1515

Hotell utmanar bokningsjättarna med blockkedjan: ”Kan bryta oligopolet”

Bokningssajter som Booking.com tar upp till 25 procent av intäkterna när kunderna bokar rum vid världens alla hotellkedjor. Nu hoppas Lisa Farrar, digitalchef på Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels, ducka jättarna genom att satsa på en öppen blockchain-baserad plattform.

Lisa Farrar, digitalchef på Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels.
Lisa Farrar, digitalchef på Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels.Foto:Joey Abrait

Internationella bokningssajter som Booking, Expedia och Hotels.com har de senaste åren seglat upp som riktiga maktfaktorer i hotellbranschen. Enligt Nordic Choice Hotels digitalchef Lisa Farrar har de fått en så pass stark ställning att de numera kräver upp till 25 procent av säljpriset vid en hotellbokning (provisionen varierar beroende på avtalet, bokningsläget med mera).

Deras andel av bokningsmarknaden är dessutom mycket hög, både i branschen och bland Nordic Choice Hotels 195 hotell i Norden.

”En handfull bokningssajter står för cirka 20 procent av hotellbokningarna. Andelen är inte lika hög hos oss på Nordic Choice Hotels, men den är ändå betydande”, säger Lisa Farrar.

För oss kan detta innebära besparingar på 50 miljoner kronor om året.

Hon har sett marknaden från båda håll. Innan hotellkungen Petter Stoldalen rekryterade henne till Nordic Choice Hotels var hon vd för Expedias resebokningssajt Mr Jet.

”Vi vill bryta bokningssajternas oligopol och hoppas att de andra hotellkedjorna hoppar på tåget de med. För oss kan detta innebära besparingar på 50 miljoner kronor om året”, säger Lisa Farrar.

Sedan kastar hon fram en liten brasklapp.

”Vi jobbar gärna med Expedia, Booking och de andra! ​De är extremt bra på att nå ut brett och till grupper vi inte kommer åt, så vi ska absolut också i framtiden ha samarbeten med dem, men vi jobbar för att alla gäster ska boka sin andra bokning direkt hos oss”, säger hon. 

För att bryta bokningsjättarnas makt har hon och innovationschefen Christian Lundén valt att ansluta sig till en ny digital plattform som heter Windingtree.

Plattformen finansieras genom en så kallad token-försäljning, en växande trend inom sektorn för kryptovalutor. Men från Nordic Choice Hotels perspektiv är Windingtree främst en öppen plattform från vilken hotellkedjor, flygbolag, hyrbilsföretag med flera kan erbjuda bokningar via blockkedjetekniken. Windingtree är alltså inte en konsumenttjänst som Booking, utan mer utav en databas som tredjepartsleverantörer kan hämta information från och integrera i sina appar och sajter.

Om tillräckligt många aktörer ansluter sig till Windingtree kan plattformen bli användbar för sökmotorer som Google som vill hjälpa användare boka hotell, resor och hyrbilar. Plattformen kan även användas av nischade bokningssajter som kanske vill erbjuda hotellbokningar och flygbiljetter i samband med olika evenemang, som exempelvis Stockholm Marathon. 

"Windingtree och liknande lösningar kan bli ett sätt för alla ifrån Google till små startups att få tillgång till våra hotellbokningar. I dag betalar vi mycket pengar till mellanhänder som kopplar ihop vårt bokningssystem med tredje part. Men om detta tar fart kan vi spara upp till 50 miljoner kronor om året bara i tekniska kostnader. Leder det dessutom till att vi blir mindre beroende av bokningssajterna kan vi spara ännu mer”, resonerar Lisa Farrar.

Windingtree lanserades i början av februari och har hittills lyckas locka en rad kända aktörer som Lufthansa och Air New Zealand. Genom att använda blockkedjeteknik, kan de erbjuda transaktioner som inte passerar en central aktör som likt bokningssajterna tar ut en stor del av transaktionen.

Nordic Choice Hotels börjar med att lägga ut bokningssystemet för sitt Hobo-hotell på plattformen. Går de bra kan de koppla upp hela sitt bokningssystem på Windingtree och liknade plattformar.

”Vi hoppas att detta ska hjälpa oss nå ut bredare. Men det kan säkert resultera i nya oväntade samarbeten med mindre aktörer som vill dela sin kunddata med oss i utbyte mot extra tjänster. Det kan bli ett lyft för en mer personlig form av bokning," slår Lisa Farrar fast.

När lanseringen kan få genomslag hos kunderna är svårt att veta. Men det lär ta några månader.

”Innan slutet av 2018 hoppas vi se ett resultat av detta, absolut. Vi får redan nu samtal från olika aktörer, bland annat prisjämförelsesajter, som vill komma åt våra inventarier på detta vis. Vi hoppas att Scandic Hotels och våra övriga konkurrenter hoppar på detta så vi kan nå kritisk massa.”

Läs mer: ”Blockkedjan kan bli en mardröm för Uber och Airbnb”
Foto:
Blockkedjan kan inte bara begränsa makten hos stora mellanhänder som appbolag eller banker. I förlängningen kan vi ha att göra med en ny ekonomi, skriver Di Digitals Sven Carlsson. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?