1515

Honkamaa: ”Jag är imponerad av H&M på nätet”

Googles förra Sverigechef Stina Honkamaa Bergfors säger sig vara imponerad av H&M:s snabba expansionstakt på nätet. Under tisdagen stod det klart att hon sätter sig i H&M:s styrelse till våren.

Stina Honkamaa Bergfors, vd och medgrundare på United Screens, sätter sig i H&M:s styrelse.
Stina Honkamaa Bergfors, vd och medgrundare på United Screens, sätter sig i H&M:s styrelse.Foto:Sammy Steen

Valberedningen i H&M föreslog under tisdagen att Stina Honkamaa Bergfors och Erica Wiking Häger ska väljas till nya styrelseledamöter på stämman i början av maj. Lottie Knutson, tidigare talesperson för Fritidsresor, och Sussi Kvart står inte till förfogande för omval, enligt ett pressmeddelande.

Erica Wiking Häger är sedan 2009 partner på Mannheimer Swartling Advokatbyrå.

Stina Honkamaa Bergfors har en bakgrund som vd på mediebyrån Carat och som Sverigechef för Google. Idag är hon vd för Youtubenätverket United Screens, som hon var med och grundade 2013. Hon är även ledamot i styrelserna för Ikea och Eniro.

Det ska bli jättespännande att jobba med Niklas Zennström och alla andra i styrelsen

Nu sätter hon sig alltså i ytterligare en blytung styrelse, nämligen den för Sveriges största börsbolag H&M.

”Jag hoppas kunna bidra inom de områden där jag är verksam, digitalisering, media, kommunikation samt försäljning och entreprenörskap”, säger Stina Honkamaa Bergfors.

Läs mer: Bonnier ökar sitt ägande i United Screens

Hon får sällskap i styrelsen av Skypegrundaren Niklas Zennström.

”Det ska bli jättespännande att jobba med honom och med alla andra i styrelsen”, säger hon.

H&M är en gigant inom klädhandel på nätet, något man började med redan i mitten av 90-talet. Klädjätten går inte ut med hur stor andel av omsättningen som sker online. Men enligt uppgift till Di Digital är man en av de största aktörerna i Norden, i konkurrens med Ellos Group och Zalando. Omsättningen sägs ligga kring två miljarder.

”Att vi är stora på nätet är det inget tvivel om. H&M säljer kläder online i 23 marknader och rullar ut näthandel i minst ytterligare nio länder under 2016. Då kommer vi ha onlinehandel i länder motsvarande 90 procent av vår omsättning”, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer på H&M.

Stina Honkamaa Bergfors säger sig vara imponerad av H&M:s nuvarande position, samt kedjans snabba expansion och tillväxt.

”Jag är imponerad av hur snabbt H&M expanderat på nätet, med tio nya marknader i fjol. Man öppnar även mängder med nya fysiska butiker och försäljningen ökade med nästan 20 procent i fjol”, säger hon.

Läs mer: United Screens öppnar filmstudio i Stockholm

I intervjuer betonar H&M:s vd Karl-Johan Persson ofta att man investerat mycket pengar i att få e-handeln att bli en allt mer integrerad del av verksamheten. På åtta av H&M:s marknader går det exempelvis nu att återlämna kläder köpta online i vilken H&M-butik som helst.

Vidare har H&M en så kallad ”scan and buy”-funktion för den som inte hittar rätt storlek i butiken. Med hjälp av H&M:s app kan man idag använda sin mobil för att scanna streckkoden på ett plagg och beställa varan i en annan storlek eller färg på nätet.

I övrigt föreslår H&M:s valberedning omval följande nuvarande styrelseledamöter: Anders Dahlvig, Lena Patriksson Keller, Stefan Persson, Melker Schörling, Christian Sievert och Niklas Zennström. Stefan Persson föreslås sitta kvar som styrelseordförande.

H&M omsatte 210 miljarder kronor under verksamhetsåret som slutade den 30 november i fjol. Vinsten före skatt uppgick till 27,2 miljarder kronor.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?