1515
Annons

Hon nobbar riskkapitalet – gör miljonvinst i Silicon Valley

Det svenska it-säkerhetsbolaget Yubico tackade nej till ett av världens största riskkapitalbolag. ”Man tar ju ofta in kapital när man inte tjänar pengar. Vi är lönsamma”, säger vd och medgrundare Stina Ehrensvärd.

Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av Yubico.
Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av Yubico.Foto:Anna Möller

Yubico, som tagit fram en lösning för säkrare inloggning på nätet, räknar med att omsätta 200 miljoner kronor i år, jämfört med fjolårets 120 Mkr.

Grundarna Stina och Jakob Ehrensvärd bor sedan fem år tillbaka i Palo Alto där de har nio av världens tio största internetbolag som kunder. Bland annat Google, Facebook och Salesforce använder Yubicos USB-nyckel Ubikey, som genererar nya inloggningskoder varje gång den används. 

I början av 2016 hade Yubico 30 anställda, nu är de 50 anställda och 20 konsulter.

”Vi har redan gjort 2,1 miljoner dollar (cirka 19 Mkr) i vinst i år och räknar med mer innan året är slut”, säger vd Stina Ehrensvärd.

 

”Man tar ju ofta in kapital när man inte tjänar pengar. Vi är lönsamma.”

 

I fjol blev Yubico uppvaktat av ett av världens största riskkapitalbolag och valde att tacka nej.

”Man tar ju ofta in kapital när man inte tjänar pengar. Vi är lönsamma”, säger Stina Ehrensvärd.

Hon säger att riskkapitalbolaget ville ha mer kontroll över Yubico än vad hon ville ge dem.

”Vi har varit mer försiktiga än många andra internetbolag i Silicon Valley, som tar in väldigt mycket pengar och växer väldigt snabbt. När man tar på sig en för stor kostym har man kanske inte alltid tänkt igenom allt så noggrant.

Hon utesluter inte att ta in mer pengar i bolaget på sikt, men säger att de just nu valt att inte göra det.

Läs mer: Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

I grundarnas hemland Sverige är Yubico inte ett särskilt välkänt bolag. Nu i veckan får de dock mycket uppskattning. Stina Ehrensvärd har nämligen tilldelats KTH:s stora pris på 1,2 miljoner kronor och på onsdag håller hon därför en öppen föreläsning på KTH i Stockholm om ett säkrare internet.

Hon är också nominerad till Polhemspriset, Sveriges äldsta teknikpris som delas ut av Sveriges ingenjörer på tisdagen. Nominerad är också Lennart Lindblad, som grundade Autoservice (senare Autoliv) och utvecklade och förbättrade säkerhetsbältena.

”Vår teknik är inte lika spridd som säkerhetsbältet, men om fem år kommer den att vara det”, säger Stina Ehrensvärd.

Tillsammans med Google har Yubico utvecklat en säkerhetsstandard för internet som kan få samma status i USA som bank-id har i Sverige. I dag har landet inte någon standard för säker inloggning.

Inloggningslösningen fungerar med tjänster över hela världen och kontrolleras av användaren själv, säger Stina Ehrensvärd.

 

”Vår teknik är inte lika spridd som säkerhetsbältet, men om fem år kommer den att vara det.”

 

Målet är att först ha 300 miljoner användare i USA och sedan nå ut i resten av världen.

Amerikanska myndigheter har beviljat Yubico 20 miljoner kronor för att testa lösningen och testerna startar i början av nästa år i Colorado och Wisconsin.

Den produkt Yubico säljer i dag är en USB-nyckel, men i framtiden ska lösningen också finnas inbyggd i datorer och mobiler. Stina Ehrensvärd säger att bolaget inte säljer en tjänst, utan en hårdvara som är en engångskostnad för kunden. 

Affärsmodellen är attraktiv för kunderna, men inte lika lönsam för bolaget som en tjänst.

"Vi tänker som Ikea. Vi räknar på stora volymer och inte på höga priser."

Yubico har släppt några av sina funktioner som öppen källkod. Det ledde till att Stina Ehrensvärd fick träffa president Barack Obama i fjol.

"Jag började med att säga att vi jobbar med en ny internetstandard som kan säkra 300 miljoner människor från att bli hackade. Han svarade att jag vet, det är därför du är här", berättar hon.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?