1515

Stockholms stad vill stoppa nya elscootrarna

Elscootrarna har intagit Stockholm. Klagomålen kring de kontroversiella fordonen börjar komma in och staden arbetar nu för att bli av med scootrarna, kan Di Digital avslöja.

Stockholms stad kommer försöka få bort elscootrarna från stadens gator.
Stockholms stad kommer försöka få bort elscootrarna från stadens gator.

Sedan i slutet av sommaren finns svenska Voi Technologys elscootrar på Stockholms gator.

Genom en app kan användarna hitta en elscooter som finns i närheten, hyra den och sedan ta sig en kortare distans för att sedan parkera scootern var som helst. Scootern kan då plockas upp av nästa användare. 

Enligt bolaget har man redan i dag hundratals av de röda tvåhjulingarna utplacerade på gatorna i Stockholm. Totalt har 45 000 användare åkt över 85 000 kilometer med bolagets elscootrar, som sedan förra veckan även rullar i Madrid. 

Voi Technology tog nyligen in 25,5 miljoner kronor från bland annat den svenska investeraren Vostok New Ventures.

Läs mer: Elscooterstriden tätnar: Miljonregn över Voi och jätten på väg till Sverige

Sedan lanseringen för en dryg månad sedan har Stockholms stad fått in ett tiotal klagomål kring elscootrarna. 

Främst handlar det om att medborgare som är missnöjda med scootrarnas placering på gator och torg där de, till skillnad från cyklar ofta lämnas mitt på trottoarer och är i vägen för gångtrafikanter, berättar Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms Stad.

”Flera medborgare har skrivit om att de är arga över var scootrarna står. Vissa tror också staden står bakom dem”, säger han.

Stockholms stad har sedan tidigare uttryckt tveksamhet kring Voi Technology och andra elscooterbolag.

Läs mer: Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse” 

Enligt Di Digitals källor tar staden nu saken ett steg längre och arbetar aktivt för att bli av med scootrarna. 

Anledningen uppges vara att man vill undvika den situation som uppstått i flera städer på USA:s västkust, där mängden av scootrar som placerats ut av privata aktörer lett till både olyckor och trafikkaos.

Att staden nu arbetar med att se över möjligheterna till att bli av med elscootrarna bekräftas av Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad.

”Jag har ingen åsikt om det enskilda bolaget, men just belamringen av elscootrar överallt är vi oroade för och något vi tittar på”, säger han.

För att ett bolag ska kunna ställa upp transportmedel för uthyrning krävs ett tillstånd från staden, något man kan få om man hyr marken där transportmedlet står.

Eftersom en viktig funktion hos elscooterbolagen är att användaren ska kunna hämta och lämna scootern var som helst blir detta ett stort hinder. Dessutom skulle staden kunna neka bolagen att hyra mark och därmed får de inget tillstånd.

Enligt Di Digitals källor kommer man att rekommendera för politikerna i trafiknämnden, som tar beslutet om elscootrarnas framtid, att scootrarna ska tas bort om det är möjligt enligt lagen.

I ett uttalande skriver Voi Technology att bolaget kommer efterleva rådande och framtida regleringar kring tjänsten. Bolaget ska också träffa staden under ett möte i nästa vecka för att diskutera framtiden.

”Vi är såklart öppna för att betala en avgift eller skatt till kommunen för att få använda stadens gator men vi avböjer att kommentera frågan och avvaktar vårt möte för att diskutera detta direkt med staden i nästa vecka”, skriver bolaget.

Även den amerikanska scooterjätten Lime kan vara på väg till Sverige med sin delningstjänst för elscootrar. Men frågan är om det amerikanska bolaget, som värderas i miljardklassen, kommer fullfölja sina eventuella planer på att ta sig an Stockholm i och med stadens bannlysningsplaner.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?