1515

Hon tar över Sveriges största digitala brevlåda

Kivra fortsätter satsningen på digitala brevlådor. Nu kliver medgrundaren Stefan Krook åt sidan för att ge plats åt en ny vd.

Anna Bäck, Karl Johan Persson, vd H&M och Stefan Krook, ägare Kivra.
Anna Bäck, Karl Johan Persson, vd H&M och Stefan Krook, ägare Kivra.Foto:Filip Erlind/Press

Det digitala brevlådeföretaget Kivra gör rockader i ledningen och tillsätter Anna Bäck som ny vd. Hon tar därmed över rodret från bolaget medgrundare Stefan Krook, som kommer att gå över till att bli affärsutvecklingschef.

”Jag tycker att det är ett fantastiskt spännande bolag, med ett spännande team som har goda möjligheter att skala upp”, säger Anna Bäck.

Kivra är en av fyra aktörer på den svenska marknaden för digitala brevlådor, dit exempelvis myndigheter som Skatteverket kan skicka officiella brev digitalt. 

Bolaget har i dag runt 3 miljoner användare och 15 000 företag är anslutna. Huvudägare är 41:an Invest, som ägs av Stefan Krook och H&M HM B +0,39% Dagens utveckling :s vd Karl-Johan Persson. Sedan starten har Kivra tagit in mellan 110 och 120 Mkr i riskkapital. 

Enligt den senaste årsredovisningen, aktuell per 2017, omsatte de 23 miljoner kronor men noterade en förlust på 35,5 Mkr.

Läs mer: Karl-Johan Perssons brevlåda en förlustaffär: ”Vi vill ha betalt av staten” 

”Vi har fortsatt tillväxt som målbild, men det ska vara en sund tillväxt. Mobilt bank-id har 7 miljoner användare, vi har 3 miljoner användare, så det finns många fler som kan ha en Kivra”, säger Anna Bäck.

Hur ska ni få in fler användare?

”Det är en kombination av att vara väldigt relevant för användarna och lanseringen av nya tjänster och funktioner.”

Enligt Anna Bäck ska bolaget under 2018 ha ökat omsättningen ”markant”. Några specifika siffror vill hon däremot inte ge.

Kivra satsar just nu på lanseringen i Finland som görs tillsammans med Telia. Dessutom hoppas man på fler användare av Kivra genom att digitalisera kvitton.

Anna Bäck är i grunden industriell ekonom. Hon har under flera år arbetat med styrelse- och ledningsuppdrag inom konsulttjänster och telekom. Närmast kommer hon från innovationsbyrån Veryday/McKinsey Design där hon var operativ chef. 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?