1515

Hon vill nå Ikeas kunder med sin uppfinning

Efter att ha suttit i Ikeas accelerator hoppas Mimbly på ett samarbete med möbeljätten. Bolaget som renar tvättvattnet från smuts och mikroplaster vill nå allt från miljömedvetna svenskar till Mexikos vattenfattiga kvarter.

Isabella Palmgren är vd och medgrundare av biotechbolaget Mimbly.
Isabella Palmgren är vd och medgrundare av biotechbolaget Mimbly.Foto:Patrik Olsson

Bristen på rent vatten är en av världens stora utmaningar. Samtidigt som man kan minska vattenanvändningen genom att till exempel duscha istället för att bada vill man fortfarande gärna tvätta sina kläder i maskin. Men en normalstor tvättmaskin använder cirka 50 liter vatten per tvätt.

Sedan 2016 har två Chalmersstudenter arbetat på att ta fram en lösning som gör det möjligt att återvinna hela 80 procent av vattnet i tvättmaskinen, inte bara en gång utan flera. Bioteknikern Isabella Palmgren och Daniel Colunga, med marknadsföring och statistik i bagaget, påbörjade arbetet under sin magisterexamen i entreprenörskap. (NTL). 

Läs även: Orbital Systems-grundare vill ta över badhus efter duschfiasko

Lösningen är en apparat som placeras i anslutning till tvättmaskinen och som renar vattnet i olika steg, beroende på hur rent vatten man vill ha. Till skillnad från Malmöbolaget Orbital Systems (NTL), som rengör duschvatten, vill Mimbly koncentrera sig på vatten som inte behöver bli riktigt lika rent. 

”Om du duschar krävs det renare vatten eftersom du får det i ansiktet men man behöver inte tvätta kläder i dricksvatten. Förhoppningsvis kommer vi att kunna återvinna vatten även från diskmaskiner framöver”, säger Isabella Palmgren.

Mimblys vattenrenare sätts antingen bredvid, bakom eller vid sidan av tvättmaskinen.
Mimblys vattenrenare sätts antingen bredvid, bakom eller vid sidan av tvättmaskinen.Foto:pressbild

Ett viktigt mål hos Mimbly är att hålla kostnaderna nere för produkten. Anledningen är att man vill kunna nå ut brett både i Sverige och internationellt. 

”Det blir olika incitament beroende på var man är. Säljer vi lösningen i Mexiko, där det inte finns så mycket vatten, då kan det här bli en maskin du måste ha för att kunna tvätta. Med en sån kanske du kan tvätta åtta maskiner i stället för en. Däremot kanske fokus i Sverige skulle ligga mer på miljön”, säger Isabella Palmgren.

Förutom att rena vattnet för att kunna återanvända det direkt i nästa tvätt samlar Mimblys produkt även in de mikroplaster som annars skulle gå ut i våra vattendrag.

”Det är ett väldigt stort problem. Det är genom tvättvattnet som mycket av mikroplasterna kommer ut så det är kanonbra”.

Läs även: Tio startupbolag tar plats i Ikeas acceleratorprogram 

Mimbly har, tillsammans med nio utländska startupbolag, suttit i Ikeas acceleratorprogram i Älmhult under hösten. Programmet avslutas den 6 december och Isabella Palmgren hoppas att tiden i Älmhult ska leda till ett samarbete med möbeljätten.

”Vi delar Ikeas vision. De vill nå ut till de många och det vill vi också. Det här ska inte vara någon lyxlösning. Målet är att bli så tillgängliga som möjligt”, säger Isabella Palmgren.

Mimblys första pilotkunder är ett hotell och fem hyresgästföreningar i Göteborg. Redan till årsskiftet ska dessa få testa Mimblys vattenrenare. 

”Vi vill att det ska fungera för alla. Det kommer variera ganska mycket i pris om du ska ha en hemma eller om det är till den industriella maskinen i tvättstugan. Men det ska vara billigare att köpa vårt system än att köpa en ny tvättmaskin”, säger Isabella Palmgren.

Läs även: H&M-chefen investerar i Zennströms duschbolag

Fakta Mimbly:

Vad: Bolaget har skapat en apparat som låter din tvättmaskin återvinna 80 procent av vattnet som används vid tvätt.

Grundades: 2016 av Isabella Palmgren och Daniel Colunga. Sedan anslöt även Nicolas Maxant, Miguel Estuch och Emil Vestman till bolaget.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?