1515

Hon blir partner på Wellstreet Ventures

Nästa kvinnliga partner i den svenska riskkapitalsektorn blir Jessica Rameau på Wellstreet Ventures. ”De flesta bolag vi tittar på har minst en kvinnlig grundare”, säger hon.

Jessica Rameau (tidigare Dick) på Wellstreet Ventures.
Jessica Rameau (tidigare Dick) på Wellstreet Ventures.Foto:Annika Derwinger Falkuggla

Jessica Rameau (tidigare Dick) blir partner på Wellstreet Ventures. Investeringsbolaget fokuserar på mindre investeringar i startupbolag som befinner sig på idéstadiet.

Hittills har Wellstreet investerat i ett 40-tal bolag, med genomsnittliga insatser på 1–2 miljoner kronor per gång.

”Vi har hittills investerat i 45 bolag. Många av dessa förbereder sig nu för en större finansieringsrunda”‚ säger Jessica Rameau.

Målet är att göra ytterligare tre till åtta investeringar under resten av 2019.

Investeringsbolaget har sin bas i Wellstreets coworkinghus The Factory norr om Stockholm.

”Vi har flyttat in före våra portföljbolag. Tanken är att det ska vara fullt till slutet av 2019.”

Vad har du för intryck av den svenska techsektorn?

”Jag är väldigt peppad på att få spela en roll här. Det är ett starkt ekosystem där folk stödjer varandra. Det präglas av något mindre konkurrens än i London. Jag tror att vi kan göra mer för att bolagen ska nå utanför Norden.”

Vilka sorters affärer kommer ni att göra? 

”Den röda tråden är att vi är som besatta av kundupplevelsen och att lösa kundens problem. Det kan vara en konsument, ett företag eller en myndighet. Det ska vara ett bolag som gör något som inte förekommer alls eller som ingen för tillräckligt bra”, säger Jessica Rameau.

”För mig är det också viktigt att investera i kvinnliga grundare. De flesta av bolagen vi tittar på har minst en kvinnlig grundare.”

Läs mer: Trots tvisten – stark tillväxt för svenska ”skräpappen” 

Rättelse: En tidigare version av texten beskrev Wellstreet Ventures som en fond. Wellstreet är i själva verket ett investeringsbolag.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?