1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Hyllades av Steve Jobs – nu trendar Malmöstudion på Tik Tok

Efter skejtboard och bmx tar Malmöstudion Illusion Labs sin framgångsrika Touchgrind-serie in i sparkcykelvärlden. Nästa vecka släpps spelet ”Touchgrind scooter” som har påverkats kraftigt av att studion en dag upptäckte att de trendade på Tik Tok.

Den legendariska Apple-grundaren Steve Jobs hyllade Illusion Labs som nu släpper ett sparkcykelspel.
Den legendariska Apple-grundaren Steve Jobs hyllade Illusion Labs som nu släpper ett sparkcykelspel.Foto:Illusion Labs, Paul Sakuma

Spelstudion Illusion Labs har en fascinerande historia som bör berättas igen. Andreas Alptun och Carl Loodberg träffades på Malmöföretaget TAT, men startade snart eget och det var när de kom över en Iphone innan den släppts i Sverige som de insåg att de skulle göra spel.

Deras ”Labyrinth”-spel har fått Apple-legendaren Steve Jobs att stå på scen och hylla dem. Och när ”Touchgrind Skate” släpptes samma år var det världens första så kallade multitouch-spel, det vill säga att man använde två fingrar på skärmen hela tiden.

”Jag brukade då förklara spelet med att dina fingrar är dina ben och med dem styr du skejtboarden i spelet”, säger Andreas Alptun.

Spelet blev en succé och det blev först en uppföljare i ”Touchgrind Skate 2” och sedan bytte man fordon i ”Touchgrind BMX” som också fick en tvåa och allt pekade uppåt. Men i takt med att mobilspelbranschen kom att handla alltmer om ”casual gaming” började Illusion Labs kände sig vilsna. Marcus Dawson som jobbat i företaget sedan första spelet tog över som vd, medan Andreas Alptun och Carl Loodberg var kvar som ägare samtidigt som de utvecklade nya idéer till företaget.

Illusion Labs spel ”Touchgrind Skate”.
Illusion Labs spel ”Touchgrind Skate”.Foto:Illusion Labs

Men sommaren 2020 vände allt. Först förstod de inte vad som hade hänt. Förrän Marcus Dawsons systerson berättade att ”Touchgrind BMX 2” trendade på Tik Tok.

”Plötsligt hittade vi 5,3 miljoner videos på Tik Tok där folk visade upp sina åk i vårt spel, berättar Marcus Dawson.

Det gjorde att Illusion Labs också hittade hjärtat i vad som skulle komma att bli den nya ”Touchgrind”-uppföljaren. Scooter-spelet där man ska göra tricks på sparkcykel.

”Det vi såg på Tik Tok var att folk ville visa upp att de tagit sig in på topplistor, men också visa upp sina pimpade cyklar”, berättar Marcus Dawson.

Så i ”Touchgrind Scooter” har man nu brutit ned topplistorna på mer regional och lokal nivå. Istället för en världstopplista finns det nu listor för Sverige, Skåne, Malmö, till och med Bunkeflostrand.

I nya spelet kan man dels köra freestyle, när man kör en bana från start till mål och gör så coola tricks som möjligt för att få poäng. Men det finns också ”Tricky” där man ska klara av att göra en hel lista av enskilda tricks. Och ”Versus” där man tävlar mot en annan spelare.

Vad är nästa steg för ”Touchgrind”?

”Dels att flytta spelet till nya plattformar. Vi är sugna på Nintendo Switch och håller på att utveckla ett annat spel för det nu. Men vi har ingen plan på ett 'Touchgrind Scooter 2', utan snarare kommer vi att bygga ut det här spelet med fler banor. Och sedan har jag en idé om ett helt nytt ”Touchgrind”-spel där man åker på något helt annat”, säger Andreas Alptun.

Den 10 juni släpps ”Touchgrind Scooter”.

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?