1515

Hr-bolaget lyfts av pandemin – tar in 157 miljoner i jätterunda

Göteborgbolaget Winningtemp, vars mjukvara för personalvård fått ett uppsving i pandemins spår, tar in 157 miljoner kronor i riskkapital och siktar på internationell expansion. 

Winningtemps grundare Mathias Hansson-Fredlund och Pierre Lindmark.
Winningtemps grundare Mathias Hansson-Fredlund och Pierre Lindmark.Foto:Magnus Egger

Mediekoncernen Bonniers riskkapitalbolag Bonnier Ventures bidrar med 45 miljoner kronor när Winningtemp tar in 157 Mkr i en investeringsrunda. Det snabbväxande startupbolaget från Göteborg sysslar med ai-baserad hr-mjukvara. 

Corona-situationen har bidragit till att påskynda digitaliseringen av arbetsplatser.

En annan stor investerare är det brittiska riskkapitalbolaget Frog Capital. Kapitalet ska framför allt användas till teknisk utveckling och en fortsatt internationell expansion, med fokus på just Storbritannien.

”Corona-situationen har bidragit till att påskynda digitaliseringen av arbetsplatser. Vad som främst var en fråga för hr-direktörer, blir nu snabbt en prioritet för vd och styrelsenivå i många företag. Detta har uppenbarligen hjälpt oss att attrahera starka investerare och vi är nu redo att skala upp och hjälpa fler företag att skapa effektivare arbetsplatser”, säger Pierre Lindmark, vd och grundare av Winningtemp i ett uttalande.

Winningtemps omsättning växte i fjol med 150 procent till 24 Mkr. Förlusten ökade samtidigt från 1,7 Mkr 2018 till 15,5 Mkr 2019.

Denna investering bockar av många rutor för oss.

Mjukvaran, som säljs som en prenumeration enligt ”Saas-modell”, bottnar i mängder av vetenskapliga studier och förbättras kontinuerligt med hjälp av företagets AI-plattform. Denna hjälper chefer och företagsledare att visualisera de anställdas beteende och utveckling i realtid, enligt bolaget. 

”Denna investering bockar av många rutor för oss. Winningtemp har en innovativ produkt inom ett växande makroområde, starka grundare, en sund affär som kan skalas upp, och en verksamhet som vi kan hjälpa med tillväxtkapital och expertis för att påskynda den internationella expansionen”, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Ventures.

Gänget på Bonnier Ventures. Stående från vänster: vd Ulrika Saxon, Matti Zemack, Elisabet Ålander och Olof Sandberg. Sittande: Jonas von Hedenberg, Victor Bodin (på skärmen) och Dajana Mirborn.
Gänget på Bonnier Ventures. Stående från vänster: vd Ulrika Saxon, Matti Zemack, Elisabet Ålander och Olof Sandberg. Sittande: Jonas von Hedenberg, Victor Bodin (på skärmen) och Dajana Mirborn.Foto:Press.

Investeringen sker i en tid då Bonnier Ventures skalar upp sina satsningar. Som Di Digital rapporterade i slutet av 2019 har miljardförsäljningen av TV4 har fått mediekoncernen Bonnier att dubbla anslaget till sitt riskkapitalbolag med en ambition att investera kring 200 Mkr per år i unga startupbolag.

Winningtemp grundades 2014 av Pierre Lindmark och Mathias Hansson-Fredlund. Bland de större ägarna märks förutom grundarna, Frog Capital och Bonnier Ventures även institutionella investerare som Norrsken VC, Almi Invest och Chalmers Ventures. Di Digital rapporterade om bolaget redan i januari i fjol då man tog in 33 Mkr.

Företaget har 60 anställda och fyra kontor i Göteborg, Stockholm, Oslo och London.

Antalet användare på plattformen uppges uppgå till 100 000 i över 20 länder och man har närmare 600 företag på kundlistan. Enligt Winningtemp bidrar mjukvaran till att minska personalomsättningen, dra ner på den negativa stressen på arbetsplatsen och öka medarbetarnöjdheten.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?