1515

Hon tvingas bort från Min Doktor: ”Behöver olika ledare i olika faser”

Efter åtta månader lämnar Charlotta Tönsgård vd-posten för den digitala vårdgivaren Min Doktor. ”Man behöver olika ledare i olika faser”, säger ordföranden Christian W Jansson.

Min Doktors vd Charlotta Tönsgård.
Min Doktors vd Charlotta Tönsgård.

Malmöbaserade Min Doktor (NTL) erbjuder digital läkarvård. Med hjälp av skriftlig kommunikation, telefonsamtal eller videolänk kan läkarna ge en diagnos och skicka recept direkt till mobilen.

Med 2 000 patienter i veckan har tillväxten gått snabbare än man förutsåg när Charlotta Tönsgård gick från operativ chef till vd i april i år.

”Bolaget har uppnått proof of concept och med växande volymer så har styrelsen beslutat att verksamheten ska expandera utanför Sverige”, säger Min Doktors styrelseordförande och huvudägare Christian W Jansson till Di Digital.

”Man behöver olika ledare i olika faser. Magnus Nyhlén grundade bolaget och sprang första sträckan. Charlotta har sprungit andra sträckan på ett utomordentligt bra sätt och nu letar vi efter någon som kan ta den tredje sträckan i stafetten.”

Min Doktor grundades 2013 och har över 70 anställda och mer än 40 anslutna läkare. Bolaget har hittills behandlat närmare 45 000 patienter och nu ska bolaget skala upp internationellt.

”Vissa delar av verksamheten är skalbar, andra inte. Vår kompetens och vår affärsmodell är skalbar, men terapimönster och betalningsmönster ser lite olika ut i olika länder och det kommer vi att behöva jobba med”, säger Christian W Jansson.

Di Digital rapporterade i februari att Min Doktor hade tagit in 55 miljoner kronor i kapital där nystartade EQT Ventures var största investerare. Enligt Christian W Jansson kommer Min Doktor att behöva ta in nytt kapital för att kunna expandera internationellt. 

”Någon gång under nästa år kommer vi att behöva det, det beror lite på hur den tillträdande vd:n ser på planerna för en internationalisering. Våra aktieägare har ställt upp med kapital hittills och jag inga svårigheter med att resa mer." 

Christian W Jansson räknar med att Min Doktor under våren ska ha mellan 10 000 och 15 000 patienter i veckan. 

”Vår stora utmaning är att säkerställa att vi alltid håller den högsta medicinska kvaliteten. Att vi växer i den takt som vi gör just nu är bra.”

Charlotta Tönsgård lämnar vd-posten med omedelbar verkan. Ekonomichefen Fredrik Meurling tar över som tillförordnad vd under tiden som en rekryteringen av en ny vd pågår.

”Det har varit fantastiskt roligt att få leda det här bolaget en bit på dess väg och jag är stolt över vad vi åstadkommit tillsammans under det senaste året. Ett tillväxtbolag är krävande på många sätt och styrelsen och jag har nu i samråd kommit fram till att nästa steg i utvecklingen av Min Doktor kräver nya krafter. Jag lämnar bolaget i gott skick och med goda förutsättningar att växa vidare. Självklart önskar jag alla varmt lycka till, jag kommer att följa utvecklingen med stort intresse”, säger Charlotta Tönsgård.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?