1515

Hon började med apotekens e-satsningar – nu driver hon nätapoteket Meds

Joanna Elmes är en av grundarna till nätapoteket Meds. Med kontoret dörr i dörr med lagret i Västbergas industriområde kraftsamlar de för att bli störst i Sverige.

Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare på Meds, visar upp bolagets lager i Västbergas industriområde.
Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare på Meds, visar upp bolagets lager i Västbergas industriområde.Foto:Jonas Eng

Startupbolaget Meds (NTL) är ett av de senaste tillskotten bland Sveriges nätapotek. Planen är att utmana apoteksjättarna och konkurrenten Apotea med snabba gratisleveranser och med fokus på mobilen. 

Precis som Apotea (NTL) har Meds ett litet kontor i centrala Stockholm, men det är inte där arbetet utförs. I en stor lagerlokal i Västbergas industriområde hittar man bolagets drygt 30 anställda. 

Tillsammans med vd:n Björn Thorngren och teknikchefen Adham Shawwaf står Joanna Elmes som grundare för Meds. Affärsidén kom ursprungligen från Björn Thorngren som hörde av sig till Joanna Elmes när hon under en kort tid arbetade som e-handelskonsult på Accenture. 

”Jag hade gått i de banorna tidigare. Jag hade kämpat ganska hårt för de stora jättarna men det gick ganska trögt. Nu såg jag en chans att få göra det på mitt sätt. Jag hade ett krav och det var att få med mig Adham”, säger hon.

Läs även: Ingen växtvärk för Apotea – siktar på två miljarder i intäkter 

Joanna Elmes är i grunden farmaceut, vilket hon bestämde sig för att bli när hon för flera år sedan satt på balkongen och läste tidningsannonserna. Efter att hon var klar med studierna blev hon anställd på Apoteket AB där hon direkt blev inblandad i bolagets e-handelssatsning 2006. 

”Vi var ett gäng farmaceuter som blev inslängda i ett rum och fick starta våra egna processer för att godkänna de ordrar som kom in via e-handeln. Där var jag i cirka sex år så det fick jag väldigt bra erfarenheter av”, säger hon.   

Hon lämnade Apoteket efter att hon fick nys om att det numera Ica-ägda Apotek Hjärtat skulle dra igång sin egen e-handelssatsning. Med den erfarenhet hon hade fått hos Apoteket AB fick hon direkt ett erbjudande hos konkurrenten. Men även där var e-handelsatsningen något som gjordes avskilt från den övriga verksamheten.  

”Vi fick knappt sitta på samma våningsplan som de andra utan fick ett eget litet rum för e-handel och byggde upp det från scratch. Där fick jag lära mig allt om e-handel”, berättar Joanna Elmes.

Det var också där hon träffade sin medgrundare Adham Shawwaf.  

”Man kan ha jättemånga idéer men allt handlar om att kunna bygga och ha ett bra it-stöd för att vara snabbfotade. Adham kan allt om e-handel, kunde koda själv och hade kontakter till att få tag på utvecklare inhouse”, säger hon. 

Från Meds kontor leder en dörr in till den rymliga lagerlokalen där Håkan Hellström spelas på hög volym. Lagret påminner mycket om andra lager men är ljusare och har en kemisk doft efter den senaste städningen.

Isabella Rydén, är medarbetare på Meds lager, från vilket 1000 paket skickas ut under en bra dag.
Isabella Rydén, är medarbetare på Meds lager, från vilket 1000 paket skickas ut under en bra dag.Foto:Jonas Eng

På ena kortsidan finns ett antal datorer och bord där orderbeställningarna droppar in och ett antal anställda som idogt hämtar varor, paketerar och tejpar. På andra kortsidan står ett pingisbord och mitt på golvet ligger en övergiven skateboard. Startupkultur, lager och mediciner, allt i ett. 

”Här inne finns allt förutom de narkotikaklassade medicinerna. Det rummet har bara farmaceuterna tillgång till”, säger Joanna Elmes när hon visar oss runt. 

Och det är verkligen inte bara typiska apoteksprodukter som solkrämer, mediciner och vitaminer som ligger i de otaliga raderna av pappkartonger på ställningarna. Det är även godis, badbyxor för småbarn, hälsotillskott, barnmat och en massa andra produkter som går att beställa inom lika kort tid som en receptbelagd medicin.

”Att erbjuda kostnadsfria hemleveranser är alltmer förväntat men det vi främst konkurrerar med är vår snabbhet. I Storstockholm levererar vi nu inom 1-2 timmar från ordergodkännande”, säger hon. 

I nätapoteket Meds lager i Västberga industriområde finns över 6000 produkter i dag. Under året hoppas man kunna dubblera den siffran.
I nätapoteket Meds lager i Västberga industriområde finns över 6000 produkter i dag. Under året hoppas man kunna dubblera den siffran.Foto:Jonas Eng

Genom att ha kontoret i Västberga har de anställda både närhet till själva verksamheten i lagret men även till de stora logistikcentrena. Genom att konkurrensutsätta leverantörerna med uppstickare som Budbee men även de större logistikbolagen kan de hålla nere kostnaderna för leveranser, uppger Joanna Elmes.

Med tanke på att Meds har gratis utkörning är det en viktig komponent. Men Meds grundare ser istället viktigare satsningar som en kundtjänst som är öppen till klockan 22 och det kommande erbjudandet av helgleveranser. 

Trots att Sverige nu har ett antal nätapotek och att alla de stora apotekskedjorna nu har en e-handel står konsumtionen via nätet endast för en bråkdel av marknaden. 

”Jag började jobba med e-handel 2006 och fortfarande har vi bara 7 procent av marknaden online. Det är helt otroligt om man jämför med andra marknader. Det tror jag beror på komplexiteten att få in recepthanteringen i hela processen”, säger hon. 

Meds, som grundades 2017, tog i våras in 44 miljoner kronor i riskkapital av en rad affärsänglar, däribland Insplanets grundare Richard Båge, Tradedoublers Felix Hagnö, Michael Storåkers samt Leovegas grundare Robin Ramm-Ericson och Gustaf Hagman.

”Om vi ska nå målet att bli störst inom fem år så kommer det att krävas kapital. Men som det ser ut i dag så klarar vi oss på det vi har”, säger Joanna Elmes. 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?