1515

Hotell utmanar bokningsjättarna med blockkedjan: ”Kan bryta oligopolet”

Bokningssajter som Booking.com tar upp till 25 procent av intäkterna när kunderna bokar rum vid världens alla hotellkedjor. Nu hoppas Lisa Farrar, digitalchef på Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels, ducka jättarna genom att satsa på en öppen blockchain-baserad plattform.

Lisa Farrar, digitalchef på Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels.
Lisa Farrar, digitalchef på Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels.Foto:Joey Abrait

Internationella bokningssajter som Booking, Expedia och Hotels.com har de senaste åren seglat upp som riktiga maktfaktorer i hotellbranschen. Enligt Nordic Choice Hotels digitalchef Lisa Farrar har de fått en så pass stark ställning att de numera kräver upp till 25 procent av säljpriset vid en hotellbokning (provisionen varierar beroende på avtalet, bokningsläget med mera).

Deras andel av bokningsmarknaden är dessutom mycket hög, både i branschen och bland Nordic Choice Hotels 195 hotell i Norden.

”En handfull bokningssajter står för cirka 20 procent av hotellbokningarna. Andelen är inte lika hög hos oss på Nordic Choice Hotels, men den är ändå betydande”, säger Lisa Farrar.

För oss kan detta innebära besparingar på 50 miljoner kronor om året.

Hon har sett marknaden från båda håll. Innan hotellkungen Petter Stoldalen rekryterade henne till Nordic Choice Hotels var hon vd för Expedias resebokningssajt Mr Jet.

”Vi vill bryta bokningssajternas oligopol och hoppas att de andra hotellkedjorna hoppar på tåget de med. För oss kan detta innebära besparingar på 50 miljoner kronor om året”, säger Lisa Farrar.

Sedan kastar hon fram en liten brasklapp.

”Vi jobbar gärna med Expedia, Booking och de andra! ​De är extremt bra på att nå ut brett och till grupper vi inte kommer åt, så vi ska absolut också i framtiden ha samarbeten med dem, men vi jobbar för att alla gäster ska boka sin andra bokning direkt hos oss”, säger hon. 

För att bryta bokningsjättarnas makt har hon och innovationschefen Christian Lundén valt att ansluta sig till en ny digital plattform som heter Windingtree.

Plattformen finansieras genom en så kallad token-försäljning, en växande trend inom sektorn för kryptovalutor. Men från Nordic Choice Hotels perspektiv är Windingtree främst en öppen plattform från vilken hotellkedjor, flygbolag, hyrbilsföretag med flera kan erbjuda bokningar via blockkedjetekniken. Windingtree är alltså inte en konsumenttjänst som Booking, utan mer utav en databas som tredjepartsleverantörer kan hämta information från och integrera i sina appar och sajter.

Om tillräckligt många aktörer ansluter sig till Windingtree kan plattformen bli användbar för sökmotorer som Google som vill hjälpa användare boka hotell, resor och hyrbilar. Plattformen kan även användas av nischade bokningssajter som kanske vill erbjuda hotellbokningar och flygbiljetter i samband med olika evenemang, som exempelvis Stockholm Marathon. 

"Windingtree och liknande lösningar kan bli ett sätt för alla ifrån Google till små startups att få tillgång till våra hotellbokningar. I dag betalar vi mycket pengar till mellanhänder som kopplar ihop vårt bokningssystem med tredje part. Men om detta tar fart kan vi spara upp till 50 miljoner kronor om året bara i tekniska kostnader. Leder det dessutom till att vi blir mindre beroende av bokningssajterna kan vi spara ännu mer”, resonerar Lisa Farrar.

Windingtree lanserades i början av februari och har hittills lyckas locka en rad kända aktörer som Lufthansa och Air New Zealand. Genom att använda blockkedjeteknik, kan de erbjuda transaktioner som inte passerar en central aktör som likt bokningssajterna tar ut en stor del av transaktionen.

Nordic Choice Hotels börjar med att lägga ut bokningssystemet för sitt Hobo-hotell på plattformen. Går de bra kan de koppla upp hela sitt bokningssystem på Windingtree och liknade plattformar.

”Vi hoppas att detta ska hjälpa oss nå ut bredare. Men det kan säkert resultera i nya oväntade samarbeten med mindre aktörer som vill dela sin kunddata med oss i utbyte mot extra tjänster. Det kan bli ett lyft för en mer personlig form av bokning," slår Lisa Farrar fast.

När lanseringen kan få genomslag hos kunderna är svårt att veta. Men det lär ta några månader.

”Innan slutet av 2018 hoppas vi se ett resultat av detta, absolut. Vi får redan nu samtal från olika aktörer, bland annat prisjämförelsesajter, som vill komma åt våra inventarier på detta vis. Vi hoppas att Scandic Hotels och våra övriga konkurrenter hoppar på detta så vi kan nå kritisk massa.”

Läs mer: ”Blockkedjan kan bli en mardröm för Uber och Airbnb”
Foto:
Blockkedjan kan inte bara begränsa makten hos stora mellanhänder som appbolag eller banker. I förlängningen kan vi ha att göra med en ny ekonomi, skriver Di Digitals Sven Carlsson. 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?