1515

Hyrklädtjänsten tar in 20 miljoner – expanderar i Europa

Hack your closets kunder får en månadsprenumeration där stylister handplockar begagnade kläder åt dem – med syftet att återvinningssystemet ska öka livslängden på varje plagg. Nu tar hyrklädtjänsten in 20 miljoner kronor i en ny runda. 

Hack your closets medgrundare och vd Lisa Gautier (till vänster) och Mikaela Larsell Ayesa (till höger), medgrundare och operativ chef.
Hack your closets medgrundare och vd Lisa Gautier (till vänster) och Mikaela Larsell Ayesa (till höger), medgrundare och operativ chef.Foto:Joakim Grevér

Hack your closet lanserades sommaren 2019 med syftet att motverka två stora problem i klädindustrin: det växande antalet osålda kläder och det växande antalet oanvända kläder.

”Vi köper ofta mycket kläder, men använder bara 20 procent av det vi köpt”, säger Lisa Gautier, medgrundare och vd för Hack your closet.

Hyrklädtjänsten inspekterar, tvättar och lagrar kläder i en delad garderob. Genom en prenumeration får kunder varje månad hem en box med kläder utvalda av bolagets stylister som de får låna i fyra veckor. De senaste tolv månaderna har Hack your closet skickat ut 10 000 boxar med 20 000 plagg. 

”När kläder redan producerats går det tyvärr inte att göra så mycket åt saken, men vi ger konsumenten ett val att använda det här alternativet istället för att köpa nytt”, säger Lisa Gautier, som är från Frankrike och flyttade till Sverige 2016. 

Hack your closet har nu avslutat en finansieringsrunda på 20 miljoner kronor. Den leddes av den klimatinriktade riskkapitalfonden Pale Blue Dot tillsammans med de befintliga investerarna J12 Ventures och Luminar Ventures, som var med på bolagets första runda i mars förra året. 

”Jag tror det här visar – inte bara för oss utan för hela ekosystemet i branschen – att det är möjligt att resa kapital och vara ändamålsdriven. Att du kan göra något med hållbarhet som syfte, men också skapa lönsamhet. Det är otroligt viktigt att ha investerare som verkligen tror på det du gör, så att de kan hjälpa dig komma längre”, säger Lisa Gautier. 

Läs även: Miljonregn över bolag som spårar kläder med blockkedjan

Hon säger att finansieringen delvis kommer att gå till att utveckla bolagets research och utveckling.

”Vår avdelning i Sverige är lite som vårt laboratorium där vi testar oss fram inom dessa två områden. Vi provar nya saker, testar produkterna och gör förbättringar för att utveckla vår tjänst.”

Men merparten kommer att gå till att expandera tjänsten till en bredare europeisk marknad, där Hack your closet börjar med Lisa Gautiers hemland Frankrike. Bolaget vill av klimatskäl öppna flera lager i strategiskt utvalda områden för att kunna nå så många kunder som möjligt och därmed begränsa transportsträckor.

”Vår plan är att öppna vad vi kallar gemensamma garderober runtom i Europa och sedan öppna en eller två sådana enheter varje år. Det skulle till exempel kunna handla om södra Sverige för att kunna nå Danmark. För oss är det verkligen viktigt att visa att vi kan skala vår vision och vårt uppdrag och att vi kan driva förändring för mer hållbarhet inom klädindustrin”, säger Lisa Gautier. 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?