1515

Stockholms stad vill stoppa nya elscootrarna

Elscootrarna har intagit Stockholm. Klagomålen kring de kontroversiella fordonen börjar komma in och staden arbetar nu för att bli av med scootrarna, kan Di Digital avslöja.

Stockholms stad kommer försöka få bort elscootrarna från stadens gator.
Stockholms stad kommer försöka få bort elscootrarna från stadens gator.

Sedan i slutet av sommaren finns svenska Voi Technologys elscootrar på Stockholms gator.

Genom en app kan användarna hitta en elscooter som finns i närheten, hyra den och sedan ta sig en kortare distans för att sedan parkera scootern var som helst. Scootern kan då plockas upp av nästa användare. 

Enligt bolaget har man redan i dag hundratals av de röda tvåhjulingarna utplacerade på gatorna i Stockholm. Totalt har 45 000 användare åkt över 85 000 kilometer med bolagets elscootrar, som sedan förra veckan även rullar i Madrid. 

Voi Technology tog nyligen in 25,5 miljoner kronor från bland annat den svenska investeraren Vostok New Ventures.

Läs mer: Elscooterstriden tätnar: Miljonregn över Voi och jätten på väg till Sverige

Sedan lanseringen för en dryg månad sedan har Stockholms stad fått in ett tiotal klagomål kring elscootrarna. 

Främst handlar det om att medborgare som är missnöjda med scootrarnas placering på gator och torg där de, till skillnad från cyklar ofta lämnas mitt på trottoarer och är i vägen för gångtrafikanter, berättar Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms Stad.

”Flera medborgare har skrivit om att de är arga över var scootrarna står. Vissa tror också staden står bakom dem”, säger han.

Stockholms stad har sedan tidigare uttryckt tveksamhet kring Voi Technology och andra elscooterbolag.

Läs mer: Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse” 

Enligt Di Digitals källor tar staden nu saken ett steg längre och arbetar aktivt för att bli av med scootrarna. 

Anledningen uppges vara att man vill undvika den situation som uppstått i flera städer på USA:s västkust, där mängden av scootrar som placerats ut av privata aktörer lett till både olyckor och trafikkaos.

Att staden nu arbetar med att se över möjligheterna till att bli av med elscootrarna bekräftas av Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad.

”Jag har ingen åsikt om det enskilda bolaget, men just belamringen av elscootrar överallt är vi oroade för och något vi tittar på”, säger han.

För att ett bolag ska kunna ställa upp transportmedel för uthyrning krävs ett tillstånd från staden, något man kan få om man hyr marken där transportmedlet står.

Eftersom en viktig funktion hos elscooterbolagen är att användaren ska kunna hämta och lämna scootern var som helst blir detta ett stort hinder. Dessutom skulle staden kunna neka bolagen att hyra mark och därmed får de inget tillstånd.

Enligt Di Digitals källor kommer man att rekommendera för politikerna i trafiknämnden, som tar beslutet om elscootrarnas framtid, att scootrarna ska tas bort om det är möjligt enligt lagen.

I ett uttalande skriver Voi Technology att bolaget kommer efterleva rådande och framtida regleringar kring tjänsten. Bolaget ska också träffa staden under ett möte i nästa vecka för att diskutera framtiden.

”Vi är såklart öppna för att betala en avgift eller skatt till kommunen för att få använda stadens gator men vi avböjer att kommentera frågan och avvaktar vårt möte för att diskutera detta direkt med staden i nästa vecka”, skriver bolaget.

Även den amerikanska scooterjätten Lime kan vara på väg till Sverige med sin delningstjänst för elscootrar. Men frågan är om det amerikanska bolaget, som värderas i miljardklassen, kommer fullfölja sina eventuella planer på att ta sig an Stockholm i och med stadens bannlysningsplaner.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?