1515

Hon har lotsat över 50 svenska startups i Silicon Valley

Är du entreprenör och funderar på att åka till Silicon Valley? Vinnovas kvinna på plats, Anne Lidgard, är kontaktpersonen nummer ett för svenska startups som kommer för att söka lyckan i dalen.

Anne Lidgard
Anne LidgardFoto:Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / Palo Alto) Anne Lidgards arbetsrum på Stanford University i Palo Alto är fullt av visitkort. Väggarna och högarna på skrivbordet vittnar om hennes breda kontaktnät.

Hon flyttade till Silicon Valley i augusti 2012, men innan dess har hon varit här på besök många gånger och är själv gammal entreprenör och startup-vd. Sedan 2006 har hon jobbat med olika innovationsfrågor på innovationsmyndigheten Vinnova, de senaste åren i ledningen.

Jobbet här handlar inte om att hjälpa företag att lämna Sverige, säger Anne Lidgard. Snarare om att fungera som en ”lots” och sänka trösklarna till Silicon Valley. Det kan till exempel handla om hjälp med kontakter som leder till att utveckla en affärsidé, validera intäktsmodeller eller undersöka om en produkt är marknadsmässig.

Sedan flytten hit har hon i större och mindre utsträckning lotsat mellan 50 och 60 startups. Några exempel är Combain, Soundtrap, Nuiteq, Shoutly och Greenely.

”Jag kom hit med ett relativt öppet mandat. Frågeställningen var att undersöka på vilket sätt det skapar värde att ha någon från en myndighet här”, säger hon.

Och hon har kommit fram till ett svar:”Vi måste sluta att bara se på Silicon Valley utifrån vad vi kan lära oss för att utveckla vårt eget ekosystem. Det är inte någon annans ekosystem utan även vårt och vi ska utnyttja det maximalt”.

Anne Lidgard Vinnova

Men det är samtidigt skattepengar det handlar om, som ska gå att motivera för skattebetalarna.

"Vi vill ju ha en innovationsmyndighet i världsklass och då måste vi ha en uppkoppling mot ett av de mest innovativa ställena i världen. Man kan se det som ett komplement till det som erbjuds i Sverige och med det synsättet blir det också näringspolitiskt vettigt", tycker Anne Lidgard.

De senaste åren har allt fler svenska startups sökt sig till entreprenörsmeckat Silicon Valley och varje vecka får hon mejl från fler. Men hon är noga med att säga att hon inte är ensam om att hjälpa.

Hennes arbete har till exempel resulterat i ett samarbete mellan de nordiska länderna i form av Nordic Innovation House, som öppnade i september förra året i Palo Alto och är en hub för nordiska startups i Silicon Valley.

”Här kan bolagen få en mjuklandning och ha det som ett ”home away from home””, säger hon.

I dag har Nordic Innovation House 135 medlemmar, en tillväxt med 140 procent på ett år. Där går det att sitta och jobba när man är på plats och många av medlemmarna använder det som en virtuell adress för att ha en hemvist i Silicon Valley. Ett skrivbord kostar 750 dollar, cirka 6 350 kronor, i månaden att hyra och en virtuell adress 100 dollar, cirka 850 kronor.

Priset för ett skrivbord är rabatterat med 250 dollar med hjälp av pengar från Nordiska Ministerrådet, som bidrar med en miljon norska kronor per år till Nordic Innovation House. Och det finns ett löfte därifrån om utökad finansiering, säger Anne Lidgard.

Nordic Innovation House Foto: Annika Lehes

Skrivbordsplatser som entreprenörer kan hyra på Nordic Innovation House. Foto: Annika Lehes

”Nordic Innovation House har blivit en destination. Alla svenska delegationer som kommer till Silicon Valley vill numera komma hit och de blir sedan ambassadörer i Sverige”, säger hon.

Sveriges närvaro i Silicon Valley gick länge på lågfart jämfört med grannländerna Finland, Norge och Danmark. För 15 år sedan fanns det ett svenskt attachékontor här, men ett antal politiska beslut ledde till att verksamheten successivt drogs ner. Kontoret stängdes ner 2010 och Business Sweden och Svenska konsulatet i San Francisco fick stå för de svenska intressena.

Förutom de aktörerna finns även organisationer som nätverksorganisationen Silicon Vikings och svensk-amerikanska handelskammaren SACC här. Samt eldsjälar som Adiba Barney på den icke vinstdrivande kunskapsorganisationen för entreprenörer, Silicon Valley Forum.

För att ytterligare växla upp svenska initiativ har Vinnova utlyst utbildningsstipendier som ska delas ut till åtta personer under fyra år. Syftet är att stipendiaterna ska skaffa sig relevanta erfarenheter och nätverk i Silicon Valley för att kunna berika det svenska innovationssystemet när de kommer hem till Sverige. Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse står bakom finansieringen och i slutet av november kommer den först stipendiaten, Donnie Lygonis från KTH Innovation, och stannar i tio månader. Nästa person, Anette Nordvall som bland annat är partner i Stockholms affärsänglar, kommer redan i februari.

”Det vi tillsammans kan göra är att underlätta för svenska startups att komma in i hur det funkar här. Att utsättas för konkurrensen som finns här, komma i kontakt med relevanta rådgivare och partners. Allt som gör det lättare för entreprenörer att maximalt dra nytta av Silicon Valley för att kunna nå en global marknad”, säger Anne Lidgard.

Sedan ett år tillbaka samarbetar Vinnova även med Norges motsvarighet, Innovasjon Norge, kring det fyra veckor långa acceleratorprogrammet Tinc som står för Tech incubator. Dit kan startups som har lanserat en beta eller har en färdig produkt söka. Programmet kostar i dagsläget 25 000 kronor plus resa och logi och är subventionerat från de båda myndigheterna.

”Vi har många duktiga och framgångsrika entreprenörer i Sverige och det finns mycket energi i startuprörelsen just nu. Men jag har sett gång på gång att företag får en rejäl aha-upplevelse av att komma hit”, säger Anne Lidgard.

Man ska ha tänkt igenom sitt budskap ordentligt innan man åker, gärna med en coach på hemmaplan.

Men entreprenörerna måste också själva förbereda sig innan de kommer hit. Anne Lidgards råd är att först ta en mejlkontakt med Nordic Innovation House, för att ha ett första samtal om bolagets behov. Man ska ha tänkt igenom sitt budskap ordentligt innan man åker, gärna med en coach på hemmaplan, menar Anne Lidgard. Och det kan vara bra att planera resan i samband med en konferens eller meetup för att utnyttja tiden maximalt.

Väl på plats är det viktigt stanna tillräckligt länge för att hinna ta möten som kommer upp och två veckor är minimum.

”Det är dyrt att komma hit och en investering för startups. De måste vara öppna för att saker och ting sker när de är här och folk är generösa med att hänvisa vidare om de gillar dig. Det går inte om de är här för kort tid”, säger hon.

”Vi kan hjälpa till med några första möten och sedan kommer det ena att ge det andra”, fortsätter hon.

Vad kan man då förvänta sig att få ut av ett par veckor i Silicon Valley? Att få höra talas om 5-10 startups som håller på med ungefär samma sak som en själv, menar Anne Lidgard. Det betyder inte att man ska ge upp, men det är viktigt att ta till sig det och försöka förstå på vilket sätt man differentierar sig.

Man kan också förvänta sig att få feedback på sin affärsidé med insikter som är svåra att få på många ställen, som hur skalbar ens idé egentligen är.

Det är inte alltid något som är lätt att höra och det finns en poäng i att alla grundare och nyckelpersoner i en startup åker med hit.

När någon har varit här och druckit the kool aid så måste man åka hem och grunda igen

”När någon har varit här och druckit the kool aid så måste man åka hem och grunda igen. Det är många företag som fallerar när visionen av vad man vill göra går isär och det uppstår klyftor grundarna emellan”, säger hon.

Vad kan man inte förvänta sig? Att åka hem med ett ”term sheet”, det vill säga ett löfte om finansiering. Vägen dit är lång för de flesta, men det finns många andra aktörer i Silicon Valley som så småningom kanske ge ingångar dit, som entreprenörer, rådgivare, advokater och jurister.

”Här kan man träffa tjugo gånger fler personer på en vecka än vad man kan göra i Sverige”, säger Anne Lidgard.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?