1515
Annons

Hon drev Daniel Eks elitkonferens i Stockholm – blir Klarnas strategichef i USA

Natalia Brzezinski kom till Sverige 2011 som amerikansk ambassadörshustru och blev senare vd för Daniel Eks teknikkonferens Brilliant Minds. Nu har hon flyttat tillbaka hem till USA – och blir strategichef för Klarnas verksamhet i landet.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski – som värvar profilen Natalia Brzezinski till sin verksamhet i USA.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski – som värvar profilen Natalia Brzezinski till sin verksamhet i USA.Foto:Di.

Spotifys grundare Daniel Ek har sedan 2015 arrangerat den stjärnspäckade teknik- och framtidskonferensen Brilliant Minds i Stockholm. Den hålls på Grand Hôtel bakom stängda dörrar, enbart för inbjudna gäster. 

I maj i år stod det klart att evenemangets vd Natalia Brzezinski valde att kliva av sin roll, efter fyra år på posten. Hon flyttade först till Sverige 2011, som medföljande hustru till USA:s dåvarande ambassadör Mark Brzezinski, och byggde sedan upp ett stort kontaktnätverk inom näringslivet och kulturlivet i Sverige.

Nu har Natalia Brzezinski flyttat hem till USA och gjort klart med ett nytt uppdrag. Banden till Sverige klipps inte än, då hon blir ny strategichef för det svenska betalbolaget Klarnas verksamhet i landet.

”Svenska värderingar med rötter i öppenhet, transparens, jämlikhet, förtroende och socialt ansvarstagande – gift med en orädd entreprenörsanda är det perfekta receptet för långsiktig innovation”, skriver hon själv på Linkedin med anledning av sitt nya jobb.

Klarna har vuxit snabbt i USA under det senaste året och har nu 1,2 miljoner appanvändare i landet. Totalt har 9 miljoner amerikaner betalat med Klarna i USA. Den mest populära produkten är möjligheten shoppa från vilken handlare som helst och dela upp betalningen i flera räntefria betalningar.

Det svenska bolaget har skrivit flera exklusiva avtal med handlare i USA, senast med anrika Macy's som är en av de största varuhuskedjorna på marknaden. De klev även in som delägare i Klarna.

Natalia Brzezinski är uppvuxen i Chicago med en mamma från Polen och en pappa från Ukraina. Hon har studerat ­internationella relationer på universitet i USA och Danmark, gjort praktik i John Kerrys presstab och varit frilansjournalist för tidningar som Huffington Post.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski var en av de första entreprenörer hon träffade efter att ha kommit till Sverige 2011.

”Som ett barn av polska invandrare, precis som mig, blev jag omedelbart imponerad av honom och hans fokus, disciplin och vision. Jag är så stolt över att kunna arbeta för honom och hans amerikanska team nu”, skriver Natalia Brzezinski på Linkedin.

Natalia Brzezinski blev i fjol utsedd till styrelseledamot i den välgörande stiftelsen Norrsken, som drivs av en annan av Klarnas tre grundare: Niklas Adalberth.

Läs mer: Hon lämnar elitens konferens i Stockholm – Daniel Ek söker efterträdare

Intervju: Natalia Brzezinski lockar kändiseliten till Sverige 

Innehåll från DeelAnnons

Svenska bolag anställer fler utomlands

Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.
Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Sverige är ett av de europeiska länder vars företag snabbast ökar sin anställningstakt utomlands. Det visar Global Hiring Report från Deel - ett bolag som möjliggör för företag att anställa vem som helst, var som helst.

– Vi märker en stor efterfrågan på våra tjänster, säger Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Genom att använda data från över 100 000 kontrakt i 150 länder, och över 500 000 lönedatapunkter från Deel och tredjepartskällor, visar Deel vilka länder som anställer globalt, vem som anställs för vilka roller, och hur detta fenomen påverkar globala betalningar och löner. 

Trenderna granskades över sex månader, från januari till juni 2022. 

– Att Deel haft en rekordsnabb tillväxt ligger i linjer med flera större trender, som viljan till distansarbete i samband med pandemin, global brist på talang och en kulturförändring i vad en arbetsplats kan vara. Både arbetstagare och arbetsgivare tjänar på att gränserna suddas ut menar vi, säger Daniel Eisenberg, som själv leder Deels expansion i Norden på distans från Kenya. 

Deel hjälper i dagsläget över 50 svenska bolag att anställa och leda globala team. Sverige, som har en stark startup-sektor, har ett stort behov av att fylla positioner och hitta talang för att möjliggöra sina tillväxtresor. Svenska företag är, tillsammans med estländska och schweiziska, de företag i Europa som har snabbast växande anställningstakt utomlands, enligt Deels undersökning. 

– Svenska startups har problem med att anställa i den takt de växer i. I förlängningen hotar det Sveriges tillväxt, säger Daniel Eisenberg. 

– Genom att lämna över allt komplicerat pappersarbete och lokal arbetsrätt till oss kan bolagen fokusera på sin tillväxt och lyfta blicken från en svensk arbetsmarknad där det kan vara tufft att hitta rätt kompetenser. En duktig programmerare är en duktig programmerare, oavsett om hen sitter i Djakarta, Vasastan eller i Silicon Valley.

Letar i andra europeiska länder

Svenska företag vänder främst blickarna mot andra europeiska länder när de letar arbetskraft utomlands. Storbritannien, Polen, USA och Tyskland är populära arbetsmarknader bland svenska arbetsgivare, visar rapporten.  

– Hittar du en kandidat i Tyskland idag kan personen få lön via vår plattform redan i morgon. Vi har koll på de lokala lagarna. Om det till exempel sker en lagändring i Österrike en dag så uppdaterar vi dagen efter. Det måste gå fort, avslutar Eisenberg.

Utländska bolag vänder också blickarna mot Sverige när det är dags att anställa. De vanligaste rollerna företag från andra länder hittar i Sverige är dataanalytiker, mjukvaruutvecklare, designer, produktchef och affärsutvecklare. 

 

Mer från Deel

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deel och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera