1515

Hoppade av toppjobben och startade bolag digitalt – nu tar de in 7,5 miljoner för klimatsmart hundmat

Pernilla Westergren och Thomas Dalebring lämnade sina toppjobb för att satsa på klimatsmart hundmat. Bolaget Funcifur grundades helt digitalt under 2020, nu tar de in 7,5 miljoner kronor i en första kapitalrunda.

Grundarna av Funcifur: Pernilla Westergren och Thomas Dalebring, tillsammans med labradoren Siri och franska bulldoggen Daisy.
Grundarna av Funcifur: Pernilla Westergren och Thomas Dalebring, tillsammans med labradoren Siri och franska bulldoggen Daisy.

Med hundmat vars proteiner kommer från insekter vill Pernilla Westergren och Thomas Dalebring ha en transparens mot kunden. Deras bolag Funcifur vill utbilda konsumenter om vad deras mat innehåller och hur det påverkar både hunden och vår jord.

”Vi såg ett behov av en mer transparent och hållbar hundmatsindustri. Vad är det man ger till sina hundar egentligen? Jag lever själv hälsosamt och äter plantbaserat för att minska klimatpåverkan. Men vad ger jag min hund Siri för mat egentligen? Jag upptäckte att jag inte har någon koll på vad vi stoppar i henne, och insåg att det är något vi måste ändra på”, berättar Pernilla Westergren, vd och medgrundare.

Antibiotika, vattenbrist och hundmat som innehåller kött från hela världen var tre faktorer som Pernilla Westergren såg som ohållbara, något som bör förändras.

”Jag hade ingen aning om att hundar och katter står för 25 procent av den globala köttkonsumtionen, det är galna siffror. Kött från Europa och resten av världen har annorlunda regler kring antibiotika vid djurhållning, och ofta är köttet i hundmaten inte från Sverige. Det kan vara en hälsorisk både för hunden och för människan”, förklarar Pernilla Westergren.

Men Pernilla Westergren vill inte hytta med fingret mot hundägare, utan sprida kunskap om hundmat och dess inverkan på klimatet på ett positivt sätt.

”Det ska inte vara någon skam, vi vill bara visa att det är ett jättebra alternativ, på ett glatt och positivt sätt”

Varför föll valet på insekter som proteinkälla?

”Insekterna vi använder är svarta soldatflugor. Risken för allergisk reaktion är låg, det är snällt mot magen och är ett högkvalitativt protein. Ur ett klimatperspektiv så är insekter betydligt bättre än andra animaliska proteinkällor”, säger hon.

Enligt Pernilla Westergren är utsläppen av växthusgaser 94 procent lägre vid framställningen av 1 gram insektsprotein, än vid 1 gram nötkött. Därutöver kräver produktion baserat på insekter 80 procent mindre vatten än köttindustrin i stort.

”Ser man hälsofördelarna med att äta insekter på pappret så skulle det även vara jättebra för oss människor, men vi har mer tankar kring det som hindrar oss mot vad hundar har.”

Bolaget grundades under 2020, ett år som blev speciellt med tanke på att coronapandemin svept över världen. Att jobba hemifrån blev en norm, men att starta företag helt digitalt något nytt. Duon kände varandra sedan tidigare, men genomförde allt arbete med Funcifur via nätet.

”Jag och Thomas Dalebring träffades i person först i december när vi fick den första produktleveransen. Om man hade berättat för någon att man skulle bygga ett företag helt digitalt, och bara träffa medgrundarna digitalt under de första månaderna, skulle det låtit helt galet. Men det gick”, berättar Pernilla Westergren.

Nu stänger Funcifur sin första kapitalrunda på totalt 7,5 miljoner kronor. Investerare är Noel Abdayem som grundat The Humble Co, Jan Carl Adelswärd och Joakim Hartzell via deras gemensamma investmentbolag Civitus, samt Daniel Skaven Ruben som är rådgivare inom foodtech till bland annat The Rockefeller Foundation Food Initiative.

 ”Vi kommer satsa på utbildning genom marknadsföring, produktutveckling och expansion. Vi har ett veterinärteam som kunder kan skicka in sina frågor till eller via sessioner på Instagram. Det är viktigt för oss, att det ska finnas tillgänglig och trygg information till våra kunder då vi själva saknat det på marknaden”, berättar Pernilla Westergren.

Funcifur har hittills valt att sälja sin hundmat genom en helt egen e-handelsbutik. 

”Vi vill ha direktkontakt med våra kunder, något vi inte skulle få på samma vis via återförsäljare. Det är kul, kunderna är så engagerade i produkten, det blir som ett litet community”, säger hon.

Pernilla Westergren har tidigare varit analytiker vid investmentbanken Citi och jobbat på riskkapitalbolaget FSN Capital. Thomas Dalebring har i sin karriär bland annat varit chef inom hr på Ikeagruppen och marknadschef på E-work.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?