1515

Hon blir Creandums första kvinnliga partner: ”Det är aldrig för tidigt att prata med oss”

Creandum rekryterar Sabina Wizander, som senast har jobbat som strategichef på Kry, och Gemma Bloemen, tidigare på bland annat Uber. Därmed får riskkapitalbolaget in sin första kvinna som partner.

Sabina Wizander blir ny partner på Creandum och Gemma Bloemen börjar som principal i investeringsteamet.
Sabina Wizander blir ny partner på Creandum och Gemma Bloemen börjar som principal i investeringsteamet.Foto:Johan Knobe

Det svenska riskkapitalbolaget Creandum har anställt två nya personer till sitt investeringsteam. Dels Gemma Bloemen, som får titeln principal och kommer ha sin bas i London där riskkapitalbolaget har ett av sina kontor. Hon jobbar just nu som operativ chef på den brittiska vårdhemstjänsten Elder och har tidigare haft en chefsroll på Uber.

Och dels Sabina Wizander, med en bakgrund som managementkonsult på Mckinsey i San Francisco, som investment manager på Creandum och senast som strategichef på Kry. Nu går hon tillbaka till riskkapitalbolaget – den här gången som partner med sin bas i Stockholm.

Sabina Wizander var anställd nummer 19 på Kry, där hon först började jobba som representant för Creandum. Det var 2017 och hon var delaktig i arbetet med en såddrunda i vårdbolaget tillsammans med Creandums partner Fredrik Cassel.

”Jag och grundarna på Kry, Johannes Schildt och Fredrik Jung Abbou, kom bra överens. Mitt intresse för hur de ville förändra vårdbranschen växte och när vi började jobba mer ihop sa de till slut att ’ska du inte göra det här på heltid i stället’”, säger Sabina Wizander.

I dag har Kry 600 anställda, och 6 000 om man räknar med de läkare som är knutna till tjänsten, och hon känner att det är läge att gå vidare.

”Jag har alltid älskat att jobba på Kry, men nu har vi kommit till att vi avslutar startupfasen. Bolaget är långtifrån färdigbyggt, men har ändå gått från att vara litet till stort. Från en såddrunda till senast en D-runda”, säger Sabina Wizander.

”Jag skulle kunna vara med och ha kul i nästa fas också, men mitt största värde för Kry har nog varit under den jättesnabba och samtidigt kaosiga startupresan”, fortsätter hon.

Läs också: Krys vd efter jätteaffären: ”Andra länder är avundsjuka på Sverige”

När hon började undersöka vad hon skulle göra härnäst tog hon kontakt med sin gamla kollega Fredrik Cassel. De har hållit kontakt under åren, också för att Creandum är investerare i Kry och att han sitter i styrelsen som Sabina Wizander har jobbat nära.

”Jag var nästan säker på att jag skulle göra en till operationell resa i en startup med 10-20 personer. Jag ville ha nytta av det jag har lärt mig på Kry av både framgångar och misstag”, säger hon.

Fredrik Cassel höll med, men frågade om hon kanske kunde tänka sig att vara behjälplig med inte bara en, utan flera startups.

”Det ska bli spännande att ta del av den resan som Creandum har gjort medan jag har gjort Kry-resan. Jag kommer tillbaka till en firma som är större, har en starkare portfölj och ett varumärke i Europa som är mycket större än för fem år sedan”, säger Sabina Wizander.

Hon blir Creandums sjunde partner och den första som är kvinna. Di Digitals granskning av partnerleden på Sveriges ledande riskkapitalbolag i december i fjol visar att knappt 21 procent av partners är kvinnor. Samtidigt är det en betydande ökning från fyra-fem år tillbaka och på andra positioner i investeringsteamen är i dag i princip hälften kvinnor.

Läs mer: Stor granskning: Så närmar sig kvinnorna makten inom riskkapitalet

”Om man ska se det positivt så är riskkapitalbranschen väldigt medveten om problemet och det är under förändring. Men jämställdheten tar tid, för det tar tid att bli partner och traditionellt har de inte rekryterats externt”, säger Sabina Wizander.

På Creandum är det partnern Carl Fritjofsson som är en stark röst kring jämställdhet, både för det egna bolaget och bland de man investerar i.

”Det är viktigt för mig att det här inte är en fråga som hamnar på den kvinnliga partnern och jämställdhet ska inte drivas av kvinnor i techforum för kvinnor. Det är något hela firman ska driva som en strategiskt viktig fråga”, säger Sabina Wizander.

Vilka branscher kommer du att rikta in dig på som partner på Creandum?
”Vi har inte delat upp områden på personer på Creandum, men jag skulle ändå gissa att det blir en del healthtech för mig med tanke på min bakgrund. Sedan hoppas jag också att det kommer en rad bolag som jobbar med klimatlösningar och att de ska utvecklas på samma sätt som healthtech har gjort.”

Vad vill du säga till de entreprenörer som vill komma i kontakt med er?
”Mejla eller ring. Det är aldrig för tidigt att prata med oss om man ska bygga bolag. Vi är aktiva med att ta kontakt med bolag, men vill du ha kontakt med oss så sitt inte och vänta.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?