1515

Hon får 250 miljoner av Petter Stordalen

Lisa Farrar är digitalchefen som bad Petter Stordalen att investera 100 miljoner i Choice Hotels nya superapp. Det slutade med att hon fick mer än det dubbla till en satsning på allt från receptionsfria incheckningar till röststyrda rum.

Lisa Farrar, digitalchef på Nordic Choice Hotels. Till höger: Lisa Farrar och Petter Stordalen, ägare och ordförande för Nordic Choice Hotels, poserar på terrassen till restaurang Tak i Stockholm.
Lisa Farrar, digitalchef på Nordic Choice Hotels. Till höger: Lisa Farrar och Petter Stordalen, ägare och ordförande för Nordic Choice Hotels, poserar på terrassen till restaurang Tak i Stockholm.

Petter Stordalen är på strålande humör när Di Digital möter honom på terrassen till restaurang Tak, ovanpå de nya hotellen At Six och Hobo vid Brunkebergstorg i Stockholm. Det är premiärfest med röda mattor och kändisar på ingång och han har tusen saker i huvudet. 

Ändå fotograferas han mer än gärna med sin senaste topprekrytering, Lisa Farrar, digitalchef på Nordic Choice Hotels sedan 2016. Plötsligt är de uppe på bord, i en Let’s Dance-pose, mot bakgrund av Stockholms skyline som glittrar i sommarsolen.

Den digitala upplevelsen är lika viktig som den fysiska.

Det här är Petter Stordalen som vi är vana att se honom. Spektakulärt klädd vid en premiär av ännu ett glassigt superhotell. Lisa Farrar ser ut att passa in hon med. Men egentligen kommer hon från en helt annan värld, mer förknippad med pingisbord, laptops och Joltkola än med röda mattor och kändiskockar.
Foto:
Petter Stordalen och Lisa Farrar poserar på terrassen till restaurang Tak i Stockholm.

Lisa Farrar har en lång bakgrund inom den digitala världen. Hon var bland annat vd för Mr Jet, resebyrån på nätet, i fem år. Senaste uppdraget var som Skandinavienchef på amerikanska rabattsajten Groupon, som lämnade Norden efter några tuffa år.

Hon rekryterades till rollen som digital chef, CDO, på Nordic Choice Hotels i början av 2016 och blev då även vd för hotellkedjans digitala dotterbolag Eberry med drygt 150 medarbetare. 

Jag fattar inte till hundra procent vad Lisa gör.

”Många i den här branschen är så fokuserade på att investera i fysiska hotell att de glömmer den digitala upplevelsen. Men den är lika viktig som den fysiska!”, förklarar Petter Stordalen, ägare och ordförande för Nordic Choice Hotels.

Han hyllar Lisa Farrar samtidigt som han erkänner sig ha dålig koll på detaljerna.

”Jag fattar inte till hundra procent vad Lisa gör. Men hon fick mig att inse att man kan bygga en app som gör att gästerna helt kan skippa receptionen. Våra medarbetare får då mer tid att fokusera på personlig service”, säger han.
Foto:
Lisa Farrar och Petter Stordalen.

Lisa Farrar nickar instämmande.

I år ska det bli möjligt att använda sin smartphone som nyckel.

”Det är en intressant utmaning. Receptionen har ju länge definierat hotellbranschens essens. Redan nu kan man som gäst sköta bokning, incheckning och utcheckning i mobilen. I år ska det bli möjligt att använda sin smartphone som nyckel på många av kedjans 192 hotell”, säger hon.

Men uppgiften är givetvis större än så. Nordic Choice Hotels består av tre hotellkedjor (Clarion, Comfort och Quality), åtskilliga spa, och en av Nordens största restaurangkedjor. Målet är att knyta ihop allt i en en så kallad ”sömlös gästresa”, som tar tillvara kundernas fullständiga upplevelse, från nyfiket surfande till utcheckning och utvärdering.

Vi har ökat försäljningen i egna kanaler med över 25 procent.

Kraven är höga, men uppbackningen är stor. Lisa Farrar minns ett avgörande ögonblick vid ett tidigt styrelsemöte.

”Jag presenterade mitt förslag för varför hotellkoncernen behövde investera 100 miljoner kronor i en ny digital plattform. Då tittade Petter upp från sin Ipad och frågade ”vad kan du göra om du får det dubbla”, säger hon. 

Petter Stordalen bekräftar summan.

”Det får kosta en kvarts miljard, eller mer, på ett par års sikt”, säger han.

Nordic Choice Hotels får idag en relativt stor andel av sina bokningar genom hotellsajter som Booking.com, eller resesajter som Expedia, som äger Lisa Farrars förre arbetsgivare Mr Jet. Men man är nu i full färd med att göra den egna appen så pass bra att allt fler väljer att boka sin resa där direkt.

Röststyrning kommer bli stort.

”Vi tar tacksamt emot trafiken. Men vi vill att upplevelsen hos oss är såpass bra att din andra bokning sker direkt i vår plattform. Vi har redan ökat försäljningen i egna kanaler med över 25 procent sedan förra året”, säger Lisa Farrar.

Foto:
Petter Stordalen och Lisa Farrar.

Eberry ansvarar idag för en omsättning på nästan 5 miljarder kronor och jobbar enligt Lisa Farrar som ett startupbolag. Vid sidan av den breda utvecklingen testar man en hel del lite vildare idéer. En av dem är röststyrning.

”Röststyrning kommer bli stort. I framtiden kommer man inte boka sina resor genom att knappa in information på en laptop”, slår hon fast.

För att laborera med detta har man hackat Amazons röststyrda, uppkopplade högtalare Echo, med den inbyggda AI-rösten Alexa. På ett rum på hotell Amaranten kan gästerna ställa frågor rakt ut i rummet av typen ”Alexa, när är det frukost?” eller ”Alexa, vad blir det för väder idag?” och få svaren upplästa direkt. 

”Vi har börjat med att hacka in några av de vanligaste frågorna och utvecklar tjänsten efter hand”, säger Lisa Farrar.

Att Echo inte finns tillgänglig i Sverige tycks inte bekymra henne. Än så länge har inga advokater från Amazon hört av sig.

”Jag tror Jeff Bezos skulle tycka detta var kul”, säger hon.

Annars är hon van vid att samarbeta med teknikbolag. I ett annat hotellrum testar man bland annat en produkt från LG som är en kombinerad garderob och kemtvätt.

”Du kan hänga av din kostym i garderoben och få den kemtvättad på 50 minuter”, säger Lisa Farrar.

Hon betonar att de digitala tjänsterna lanseras löpande, utan att Petter Stordalen behöver gå på några premiär.

”Han har lite svårt att förstå att det aldrig blir klart”, skrattar hon.

Framtiden är inte bara röststyrd. Den är även personlig, enligt Lisa Farrar.

”Jag tror man kan göra mycket med big data. Vi har ju väldigt mycket information om våra kunder redan idag. I framtiden kanske vi har din favoritöl i kylen och tips som matchar dina intressen för löpningsrunor. Eller varför inte se till att tavlorna i rummet visar bilder från din familjs instakonto, och ha nya kläder i garderoben i din storlek och smak”, slår hon fast. 


Fakta om Lisa Farrar:
Foto:
Ålder: 36 år
Familj: Man och två barn
Aktuell: CDO på Nordic Choice Hotels och vd för hotellkedjans digitala dotterbolag Eberry.
Utbildning: Civilekonom från University of Westminster
Karriär: Har jobbat på Yahoo, varit vd för Mr Jet i fem år och Skandinavienchef för Groupon.


 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?