1515

Hon räddade livet på sin medgrundare – hantverkartjänsten växer med 30 procent per månad

Done vill digitalisera processen med att hitta hantverkare och gå i bräschen för att gig-trenden ska förändra branschen. Nu expanderar tjänsten både norr- och söderut.

Malin Granlund och Alek Åström träffades på startupfabriken Antler, där de startade hantverkartjänsten Done.
Malin Granlund och Alek Åström träffades på startupfabriken Antler, där de startade hantverkartjänsten Done.Foto:Liisa Eelsoo

Malin Granlund och Alek Åström träffades på startupfabriken Antler 2019. De insåg snabbt att de kompletterade varandra – med hennes erfarenhet som tidigt anställd på flera startupföretag och hans bakgrund från apputveckling under tio år för stora konsumentvarumärken.

”Vi var båda inne på att utveckla en marknadsplats för tjänster och kom in på hantverkarbranschen”, säger Malin Granlund.

”I takt med att vi jobbade mer tillsammans så uppstod även kärlek”, fortsätter Alek Åström.

I oktober 2019, samma dag som paret fick in sin ängelinvesteringsrunda till sitt då nystartade bolag Done, fick Alek Åström ett plötsligt hjärtstopp. Som tur var befann de sig båda i hans lägenhet, vilket gjorde att han överlevde.

”En av 20 överlever. Det var Malin som gjorde hjärt- och lungräddning och räddade livet på mig”, säger han.

I dag har Alek Åström en inopererad hjärtstartare. Sedan hjärtstoppet har han genomgått tre operationer och prognosen ser positiv ut, men det har varit en utmaning att samtidigt driva vidare bolaget. 

”Vi har lärt oss vad som är viktigt och har kunnat lämna över en del av ansvaret till teamet som har varit helt fantastiska. Det gäller att våga delegera”, säger Malin Granlund.

Personalen består av totalt nio personer, fem anställda och fyra konsulter. Några sitter i Stockholm, och man har en utvecklare i Tunisien och en i Uppsala. Två personer som jobbar med marknadsföring finns i Helsingborg.

Samtidigt som Alek Åström har återhämtat sig har coronapandemin dragit in över världen. I Sverige har det satt stor press på hantverkarbranschen, då intresset för att göra ordning i hemmet har varit större än någonsin. Rot-sektorn, det vill säga avdraget man kan göra för hantverksarbete i hemma, växte med 10 procent under 2020.

Den stora efterfrågan gör det krångligt att få tag i hantverkare – något som redan var svårt även innan pandemin. Det är där hantverksappen Done kommer in. I den kan kunden matchas med en hantverkare som har rätt kompetens och få en gratis offert genom ett videosamtal.

I appen sköter man även det administrativa som offertskrivning, kommunikation, rot och rut samt fakturering. Det innebär en avlastning som gör att hantverkare även kan ta små jobb utan att det medför en tidskrävande och kostsam administration, menar Malin Granlund.

”Vi ser att det här är ett en start på ett skifte i hela branschen och tror att det behövs nya grepp för att de små firmorna ska kunna konkurrera med de stora”, säger Alek Åström.

Done arbetar tillsammans med lokala hantverksfirmor och egenanställda hantverkare som är anslutna till tjänsten och fakturerar genom Done. Den största konkurrenten är Clas Ohlsons hantverkartjänst Clas Fixare, men grundarna menar att modellen med att samarbeta med etablerade hantverkare gör att Done kan skala snabbare än den.

”Vi gör det möjlighet med att skapa en gig-ekonomi i hantverkarbranschen. Vi tror att den trenden också kommer att rikta sig till specialiserade yrkeskunskap och där hoppas vi att ligga i bräschen”, säger Alek Åström.

Tjänsten lanserades 2019 har fått en rejäl skjuts både av pandemin och som exklusiv installationspartner till byggvaruföretaget K-Rauta.

”Köper du till exempel en blandare kan en av våra hantverkare komma och installera den”, säger Alek Åström.

Första marknaden var Stockholm och i maj lanserade man i Malmö och Göteborg. Hittills har verksamheten finansierats av en investering från startupfabriken Antlers riskkapitalgren och flera ängelinvesterare som Magnus Agnervald, tidigare vd på byggvarukedjan Byggmax, och Johan Rosendahl, grundare av byggvaruhandeln Byggarnas Partner. Totalt har Done tagit in totalt 6 miljoner kronor. Senare i år är tanken att bolaget ska ta in en större investering.

”Under de två första kvartalen 2021 växte vi med 250 procent sett till nya appanvändare, och 110 procent i antal bokade jobb. Vi har i snitt vuxit med 30 procent per månad under de senaste månaderna”, säger Malin Granlund.

Hittills har tjänsten använts av över 7 000 personer, men vilken omsättning det har genererat vill grundarna inte uppge.

Nästa stopp för Done blir Umeå, Uppsala och Örebro där de kommer att lansera som partner till K-Rauta.

”Den snabba tillväxten gör nu att vi rekryterar fyra heltidsroller inför hösten för att stärka upp produkt, marknad och den operativa verksamheten”, säger Malin Granlund.

Läs också: Riskkapitaljätte sätter upp ny startupfond i Sverige

Missa inte: Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Female Founders här!


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?