1515

Hon nobbar riskkapitalet – gör miljonvinst i Silicon Valley

Det svenska it-säkerhetsbolaget Yubico tackade nej till ett av världens största riskkapitalbolag. ”Man tar ju ofta in kapital när man inte tjänar pengar. Vi är lönsamma”, säger vd och medgrundare Stina Ehrensvärd.

Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av Yubico.
Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av Yubico.Foto:Anna Möller

Yubico, som tagit fram en lösning för säkrare inloggning på nätet, räknar med att omsätta 200 miljoner kronor i år, jämfört med fjolårets 120 Mkr.

Grundarna Stina och Jakob Ehrensvärd bor sedan fem år tillbaka i Palo Alto där de har nio av världens tio största internetbolag som kunder. Bland annat Google, Facebook och Salesforce använder Yubicos USB-nyckel Ubikey, som genererar nya inloggningskoder varje gång den används. 

I början av 2016 hade Yubico 30 anställda, nu är de 50 anställda och 20 konsulter.

”Vi har redan gjort 2,1 miljoner dollar (cirka 19 Mkr) i vinst i år och räknar med mer innan året är slut”, säger vd Stina Ehrensvärd.

 

”Man tar ju ofta in kapital när man inte tjänar pengar. Vi är lönsamma.”

 

I fjol blev Yubico uppvaktat av ett av världens största riskkapitalbolag och valde att tacka nej.

”Man tar ju ofta in kapital när man inte tjänar pengar. Vi är lönsamma”, säger Stina Ehrensvärd.

Hon säger att riskkapitalbolaget ville ha mer kontroll över Yubico än vad hon ville ge dem.

”Vi har varit mer försiktiga än många andra internetbolag i Silicon Valley, som tar in väldigt mycket pengar och växer väldigt snabbt. När man tar på sig en för stor kostym har man kanske inte alltid tänkt igenom allt så noggrant.

Hon utesluter inte att ta in mer pengar i bolaget på sikt, men säger att de just nu valt att inte göra det.

Läs mer: Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

I grundarnas hemland Sverige är Yubico inte ett särskilt välkänt bolag. Nu i veckan får de dock mycket uppskattning. Stina Ehrensvärd har nämligen tilldelats KTH:s stora pris på 1,2 miljoner kronor och på onsdag håller hon därför en öppen föreläsning på KTH i Stockholm om ett säkrare internet.

Hon är också nominerad till Polhemspriset, Sveriges äldsta teknikpris som delas ut av Sveriges ingenjörer på tisdagen. Nominerad är också Lennart Lindblad, som grundade Autoservice (senare Autoliv) och utvecklade och förbättrade säkerhetsbältena.

”Vår teknik är inte lika spridd som säkerhetsbältet, men om fem år kommer den att vara det”, säger Stina Ehrensvärd.

Tillsammans med Google har Yubico utvecklat en säkerhetsstandard för internet som kan få samma status i USA som bank-id har i Sverige. I dag har landet inte någon standard för säker inloggning.

Inloggningslösningen fungerar med tjänster över hela världen och kontrolleras av användaren själv, säger Stina Ehrensvärd.

 

”Vår teknik är inte lika spridd som säkerhetsbältet, men om fem år kommer den att vara det.”

 

Målet är att först ha 300 miljoner användare i USA och sedan nå ut i resten av världen.

Amerikanska myndigheter har beviljat Yubico 20 miljoner kronor för att testa lösningen och testerna startar i början av nästa år i Colorado och Wisconsin.

Den produkt Yubico säljer i dag är en USB-nyckel, men i framtiden ska lösningen också finnas inbyggd i datorer och mobiler. Stina Ehrensvärd säger att bolaget inte säljer en tjänst, utan en hårdvara som är en engångskostnad för kunden. 

Affärsmodellen är attraktiv för kunderna, men inte lika lönsam för bolaget som en tjänst.

"Vi tänker som Ikea. Vi räknar på stora volymer och inte på höga priser."

Yubico har släppt några av sina funktioner som öppen källkod. Det ledde till att Stina Ehrensvärd fick träffa president Barack Obama i fjol.

"Jag började med att säga att vi jobbar med en ny internetstandard som kan säkra 300 miljoner människor från att bli hackade. Han svarade att jag vet, det är därför du är här", berättar hon.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?