Annons

Hon ska ta cleantech till ny nivå – samlar investerare och bolag

Finansieringen av bolag som skapar lösningar och produkter som gagnar miljön och klimatet är för dålig. Det tycker affärsängeln Boel Swartling som nu skapar en mötesplats för att få till affärer i greentech-sektorn.

Boel Swartling.
Boel Swartling.Foto:Press.

Med jämna mellanrum kommer en ny rapport om det bekymrade klimatläget ut och klimatångesten stiger hos vissa.

Nu har entreprenören och affärsängeln Boel Swartling bestämt sig för att göra något åt klimatångesten och startat Sustaintech Venture Day där investerare och lovande clean- och greentech-bolag samlas för att göra affärer.

”Investeringarna i greentech har vuxit jättemycket under de senaste två åren. Men det är fortfarande så att med den tillväxt av bolag som finns just nu, är många fortfarande underinvesterade”, säger Boel Swartling.

Läs mer: Uppsving för kvinnliga investerare i Stings nya fond 

Under en dag ska investerare, etablerade bolag och startups samlas och knyta nya kontakter. Boel Swartling hoppas också att investeringar ska kunna inledas. 

”Framför allt hoppas jag att matcha bolag med investerare att det är riktigt många som hittar varandra”, säger hon.

Sedan tidigare är Boel Swartling engagerad i företagsinkubatorn Stings verksamheter. Det är också Sting som backar initiativet tillsammans med Energimyndigheten, Stockholms stad, Grön Bostad och Cleantech Scandinavia.

Hittills har man samlat drygt 30 bolag som har mellan 10 och 150 miljoner kronor i omsättning. En del av bolagen är också listade. 

Bland bolagen som kommer finns bland andra Climeon, Exeger och Greather than. Men även mindre startups är inbjudna, däribland Woshapp som nyligen tog in 10 Mkr från Norrsken. 

Och investeringarna inom clean- och greentech har ökat en hel del under de senaste åren. Enligt en rapport från Cleantech Scandinavia ökade investeringarna i från 75 miljoner euro 2015 till 340 miljoner euro 2017.

”Min upplevelse är att i de bolag jag jobbar i så finns marknaden på ett helt annat sätt. När man tidigare fick sparka upp dörren så finns en helt annan efterfrågan nu. Alla är rörande överens om att det här verkligen behövs. Blir den här satsningen bra ska det bli ett stående event”, säger Boel Swartling.

Läs mer: Branschprofiler satsar på 'Blocket för artister' 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera