1515
Annons

Hon bygger ett Pricerunner för hållbarhet

Bencha vill hjälpa konsumenter att shoppa hållbart med hjälp av en jämförelsesajt. Nu siktar de på att nå en miljon användare innan året är slut. 

”Vi ser stora möjligheter i den här snabbtransformerande industrin”, säger bolagets grundare och vd Amanda Thorén. 

Amanda Thorén har grundat Bencha.
Amanda Thorén har grundat Bencha.Foto:Montage
Foto:Press

Nystartade Bencha har tagit fram en plattform där användare kan jämföra hållbarhetsdata för plagg, accessoarer och skor. Informationen kommer från aktörerna själva, och kan till exempel visa kemikalieanvändning, om produkten är vegansk och vilket koldioxidavtryck produkten har. Tanken är att en konsument som till exempel är på jakt efter en vit t-shirt på så vis ska kunna hitta den aktör som bäst möter de egna hållbarhetspreferenserna.  

”Affärsidén födde när jag skulle köpa gummistövlar på nätet till mina barn, och insåg hur svårt det var att avgöra vilket som var mitt bästa val”, säger Benchas vd och grundare Amanda Thorén. 

Hemsidan lanserades i april och samlar i dag en miljon produkter från 5.000 varumärken och deras återförsäljare, varav 70 är betalande kunder. Affärsmodellen står på två ben, dels genom ett abonnemang där varumärken kan marknadsföra sig på plattformen, dels genom en klickbaserad modell där bolaget får en andel när de slussar vidare kunder till återförsäljare. 

”Näthandeln för mode är i dag en fragmenterad marknad. Modemärken, företag och konsumenter har svårt att nå varandra kring hållbarhetsdata. Den är ostrukturerad och otillgänglig för slutkonsumenten”, säger Amanda Thorén. 

Går det att få fram jämförbar hållbarhetsdata från alla varumärken, och hur tillförlitlig är den?
”Det är svårtläst och vi sitter inte på all data på något hemligt sätt. Vi sammankopplar olika typer av datakällor och jobbar med en metod som vi tagit fram med hållbarhetsexperter, så att varumärken kan få ut sin data på ett strukturerat sätt. Vi använder även en metod där vi utgår från varumärkenas hållbarhetsredovisningar och hållbarhetssidor. Och snart kommer vi att börja mäta andra siffror, som livslängd på produkten.” 

Med färska miljoner i kassan ligger nu fokus på att etablera sig på den svenska marknaden. Totalt har man nu tagit in 8,5 Mkr från bland andra Nakd-veteranen Caroline Hansson. För att fortsätta tillväxten planerar man att ta in ytterligare 20 Mkr innan sommaren. 

”Vi vill vidareutveckla tjänsten med alltifrån mätvärden, nya typer av samarbeten och fler kunder på varumärkessidan. Det är fokuset för att förbereda en expansion på den europeiska marknaden 2023. Målet för 2022 är att vi ska nå en miljon användare och ha 200 betalande kunder med upp till 3 miljoner produkter”, säger Amanda Thorén.

Vad har du för mål med Bencha?
”Vi vill driva förändring kring hållbar konsumtion. Sen vill vi etablera oss på fler marknader. Vi har höga mål för det här bolaget, och den här typen av plattform finns inte idag. Så vi ser stora möjligheter i den här snabbtransformerande industrin.” 

Läs mer: Klimatmäter åt Klarna och Nordea – fyller kassan med 150 miljoner


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?