1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Hyllades av Steve Jobs – nu trendar Malmöstudion på Tik Tok

Efter skejtboard och bmx tar Malmöstudion Illusion Labs sin framgångsrika Touchgrind-serie in i sparkcykelvärlden. Nästa vecka släpps spelet ”Touchgrind scooter” som har påverkats kraftigt av att studion en dag upptäckte att de trendade på Tik Tok.

Den legendariska Apple-grundaren Steve Jobs hyllade Illusion Labs som nu släpper ett sparkcykelspel.
Den legendariska Apple-grundaren Steve Jobs hyllade Illusion Labs som nu släpper ett sparkcykelspel.Foto:Illusion Labs, Paul Sakuma

Spelstudion Illusion Labs har en fascinerande historia som bör berättas igen. Andreas Alptun och Carl Loodberg träffades på Malmöföretaget TAT, men startade snart eget och det var när de kom över en Iphone innan den släppts i Sverige som de insåg att de skulle göra spel.

Deras ”Labyrinth”-spel har fått Apple-legendaren Steve Jobs att stå på scen och hylla dem. Och när ”Touchgrind Skate” släpptes samma år var det världens första så kallade multitouch-spel, det vill säga att man använde två fingrar på skärmen hela tiden.

”Jag brukade då förklara spelet med att dina fingrar är dina ben och med dem styr du skejtboarden i spelet”, säger Andreas Alptun.

Spelet blev en succé och det blev först en uppföljare i ”Touchgrind Skate 2” och sedan bytte man fordon i ”Touchgrind BMX” som också fick en tvåa och allt pekade uppåt. Men i takt med att mobilspelbranschen kom att handla alltmer om ”casual gaming” började Illusion Labs kände sig vilsna. Marcus Dawson som jobbat i företaget sedan första spelet tog över som vd, medan Andreas Alptun och Carl Loodberg var kvar som ägare samtidigt som de utvecklade nya idéer till företaget.

Illusion Labs spel ”Touchgrind Skate”.
Illusion Labs spel ”Touchgrind Skate”.Foto:Illusion Labs

Men sommaren 2020 vände allt. Först förstod de inte vad som hade hänt. Förrän Marcus Dawsons systerson berättade att ”Touchgrind BMX 2” trendade på Tik Tok.

”Plötsligt hittade vi 5,3 miljoner videos på Tik Tok där folk visade upp sina åk i vårt spel, berättar Marcus Dawson.

Det gjorde att Illusion Labs också hittade hjärtat i vad som skulle komma att bli den nya ”Touchgrind”-uppföljaren. Scooter-spelet där man ska göra tricks på sparkcykel.

”Det vi såg på Tik Tok var att folk ville visa upp att de tagit sig in på topplistor, men också visa upp sina pimpade cyklar”, berättar Marcus Dawson.

Så i ”Touchgrind Scooter” har man nu brutit ned topplistorna på mer regional och lokal nivå. Istället för en världstopplista finns det nu listor för Sverige, Skåne, Malmö, till och med Bunkeflostrand.

I nya spelet kan man dels köra freestyle, när man kör en bana från start till mål och gör så coola tricks som möjligt för att få poäng. Men det finns också ”Tricky” där man ska klara av att göra en hel lista av enskilda tricks. Och ”Versus” där man tävlar mot en annan spelare.

Vad är nästa steg för ”Touchgrind”?

”Dels att flytta spelet till nya plattformar. Vi är sugna på Nintendo Switch och håller på att utveckla ett annat spel för det nu. Men vi har ingen plan på ett 'Touchgrind Scooter 2', utan snarare kommer vi att bygga ut det här spelet med fler banor. Och sedan har jag en idé om ett helt nytt ”Touchgrind”-spel där man åker på något helt annat”, säger Andreas Alptun.

Den 10 juni släpps ”Touchgrind Scooter”.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?