1515
Annons

Hon blir partner på Wellstreet Ventures

Nästa kvinnliga partner i den svenska riskkapitalsektorn blir Jessica Rameau på Wellstreet Ventures. ”De flesta bolag vi tittar på har minst en kvinnlig grundare”, säger hon.

Jessica Rameau (tidigare Dick) på Wellstreet Ventures.
Jessica Rameau (tidigare Dick) på Wellstreet Ventures.Foto:Annika Derwinger Falkuggla

Jessica Rameau (tidigare Dick) blir partner på Wellstreet Ventures. Investeringsbolaget fokuserar på mindre investeringar i startupbolag som befinner sig på idéstadiet.

Hittills har Wellstreet investerat i ett 40-tal bolag, med genomsnittliga insatser på 1–2 miljoner kronor per gång.

”Vi har hittills investerat i 45 bolag. Många av dessa förbereder sig nu för en större finansieringsrunda”‚ säger Jessica Rameau.

Målet är att göra ytterligare tre till åtta investeringar under resten av 2019.

Investeringsbolaget har sin bas i Wellstreets coworkinghus The Factory norr om Stockholm.

”Vi har flyttat in före våra portföljbolag. Tanken är att det ska vara fullt till slutet av 2019.”

Vad har du för intryck av den svenska techsektorn?

”Jag är väldigt peppad på att få spela en roll här. Det är ett starkt ekosystem där folk stödjer varandra. Det präglas av något mindre konkurrens än i London. Jag tror att vi kan göra mer för att bolagen ska nå utanför Norden.”

Vilka sorters affärer kommer ni att göra? 

”Den röda tråden är att vi är som besatta av kundupplevelsen och att lösa kundens problem. Det kan vara en konsument, ett företag eller en myndighet. Det ska vara ett bolag som gör något som inte förekommer alls eller som ingen för tillräckligt bra”, säger Jessica Rameau.

”För mig är det också viktigt att investera i kvinnliga grundare. De flesta av bolagen vi tittar på har minst en kvinnlig grundare.”

Läs mer: Trots tvisten – stark tillväxt för svenska ”skräpappen” 

Rättelse: En tidigare version av texten beskrev Wellstreet Ventures som en fond. Wellstreet är i själva verket ett investeringsbolag.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera