Annons

Hotellprofil satsar på co-livingbolag

Hotellkoncernen ESS Group är huvudinvesterare när startupbolaget 20–30 Coliving plockar in 12 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget har sedan 2020 etablerat delningsbostäder i Stockholm och Lund – och höjer nu blicken mot övriga Norden. 

Till vänster: Jonas Stenberg, vd för ESS Group. 
Till höger: 20–30 Colivings tre grundare: Ulrika Hafström, hållbarhetsansvarig, Markus Linhardt, vd, och Marcus Waserbrot, operativ chef.
Till vänster: Jonas Stenberg, vd för ESS Group. Till höger: 20–30 Colivings tre grundare: Ulrika Hafström, hållbarhetsansvarig, Markus Linhardt, vd, och Marcus Waserbrot, operativ chef.

Att hyra boende i Sveriges stor- och universitetsstäder är både dyrt och komplicerat. Det vill grundarna bakom 20–30 Coliving ändra på genom att klä om lediga byggnader till smarta kollektivboenden. I bästa fall kan man även motarbeta ofrivillig ensamhet bland unga vuxna, göra tiden innan eventuell familjebildning roligare och bidra till en mer hållbar livsstil.

20–30 Coliving grundades 2020 och har sedan dess utvecklat sex delningsbostäder med plats för drygt 40 hyresgäster i Stockholmsområdet och i Lund. Konceptet beskrivs som en blandning av hem och hotell, då medlemmarna får möjlighet att dela på yta i fullt utrustade, där service och städtjänster ingår, och samtidigt bo i egna låsbara rum.

”Vi jobbar ihop med fastighetsbolag, vars hyreskontrakt utgör grunden i tjänsten. I Stockholm jobbar vi bland annat med Wåhlin fastigheter och i Lund med HSB Skåne”, säger bolagets vd och medgrundare Markus Linhardt.

Vad är då er roll exakt?
”Vi står för servicekonceptet och community-byggandet. Det handlar om att konceptualisera och utveckla lokalerna så de passar för coliving. I Lund har vi exempelvis ställt om ett gammalt demensboende som vi inrett och möblerat. Vi sköter sedan rekrytering och matchning av hyresgäster, service som städnig av gemensamma ytor, och aktivering av den sociala sammanhållningen via vår app.”

Än så länge har 20–30 Coliving inte behövt bränna några stora summor för att expandera. I fjol omsatte bolaget 2,7 miljoner kronor med en förlust på 860.000 kronor. Markus Linhardt spår att bolaget omsätter drygt 5 miljoner kronor i år, med ett resultat kring nollan. 

”Målet är att nå lönsamhet 2024 och bära vår egen tillväxt (vara oberoende av externt kapital, red anm.) från 2027”, säger vd Markus Linhardt.

Men allt beror på hur snabbt man expanderar. 

Nu stänger bolaget en kapitalrunda på totalt 12 Mkr. Halva beloppet kommer från hotellkoncernen ESS Group och resten från befintliga ägare. Med kapitaltillskottet hoppas 20–30 att växa där man redan finns, och expandera till fler nordiska städer. Redan innan 2025 tror man på en omsättning som är tjugo gånger högre än idag.

”Vår prognos är att vi ska ha närmre 500 rum om ett par år”, säger vd Markus Linhardt.

Investeringen är den första ESS Group gör inom bostadssegmentet. Hotellkoncernen står annars bakom hotelldestinationer som Steam Hotel i Västerås och Ellery Beach House på Lidingö. Under de senaste åren har de skapat nya koncept och förflyttat fokus från övernattningar till upplevelser. 

”20–30 och deras lösning som låter kunderna prenumerera på en livsstil passar vår portfölj väldigt väl. Vi ser fram emot att tillsammans möta nya behov på bostadsmarknaden där rörlighet och hållbarhet är i fokus. Som hotell har vi redan en stark infrastruktur kring många av de tjänster som 20–30 behöver. Vi vill utmana marknaden och det här tror vi är nästa steg”, säger Jonas Stenberg, vd för ESS Group.

En annan möjlighet, som Markus Linhardt lyfter fram, är att stöpa om hotell till bostäder för samboende. 

”Det finns hotell vars läge gör det utmanande att få gäster, men som skulle passa utmärkt som ett första boende för någon som är ny på orten. Det vet vi att ESS Group kan hjälpa oss med”, säger Markus Linhardt.

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera