1515

Husdjursboomen fortsätter – försäkringsuppstickaren tar in 20 miljoner

Under pandemin har det skaffats husdjur på löpande band. Försäkringsuppstickaren Lassie, som satsar på preventiv vård för hundar och katter, har haft en tillväxt på 400 procent sedan lanseringen i juli i år.

Lassies grundare Sophie Wilkinson, Hedda Båverud Olsson och Johan Jönsson.
Lassies grundare Sophie Wilkinson, Hedda Båverud Olsson och Johan Jönsson.

I förra veckan firade den digitala djurförsäkringsförmedlaren Lassie flera rekord. Deras försäkringar för hund och katt lanserades i mitten av juli i år och tillväxten under de första tre månaderna har varit 400 procent. Exakt hur många försäkringar det handlar om vill de dock inte säga, men antalet var fyrsiffrigt redan under andra månaden.

”Det märks att våra kunder är nöjda och vi får bra recensioner på Trustpilot”, säger Sophie Wilkinson, medgrundare och operativ chef på Lassie.

Husdjursboomen som startade under pandemin har fortsatt även det här året. Till exempel har antalet hundägare ökat med 16 procent från årets början fram till och med september, jämfört med samma period i fjol, enligt statistik från Jordbruksverket.

Sophie Wilkinson har en lång erfarenhet som chef för djurförsäkringar på If, men tyckte att branschen stod stilla. Gång på gång såg hon också att djurägare åkte till en veterinär, men egentligen hade kunnat förebygga skadorna. Under pandemin har det blivit ännu tydligare då veterinärbesöken har ökat med 25 procent. Samtidigt skulle många av de besöken kunna undvikas.

Lassies grundare Hedda Båverud Olsson hade idén med en preventiv försäkringsförmedlare, och fick med Sophie Wilkinson och även Lassies tekniska chef och medgrundare Johan Jönsson på tåget.

”På Lassie gör vi det som har saknats. Vi har en app där djurägarna har möjlighet att läsa sig till vad som går att förebygga och andra rådgivande tjänster som gör att många oplanerade besök kan undvikas. Då slipper också kunden höga självrisker inklusive den egna rörliga självrisken som ligger på 15-25 procent av räkningen”, säger Sophie Wilkinson.

Till exempel skulle magåkommor hos djuren kunna förebyggas med preventiva insatser. Upp till 40 procent av skadorna som djuren söker vård för är kopplade till magproblem, enligt undersökningar som Lassie har gjort tillsammans med veterinärkliniker.

För att möta efterfrågan på Lassies försäkringstjänst tar bolaget nu in 20 miljoner kronor i en investering som leds av det finska riskkapitalbolaget Inventures svenska del. Deltar gör också riskkapitalfonden Passion Capital som drivs av den amerikanska riskkapitalisten Eileen Burbidge och har sin bas i Storbritannien. Även affärsängeln Josefin Landgård och Creandum-medgrundaren Stefan Lindeberg, som båda investerat i Lassie tidigare, är med i rundan.

Pengarna ska Lassie använda för att anställa fler till teamet som i dag är nio personer. Bolaget ska också lansera på en ny marknad, men vilken vill man inte säga än.

”Summan på 20 miljoner kronor visar vilka aggressiva tillväxtmål vi har”, säger Donna Hanafi, som är produktchef på Lassie sedan i september.

Lassies tjänst bygger på att hund- eller kattägaren ska kunna följa sitt djur i utvecklingen och få information om hur det ska tas om hand. Genom spelifieringsfunktioner, som att till exempel gå kurser i Lassies app, svara på quiz och läsa artiklar, tjänar användaren poäng som sänker premien på försäkringen.

”Vi kan redan se att över 70 procent av våra kunder har kunnat stanna hemma istället för att åka in till en veterinärklinik med hjälp av vår app och tjänster vi erbjuder. Det gör att de sparar pengar och vi minskar trycket med onödiga veterinärbesök”, säger Hedda Båverud Olsson, som är vd på Lassie.

Det råder veterinärbrist i Sverige och det skulle i sin tur kunna bidra till att tillgängligheten ökar, menar Hedda Båverud Olsson. Vilket kan medföra att djurägare snabbare kan få avancerad vård när de verkligen behöver den. 

Läs också: Djur-techbolag lanserar förebyggande försäkring – rider på husdjurs-boomen


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?