1515
Annons

Hon säljer uppgraderingar av Ikea-möbler till amerikaner

För ett år sedan drog Lotta Lundaas igång e-handeln Norse Interiors i New York. Hon har gjort det många drömmer om, men kallar sig ändå för en ofrivillig entreprenör.

Lotta Lundaas har grundat e-handeln Norse Interiors som säljer uppgraderingar till Ikea-interiörer.
Lotta Lundaas har grundat e-handeln Norse Interiors som säljer uppgraderingar till Ikea-interiörer.

(Di Digital/New York) Lotta Lundaas står och pratar med entreprenörerna Karoline Beronius och Lisa Lindvall, som har rest från Stockholm till New York för att delta i Di Digitals pitchtävling Female Founders

Själv är Lotta Lundaas baserad här sedan 2013, då hon jobbade på onlinemarknadsföringsbolaget Web Guide Partner. Hon kom dit efter ett uppköp av Relevant Traffic där hon var vd.

För ett år sedan gjorde hon det många entreprenörer drömmer om, nämligen att starta ett bolag i USA. Men vägen dit var inte given.

”Jag skulle nog kalla mig den ofrivillige entreprenören”, säger Lotta Lundaas.

Lotta Lundaas (mitten) står och pratar med entreprenörerna Lisa Lindvall och Karoline Beronius på Di Digitals event Female Founders som anordnades i samarbete med Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York.
Lotta Lundaas (mitten) står och pratar med entreprenörerna Lisa Lindvall och Karoline Beronius på Di Digitals event Female Founders som anordnades i samarbete med Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York.Foto:Johannes Worsoe Berg

Hennes pappa har alltid varit egenföretagare och hon har hjälpt honom mycket genom åren.

”Jag har alltid fått se det tuffa i entreprenörslivet, snarare än genom rosa glasögon som jag upplever att många har innan de drar igång”, säger Lotta Lundaas.

För några år sedan blev hon kontaktad av några gamla kollegor på MTG, som tryckte på om att hon skulle bli entreprenör och sa att de ville investera i henne.

För ett år sedan drog hon igång Norse Interiors, där hon säljer uppgraderingar till Ikea-möbler via nätet.

”Jag gjorde två livsförändrande grejer samtidigt. En vecka innan vår son föddes lanserade jag Norse. Det upplever jag har gett mig en nyttig balans, både i mitt entreprenörskap och föräldraskap”, säger Lotta Lundaas.

Jag tror inte att bolaget hade varit i bättre form om jag jobbade med det dygnet runt.

Hon har stött på en hel del åsikter kring hennes val av tidpunkt. Själv tycker hon att det finns en fördel i att hon inte kan jobba 18 timmar i sträck.

”Jag tror inte att bolaget hade varit i bättre form om jag jobbade med det dygnet runt och upplägget har gett mig bra perspektiv åt båda håll”, säger hon.

Hon konstaterar med en suck att en man inte hade fått frågan om vem som tar hand om barnet.

Med sig på resan med Norse har hon haft hjälp av två gamla kontakter – en programmerare och en grafisk designer – vilka i gengäld har fått aktier i bolaget. Och det är hennes äldsta och bästa kompis som har designat Norse sortiment av skåpsluckor, paneler, lådfronter och accessoarer.

Vänner och familj har också investerat i bolaget samt ett gäng av trainee-kollegorna från MTG.

”Det kändes verkligen som att jag fick in min första investering på ett bananskal”, säger Lotta Lundaas.

Under första året har hon sålt varor till de flesta av USA:s stater och till Kanada. Allting tillverkas vid beställning, i en möbelfabrik i New Jersey, och bolaget är lönsamt. Samtidigt har hon konsultat vid sidan om för att täcka sin egen inkomst, som än så länge är blygsam från Norse.

”Vi tredubblade vår omsättning i mars från i februari i år och har haft försäljning från första månaden när vi lanserade i april förra året”, säger Lotta Lundaas.

Men vilken omsättningsnivå det handlar om vill hon inte dela med sig av. 

Just möbler finns inom släkten. Lotta Lundaas farfar var möbeltillverkare och hennes pappa ägde tidigare en läderfabrik. Hon fick idén till Norse när hon jobbade på telekomstartupen US Mobile i New York. 

Bolaget hade tagit in en offert från en designer för att inreda ett nytt kontor, men det var för dyrt. Därför erbjöd sig Lotta Lundaas sig att göra det, även om hon ansvarade för marknadsföring och affärsutveckling.

”Jag har alltid hackat Ikea-möbler själv och tänkte att det måste finnas en marknad för det i USA”, säger hon.

I början när jag jobbade här fick jag uppfattningen att en affär var klar för alla var så trevliga.

Det finns i dag flera aktörer som säljer anpassade lösningar till Ikea-stommar, både i USA och Sverige, men det menar Lotta Lundaas  har gett en skjuts till Norse. Särskilt in Kalifornien där ett annat bolag har fått en del uppmärksamhet.

Medelsnittsorden från Norse ligger på 550 dollar, cirka 5 300 kronor, och det är inga billiga varor hon säljer. Den mest lukrativa och återkommande kundgruppen är inredningsdesigners.

Men det är inte helt rätt att läsa av de amerikanska affärskoderna.

”I början när jag jobbade här fick jag uppfattningen att en affär var klar för alla var så trevliga. Men sedan insåg jag att det är så man pratar här”, säger Lotta Lundaas.

Lärdomarna från hennes anställningar i USA under de fyra åren innan hon startade Norse har hon nytta av nu.

”Det är många som hör av sig från Sverige när de ska komma hit och etablera bolag. Jag möter gärna upp och delar med mig av kulturskillnader och saker man ska tänka på”, säger Lotta Lundaas.

Hon har själv ingen medgrundare, men har gjort det till en regel att ringa upp en person i veckan bland sina kontakter för att bolla olika saker. 

Nästa steg för Norse Interiors är att lansera fler produkter och de ska även finnas med i ett showroom i en ny galleria på Manhattan i New York.

”Det är den första fysiska platsen vi finns på och vi får se hur det påverkar försäljningen”, säger Lotta Lundaas.

Läs också: Ikea skrotar e-handelstest efter mindre än tre år 

Vill du läsa mer om kvinnor och företagande? Prenumerera på Di Digitals nyhetsbrev Female Founders! 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera