1515
Annons

Hud-appen First Derm fyller på kassan

Vinnova bidrar med en halv miljon kronor till det svensk-amerikanska medtechbolaget First Derm. Bolaget, som använder kameran i en vanlig smartphone för att utfärda remisser inom hudvården, hoppas ta in 25-90 Mkr i en a-runda till hösten.

Alexander Börve, vd och grundare på First Derm, med en app för hudbesvär.
Alexander Börve, vd och grundare på First Derm, med en app för hudbesvär.

Medtechbolaget First Derm startades 2014 i San Francisco med idén att låta patienter fotografera sina hudbesvär med en vanlig smartphone och skicka in dem för en första utvärdering. Det vanligaste resultatet är att First Derm rekommenderar ett receptfritt läkemedel, eller hjälper användaren med en första remiss till en läkare eller specialist inom hudvården.

”Man kan ofta få tid hos en lokal hudläkare inom några veckor, istället för att det ska behöva ta flera månader. Tjänsten kostar mellan 250 och 500 kronor, beroende på hur snabbt man vill få svar”, förklarar Alexander Börve, vd och grundare på First Derm (NTL).

Han tillägger att bolaget redan bedömt över 20 000 fall och upptäckt fall av hudcancer, trots att verksamheten än så länge sker i liten skala. First Derm har i dag huvudkontor i San Francisco, med har även kontor i Stockholm och Göteborg. Alexander Börve är själv från Norge, men han har studerat vid Lunds universitet och jobbat som ortoped på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Läs mer: Så högt värderas Min Doktor

First Derms tjänst testas idag i liten skala i Sverige. Nu går Sveriges innovationsmyndighet Vinnova in med 500 000 kronor i form av ett bidrag.

”Bidraget ska användas för att undersöka möjligheterna att skicka egenremisser från vår app eller sajt”, förklarar Alexander Börve.

Sedan starten har First Derm tagit in knappt 5 miljoner kronor från vänner och familj. Men Alexander Börve hoppas ta in ytterligare 25-90 miljoner kronor i en så kallad a-runda till hösten.

”Vi talar med investerare i Silicon Valley, London, Stockholm, Göteborg och Hong Kong. Målet är att hitta investerare med god kunskap inom hud och hälsa”, säger han.

De vanligaste fallen som First Derm tar emot är intima hudproblem, generella problem som insektsbett och utslag hos barn och vuxna samt misstänkt hudcancer. Användaren är anonym och behöver ej registrera konto för att använda tjänsten.

Tjänsten finns tillgänglig på svenska, engelska, franska, spanska, kinesiska och italienska.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Läs mer: Halv miljard till digital vård 2016
Foto:
Medtech-bolaget Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?