Nystartade Bencha har tagit fram en plattform där användare kan jämföra hållbarhetsdata för plagg, accessoarer och skor. Informationen kommer från aktörerna själva, och kan till exempel visa kemikalieanvändning, om produkten är vegansk och vilket koldioxidavtryck produkten har. Tanken är att en konsument som till exempel är på jakt efter en vit t-shirt på så vis ska kunna hitta den aktör som bäst möter de egna hållbarhetspreferenserna.
”Affärsidén födde när jag skulle köpa gummistövlar på nätet till mina barn, och insåg hur svårt det var att avgöra vilket som var mitt bästa val”, säger Benchas vd och grundare Amanda Thorén.
Hemsidan lanserades i april och samlar i dag en miljon produkter från 5.000 varumärken och deras återförsäljare, varav 70 är betalande kunder. Affärsmodellen står på två ben, dels genom ett abonnemang där varumärken kan marknadsföra sig på plattformen, dels genom en klickbaserad modell där bolaget får en andel när de slussar vidare kunder till återförsäljare.
”Näthandeln för mode är i dag en fragmenterad marknad. Modemärken, företag och konsumenter har svårt att nå varandra kring hållbarhetsdata. Den är ostrukturerad och otillgänglig för slutkonsumenten”, säger Amanda Thorén.
Går det att få fram jämförbar hållbarhetsdata från alla varumärken, och hur tillförlitlig är den?
”Det är svårtläst och vi sitter inte på all data på något hemligt sätt. Vi sammankopplar olika typer av datakällor och jobbar med en metod som vi tagit fram med hållbarhetsexperter, så att varumärken kan få ut sin data på ett strukturerat sätt. Vi använder även en metod där vi utgår från varumärkenas hållbarhetsredovisningar och hållbarhetssidor. Och snart kommer vi att börja mäta andra siffror, som livslängd på produkten.”
Med färska miljoner i kassan ligger nu fokus på att etablera sig på den svenska marknaden. Totalt har man nu tagit in 8,5 Mkr från bland andra Nakd-veteranen Caroline Hansson. För att fortsätta tillväxten planerar man att ta in ytterligare 20 Mkr innan sommaren.
”Vi vill vidareutveckla tjänsten med alltifrån mätvärden, nya typer av samarbeten och fler kunder på varumärkessidan. Det är fokuset för att förbereda en expansion på den europeiska marknaden 2023. Målet för 2022 är att vi ska nå en miljon användare och ha 200 betalande kunder med upp till 3 miljoner produkter”, säger Amanda Thorén.
Vad har du för mål med Bencha?
”Vi vill driva förändring kring hållbar konsumtion. Sen vill vi etablera oss på fler marknader. Vi har höga mål för det här bolaget, och den här typen av plattform finns inte idag. Så vi ser stora möjligheter i den här snabbtransformerande industrin.”
Läs mer: Klimatmäter åt Klarna och Nordea – fyller kassan med 150 miljoner