1515

Hon tog hem storvinsten på Female Founders i New York

Karoline Beronius, medgrundare av Addressya, vann publikens hjärtan på Female Founders-eventet och Executive Women’s Conference i New York. Där samlades ledare, entreprenörer och investerare för att nätverka och inspireras.

Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New Yorks vd Anna Throne-Holst delar ut priset i form av ett års kontorplats till vinnaren Karoline Beronius, medgrundare av adresstjänsten Addressya.
Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New Yorks vd Anna Throne-Holst delar ut priset i form av ett års kontorplats till vinnaren Karoline Beronius, medgrundare av adresstjänsten Addressya.

I slutet av veckan gick Di Digitals transatlantiska Female Founders-samarbete med Svensk-Amerikanska Handelskammaren, SACCNY:s konferens Executive Women’s Conference av stapeln i New York. 

Våra två finalister från Female Founders i Stockholm i april, The Fit och Addressya, stod mot två amerikanska startupbolag, Maivino och Goalsetter, i pitchtävlingen på eventet.

Lisa Lindvall, medgrundare av kroppsskanningstjänsten The Fit, var en av finalisterna på Female Founders i Stockholm som kvalificerade sig till pitchtävlingen i New York.
Lisa Lindvall, medgrundare av kroppsskanningstjänsten The Fit, var en av finalisterna på Female Founders i Stockholm som kvalificerade sig till pitchtävlingen i New York.Foto:Johannes Worsoe Berg

Läs också: De gör upp om segern på Female Founders i New York 

Mai Vu, pitchade sin vintjänst Maivino som vänder sig till millenials.
Mai Vu, pitchade sin vintjänst Maivino som vänder sig till millenials.Foto:Johannes Worsoe Berg

Läs också: De gör upp om segern på Female Founders i New York 

Startupgrundarna grillades av en jury med bland andra Josefin Landgård, affärsängel och medgrundare av Kry, och Wendy Xiao Schadeck, investeringschef på Northzone.

Juryn (från vänster): Josefin Landgård, affärsängel och del av Atomicos affärsängelprogram, Wendy Xiao Schadeck, investeringschef på Northzone, Hope Taitz, vd på ELY Capital, och Anna Throne Holst, vd på SACCNY.
Juryn (från vänster): Josefin Landgård, affärsängel och del av Atomicos affärsängelprogram, Wendy Xiao Schadeck, investeringschef på Northzone, Hope Taitz, vd på ELY Capital, och Anna Throne Holst, vd på SACCNY.Foto:Johannes Worsoe Berg

När juryn fick säga sitt stod entreprenörerna Tanya Van Court och Karoline Beronius som finalister. 

Karoline Beronius (vänster), medgrundare av adresstjänsten Addressya, var en av finalisterna från Stockholm. Tanya Van Court, grundare av spartjänsten för barn Goalsetter, har sin bas i New York.
Karoline Beronius (vänster), medgrundare av adresstjänsten Addressya, var en av finalisterna från Stockholm. Tanya Van Court, grundare av spartjänsten för barn Goalsetter, har sin bas i New York.Foto:Johannes Worsoe Berg

Publiken röstade slutligen fram Karoline Beronius som vinnare. Hon får ett års medlemsskap och kontorsplats på Svensk-Amerikanska Handelskammaren, SACCNY:s kontor Gateway på Manhattan i New York City.

Du vann ju både i Stockholm och i NYC. Hur känns det?
”Det känns lite overkligt, men det är verkligen superroligt. Det har varit en otroligt rolig resa. Vi har träffat så många fantastiska personer, ett riktigt bra utbyte helt enkelt! Så kul att komma in i nätverket i New York”, säger Karoline Beronius, som har deltagit i Executive Women’s Conference och Female Founders i två dagar.

Vilken var den svåraste frågan från juryn?
”Jag tycker egentligen att det allra svåraste var tidsbristen. Vi har så mycket att berätta och jag visste att vi bara hade några minuter på oss. Det är svårt att känna att man gjort Addressya rättvisa när man har så kort tid på sig”, säger Karoline Beronius.

Du vann ett års medlemsskap och kontorsplats hos SACCNY på Gateway som ligger på Manhattan? Hur kommer du att använda det?
”Jag har en hel del idéer och skulle gärna se ett samarbete med en kunnig person lokalt som kan utnyttja den frekvent”, säger hon.

Vad är nästa steg för Addressya?
”Nu åker jag i princip direkt till Rwanda för lansering av Addressya i Östafrika i samband med en stor konferens där: Transform Africa”, säger Karoline Beronius, som bara är hemma i Sverige i ett knappt dygn innan det bär av till Rwanda.

Hon säger att nästa steg efter resan är en integrering av Addressyas företagslösning ”Addressing as a Service” med den första betalande kunden. 

Hela fyra investerare visade intresse för Addressya under eventet i New York i fredags, berättar Karoline Beronius, och tycker att det ska bli spännande att se vad det leder till.

Deltagarna på Female Founders och Executive Women’s Conference var en mix av ledare, entreprenörer och investerare, både kvinnor och män, som var där för att inspireras och nätverka.

Kristine Braden har en lång karriär på Citi Bank bakom sig. Senast som landschef för Schweiz, Monaco och Liechtenstein, innan hon blev Chief of staff i USA i september förra året.
Kristine Braden har en lång karriär på Citi Bank bakom sig. Senast som landschef för Schweiz, Monaco och Liechtenstein, innan hon blev Chief of staff i USA i september förra året.Foto:Johannes Worsoe Berg

”Dra nytta av ert kön när ni nätverkar. Om du är den enda kvinnan i ett sammanhang så utnyttja det faktumet och bjud in fler”, sa Kristine Braden, Chief of Staff och vd:ns högra hand på Citi Bank i New York, när hon inledningstalade på konferensen.

Hon pratade om olika sätt som kvinnor kan öka sitt inflytande på och menar att de ofta spelar ner betydelsen av sina erfarenheter. 

”En av myterna är till exempel att män skulle vara bättre bankmän än kvinnor. När 7 000 av våra största kunder fick svara på en enkät om banken visade det sig att kvinnorna som jobbar hos oss vann med över 10 procent”, sa Kristine Braden.

Hennes dragning följdes av en panel om ”den icke-traditionella investeraren” med fyra kvinnliga investerare – två svenska och två amerikanska. De pratade om att vända orättvisa och ilska till handling, till exempel när det gäller att kvinnor erbjuds mindre ägande än män.

Lisa Lindström, medgrundare och vd för Doberman, var ”Master of ceremonies” på Executive Women's Conference. Här med panelen om den icke-traditionella investeraren, där Amanda Eilian, grundare av investmentbolaget _able, Donna Hanafi, medgrundare av Hona och Hanafi Invest, Hope Taitz, vd för ELY Capital och Josefin Landgård, medgrundare av Kry Josefin Landgård och del av Atomicos affärsängelprogram, deltog.
Lisa Lindström, medgrundare och vd för Doberman, var ”Master of ceremonies” på Executive Women's Conference. Här med panelen om den icke-traditionella investeraren, där Amanda Eilian, grundare av investmentbolaget _able, Donna Hanafi, medgrundare av Hona och Hanafi Invest, Hope Taitz, vd för ELY Capital och Josefin Landgård, medgrundare av Kry Josefin Landgård och del av Atomicos affärsängelprogram, deltog.Foto:Johannes Worsoe Berg

”Genom att hjälpa en kvinna kan du göra skillnad”, sa Donna Hanafi, grundare av Hanafi Invest.

”Var inte rädd för att det är en liten summa pengar du investerar”, sa Hope Taitz, vd för ELY Capital, om att kvinnor är rädda för att investera när de inte har stora tillgångar.

”Det handlar inte bara om att man saknar kapital, utan också nätverk. Öppna upp ditt nätverk för andra”, sa Amanda Eilian, grundare av investmentbolaget _able.

I en annan panel under dagen om att ”påverkan är det nya svarta” pratade Asha Curran, innovationschef på Belfer Center for Innovation & Social Impact, om att kvinnor ofta bara når mellanchefsroller, men inte högre positioner där den verkliga makten ligger.

”Kvinnor måste få mer ledarskapsträning och inte stagnera”, sa Asha Curren.

Lisa Laskaridis har titeln Head of Press and Communication at the Permanent Mission of Sweden to the United Nations.
Lisa Laskaridis har titeln Head of Press and Communication at the Permanent Mission of Sweden to the United Nations.Foto:Johannes Worsoe Berg

I panelen pratade också deltagarna om FN:s globala mål. Lisa Laskaridis, ansvarig för press och kommunikation för Sverige i FN:s säkerhetsråd, berättade om Sveriges outtröttliga arbete med att prata om kvinnors säkerhet och frihet i säkerhetsrådet.

”På 800 möten pratade vi om kvinnors rättigheter. Det var alltid några av de manliga ledarna som suckade, men efter några månader började andra medlemsländer förstå vikten av frågan”, sa Lisa Laskaridis.

Läs också: Hon är årets kvinnliga grundare 2019 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?