1515

Hon blir digitalchef – för Sverige

Åsa Zetterberg tar ett övergripande ansvar för Sveriges digitalisering när regeringen utser henne till Chief Digital Officer. ”Vi är med om en av de största strukturomvandlingarna i vår tid”, säger hon till Di Digital.

Åsa Zetterberg har mångårig erfarenhet från Sveriges kommunder och landsting (SKL).
Åsa Zetterberg har mångårig erfarenhet från Sveriges kommunder och landsting (SKL).Foto:Pierre Henhammar/Regeringskansliet

Rollen som digitalchef, eller Chief Digital Officer (CDO), har varit på modet inom både näringslivet och den offentliga sektorn de senaste åren.

Vancouver utsåg sin första CDO 2013, New York 2016 och i augusti förra året skapades samma post i London.

Nu är det Sveriges tur att få en digitalchef.

Åsa Zetterberg tillträdde på sin post den 15 januari efter en överenskommelse mellan digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) och statsminister Stefan Löfven (S).

Hon har mångårig erfarenhet av digitaliseringsarbete inom Sveriges kommuner och landsting (SKL).

”Det går inte att vara annat än taggad och väldigt engagerad i de här frågorna. Vi är med om en av de största strukturomvandlingarna i vår tid”, säger hon till Di Digital.

Vad gör en CDO?

”Jag ansvarar för att driva på genomförandet av regeringens digitaliseringsstrategi. Det handlar om att gå från ord till handling. Sverige har inte haft en sådan här roll tidigare, så det handlar delvis om att se hur den här funktionen gör mest nytta och på vilket sätt.”

Läs mer: Är Facebook vår tids tobaksbolag? 

Regeringens digitaliseringsstrategi offentliggjordes våren 2017. Den utgår från fem olika delmål som täcker allt från infrastruktur och bredband till teknikens tillgänglighet bland personer som inte vuxit upp med en smartphone eller läsplatta. Strategin täcker också frågor som näthat och rena digitala säkerhetshot.

”Jag ska synliggöra det som redan sker inom digitaliseringen och belysa områdena där vi behöver göra mer för att nå våra mål och leva upp till visionen om ett hållbart digitaliserat Sverige”, säger Åsa Zetterberg.

Läs mer: Hon leder EU:s kamp mot Apple, Google och Facebook 

Som positivt exempel nämner hon den utbildning som genomförs av olika pensionärsföreningar och så kallade digitala servicecenter runtom i landet. Hon påtalar också initiativ där nyanlända lär äldre om it och samtidigt tränar upp sin egen svenska.

”Vi vet att vi har ett digitalt utanförskap på cirka 600 000 människor och kanske ännu fler som är osäkra och mer eller mindre utanför. Det pågår mycket arbete. Framför allt så har biblioteken och medborgarkontoren tagit mycket ansvar.”


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?