligen stora ambitioner. ”Jag ska bli världens mäktigaste kvinna”, skriver hon på Linkedin.

I veckan uppmärksammades att Isabella Löwengrip gjort reklam för CBD-olja, enligt P3 Nyheter. Oljan utvinns ur cannabis, men innehåller inget THC och ska därför inte ge något rus. Läkemedelsverket anser ändå att CBD är ett läkemedel och förbjöd försäljningen i fjol. Nu pågår det en rättsprocess om saken.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?