1515

Hon lämnar elitens konferens i Stockholm – Daniel Ek söker efterträdare

Techprofilen Natalia Brzezinski lämnar posten som vd för teknik- och framtidskonferensen Brilliant Minds. Nu söker medgrundaren Daniel Ek en efterträdare som kan ratta evenemanget inför 2021. 

Natalia Brzezinski, avgående vd för den exklusiva techkonferensen Brilliant Minds, intervjuar Barack Obama 2019.
Natalia Brzezinski, avgående vd för den exklusiva techkonferensen Brilliant Minds, intervjuar Barack Obama 2019.

Spotifys grundare Daniel Ek har sedan 2015 arrangerat den stjärnspäckade teknik- och framtidskonferensen Brilliant Minds i Stockholm. Bolaget bakom festivalen heter Symposium och startades av Daniel Ek tillsammans med Aviciis tidigare manager Ash Pournouri. 

Det uttalade målet är att haussa Stockholm och skapa ett ”kreativt Davos”. 

Sedan 2016 har Natalia Brzezinski varit vd för evenemanget. Hon flyttade till Sverige 2011, som medföljande ambassadörshustru, och har sedan dess byggt upp ett imponerande kontaktnätverk inom näringslivet och kulturlivet i både Sverige och USA.

Läs mer: Natalia Brzezinski lockar kändiseliten till Sverige 

Men nu står det klart att hon lämnar posten den 1 september.

”Att vara vd för Brilliant Minds har varit en av mitt livs största upplevelser. Genom att jobba med Brilliant Minds Foundation och tillsammans med otroliga visionärer som Daniel Ek, har vår styrelse och team överträffat alla mina förhoppningar och mål för forumet och för mig själv” säger hon i ett skriftligt uttalande.

Brilliant Minds medgrundare och ordförande Daniel Ek uppger att de tillsammans tagit beslutet och att man nu söker en ny vd.

”Styrelsen och jag vill tacka Natalia för hennes insatser och bidrag för att forma Brilliant Minds. Det är genom Natalias engagemang och kreativitet som Brilliant Minds skapat en global gemenskap, enade bakom en rörelse för att forma en framtid genom att utmana det gamla”, säger Daniel Ek. 

Läs mer: Wallenberg och Stenbeck går in som delägare i Daniel Eks techkonferens

För ett par år sedan fick Symposium in maktfamiljerna Wallenberg, Stenbeck, Ax:son Johnson och Olsson som finansiärer och delägare.

I fjol lockade Brilliant Minds profiler som USA:s förre president Barack Obama, klimataktivisten Greta Thunberg, den förre amerikanske utrikesministern John Kerry, Netflixchefen Ted Sarandos (som även är ledamot i Spotifys styrelse), modedesignern Diane von Furstenberg, supermodellen Naomi Campbell, skådespelare som Gwyneth Paltrow och Joel Kinnaman, liksom svenska näringslivsprofiler som Cristina Stenbeck, Karl-Johan Persson och Jacob Wallenberg.

Även många svenska techprofiler deltog i evenemanget, som hålls på Grand Hôtel bakom stängda dörrar för inbjudna gäster. Bland dem utmärker sig Einrides Robert Falck, Gigitals Viktoriya Kromchanka och Volvo Cars startup M:s Bodil Eriksson.  

I år skulle temat vara ”Fågeln Fenix”, med ett fokus på hållbarhet. Men coronakrisen fick arrangörerna att skjuta upp evenemanget till juni nästa år. 

Läs mer: Techprofilen Natalia Brzezinski går in i Norrskens styrelse

Numera är Natalia Brzezinski åter bosatt i USA, men har kvar vissa engagemang inom det svenska näringslivet. I fjol blev hon styrelsemedlem i Klarna-grundaren Niklas Adalberths välgörande stiftelse Norrsken. 

Hon är uppvuxen i Chicago med en mamma från Polen och en pappa från Ukraina. Hon har studerat ­internationella relationer på universitet i USA och Danmark, gjort praktik i John Kerrys presstab och varit frilansjournalist för tidningar som Huffington Post.

Under sin tid i Stockholm 2011–2015 skrev hon en uppmärksammad blogg om livet på amerikanska ambassaden. Har därefter gjort flera poddar, bland annat ”Stand out!”, där hon intervjuade framgångsrika kvinnor, och nuvarande ­Brilliant Minds podcast, där många av de stjärnor som medverkat på konferensen intervjuas. 

Under första upplagan av Brilliant Minds var hon med som bollplank och moderator innan hon utsågs till vd för evenemanget.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?