1515

I år blir Klarna vårt nya Spotify

Det händer mycket i det digitala affärslivet – miljarder sätts på rull. Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz konstaterar att det bland annat är tuffa tider för Spotifys produktchefs privata portfölj – och att sociala medier-drottningen Isabella Löwengrip söker en viss man.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Det rör på sig i Klarna just nu. Tidigare i veckan kom nyheten att Klarnas kapitalrunda på 1 miljard kronor var stängd och färdig. Aktiekursen sköt upp betalbolagets värdering till 32 miljarder kronor.

På torsdagen avslöjade vår reporter Fredrik Björkman att både gamla och nya investerare, som Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander, klockmiljardären Filip Tysander, Lundin-familjen och H&M, hängde med i jätterundan. I en intervju med Reuters öppnade även vd:n Sebastian Siemiatkowski upp för en kommande notering.

Läs mer: Ny miljardrunda – så mycket investerar stjärnorna i Klarna

Läs mer: Klarnas vd öppnar för en börsnotering 

Miljardären Michael Moritz sitter i Klarnas styrelse tillsammans med vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Miljardären Michael Moritz sitter i Klarnas styrelse tillsammans med vd:n Sebastian Siemiatkowski.

För ett tag sedan spreds en artikel från Financial Times i Mediasverige om hur Dagens Nyheter lyckas med sin digitala affärsmodell. Vi gläds såklart åt våra koncernkollegers framgångar! Klarna var också med på DN:s digitala resa tidigt och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski ville 2015 bli nyheternas räddande ängel.

Men vad några noterade är att författaren till FT-artikeln heter Michael Moritz. Samme Michael Moritz som även han kan glädjas till Klarnas värdestegring. Detta då han investerade tidigt i betalbolaget med sitt Sequoia Capital och sitter i styrelsen. Han är Wales rikaste man tack vare en rad andra framgångsrika placeringar. Han var en av de första att investera i Google och tjänade nästan 30 miljarder kronor när Whatsapp såldes till Facebook.

Michael Moritz är även känd för att ha en hårdför stil. Något av det kan man ana i en annan FT-artikel där han lyfter fram kinesernas arbetsmoral som en förebild. Enligt honom jobbar techcheferna där klockan 8-22, och utvecklarna klockan 10-24 och sex till sju dagar i veckan. Vi har tidigare ”brusat” om att Sebastian Siemiatkowski sägs ställa hårda krav på sig själv och andra. Enligt våra källor är dessa två herrar ”väldigt lika”. 

Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di:s nuvarande chefredaktör i New York förra året.
Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di:s nuvarande chefredaktör i New York förra året.Foto:Pontus Höök

Nyckelpersonerna kring Spotify har också varit med om en ordentlig värderingsresa och därmed tjänat stora pengar. Vår reporter Sven Carlsson kartlade nyligen hur kretsen kring succébolaget investerar sina pengar i unga teknikbolag. 

För vissa verkar dock avkastningen dröja. Det visar sig att de allra flesta av den inflytelserike produktchefen Gustav Söderströms investeringar har haft en tuff tid på sistone. 

E-handelsplattformen Tictail såldes nyligen till reapris. Modeappen Left or Right har utmanövrerats av Instagram och lagts ned. Watty fick slut på pengar och räddades i sista stund genom ett förvärv. Werlabs har gjort sig av med sin vd. Shim svaldes nyligen av Kry, enligt våra uppgifter efter att ha fått slut på pengar.

Tuffa tider för fem av de sju bolag som Gustav har i portföljen. Det är med andra ord upp till bevis för både Albacross och Digiexam. Kanske kan Gustav Söderström – med sin bakgrund som gruppchef i lumpen över en grupp jägare i Arvidsjaur – leda dem rätt. Han har trots allt en riktig succé bakom sig. Det rör sig om VR-bolaget 13th Lab, som för några år sedan såldes till Facebook-ägda Oculus.

Kolla hela Gustav Söderströms portfölj på Nordic Tech List här.

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu 

Yubicos grundare Stina Ehrensvärd kom till Stockholm för att tala på Female Founders.
Yubicos grundare Stina Ehrensvärd kom till Stockholm för att tala på Female Founders.Foto:Jonas Eng

Det var fullsatt i veckan under vårt event Female Founders på Musikaliska i Stockholm. Folk verkade oväntat mingelsugna, möjligen då säsongen just kommit igång. Tunga investerare, startupmänniskor speed-dejtade, knöt kontakter och information (”Jag behöver en ny vd, har du något tips?” ”Vem ska jag prata med för att hitta tio iot-utvecklare?”). Till slut fick vi tyvärr be folk lämna då lokalen skulle stängas.

Vi korade också Årets kvinnliga grundare – Pink Programmings Vanja Tufvesson. Över 2000 röster avgjorde tävlingen. Dock upptäckte vår reporter Miriam Olsson Jeffery (och den som är hjärnan bakom årets Female Founders) under omröstningen att vi hade blivit hackade och fick revidera för det. En risk vi borde ha räknat med i denna sektor.

Isabella Löwengrip söker efter en man som är ”rationell och lugn” för att ta över vd-stolen i hennes bolag.
Isabella Löwengrip söker efter en man som är ”rationell och lugn” för att ta över vd-stolen i hennes bolag.Foto:Jesper Frisk

Apropå kvinnliga grundare så tog sociala medier-stjärnan Isabella Löwengrip ett nytt kvoteringsgrepp. Utöver hennes kända blogg har hon idag ett imperium med nio bolag. Nu söker hon tydligen en ny vd för hennes Löwengrip Invest. Förutom att personen hon söker ”behöver vara en skicklig ekonom” söker hon främst en man. Detta då det tydligen saknas män på bolaget idag. Vd:n bör tydligen också vara ”rationell, lugn och stabil” för att han och Isabella ska klicka. 

Isabella Löwengrip hyser tydligen stora ambitioner. ”Jag ska bli världens mäktigaste kvinna”, skriver hon på Linkedin.

I veckan uppmärksammades att Isabella Löwengrip gjort reklam för CBD-olja, enligt P3 Nyheter. Oljan utvinns ur cannabis, men innehåller inget THC och ska därför inte ge något rus. Läkemedelsverket anser ändå att CBD är ett läkemedel och förbjöd försäljningen i fjol. Nu pågår det en rättsprocess om saken.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?