1515
Annons

Hon ska ta Norrsken ut i världen

Norrskens modell för socialt entreprenörsskap tar första steget mot en internationell lansering. Anna Ryott, i dag vd för Swedfund, blir ansvarig för att växla upp Klarna-grundaren Niklas Adalberths Norrsken Foundation. 

Swedfunds Anna Ryott förstärker Norrsken Foundation, med Klarna-grundaren Niklas Adalberth i spetsen.
Swedfunds Anna Ryott förstärker Norrsken Foundation, med Klarna-grundaren Niklas Adalberth i spetsen.Foto:Di/Press

Stiftelsen Norrsken Foundation grundades 2016 av Niklas Adalberth för att hjälpa nystartade techbolag att hitta lösningar på befintliga samhällsproblem. Sedan starten har stiftelsen öppnat en välgörenhetshub i centrala Stockholm och investerat i en rad bolag med inriktning på integration, e-hälsa och matsvinn.

Genom rekryteringen av Anna Ryott som vice vd för Norrsken tar stiftelsen första steget för att lansera sin modell för socialt entreprenörsskap internationellt. Anna Ryott är i dag vd för Swedfund, statens utvecklingsfinansiär som genom hållbara investeringar bidrar till samhällsutveckling och fattigdomsminskning i världens fattigaste länder.

Läs mer: Byggde miljardbolag – nu investerar de i välgörande startups 

”Vi på Norrsken är duktiga på teknik och entreprenörsskap, men Annas värld har vi väldigt lite kunskap om. Med hennes bakgrund från Unicef och SOS Barnbyar och genom de utvecklingsinvesteringar som hon har varit med om att göra så får vi in en enorm kompetens. Det är en stor dag för Norrsken”, säger Niklas Adalberth till Di Digital.

”Det känns helt fantastiskt att få komma till Norrsken och jobba med ett team som på kort tid har lyckats bygga upp en helt unik plattform där teknik kan möta idéer för en bättre värld. Det här är precis den typen av initiativ som behövs för att utrota extrem fattigdom och samhällsklyftor”, säger Anna Ryott. 

Ett av hennes uppdrag som vice vd blir att ta Norrskens modell för socialt entreprenörsskap utanför Sveriges gränser. Enligt Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken, säger att det är för tidigt att säga var nästa Norrsken öppnar.

Läs mer: ”Nästa steg kan bli en ännu större fond”

”Det är en av de saker som vi ska titta på tillsammans när Anna Ryott kommer till oss i september”, säger han.

”Men behovet är enormt. Världens unga är mer utbildade och mer uppkopplade än någonsin och vi behöver identifiera var det finns störst möjlighet för Norrsken att göra skillnad, men också hitta rätt partners för att tillsammans kunna göra den skillnaden”, säger Anna Ryott. 

Enligt Anna Ryott var Norrsken ett naturligt nästa steg för henne. 

”Det är tufft att lämna något som man brinner för. Jag är otroligt stolt över vad vi har åstadkommit på Swedfund, men genom Norrsken får jag en ännu större chans att vara med om att lösa de stora globala problemen."


Mer om Norrsken Foundation i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/saficksverigesinnyabitcoin-kung

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera